خانه » اقتصاد هفته » ولی فقیه در قامت ” لنین اسلامی”/دکتر منوچهر فرح بخش

ولی فقیه در قامت ” لنین اسلامی”/دکتر منوچهر فرح بخش

3777

اگر به سخنرانیهای آقای خامنه ای از زمان روی کار آمدن دولت روحانی توجه شود و با گفته های او در دوره احمدی نژاد مقایسه گردد، مشاهده میشود که این همان خامنه ای زمان احمدی نژاد نیست و انگاری تشکیل دولت روحانی که در اصول تفاوت چندانی هم با دولت احمدی نژاد ندارد، ضربه سنگینی بوده است که بر وی وارد آمده و رهبر را دچار نوعی سردرگمی کرده است، بطوریکه سبب گردیده تا وی در سخنرانیهای خود که تعدادش هم دائم رو به افزایش است سخنانی بر زبان اورد که بعضا فاقد محتوا، شعارگونه و توخالی، توهین آمیز و توهم گونه است. دراین رابطه کافی است به چند مورد از آنها اشاره شود، مانند نظریه بی ارزش “اقتصاد مقاومتی”، شعار توخالی محو اسراییل در بیست و پنج سال آینده، کلمات رکیک به دو دولت امریکا و عربستان که ادای آن حتا در شان یک دولتمرد دست چندم هم نمیباشد چه رسد به رییس حکومتی مستقر در یک کشوری مانند ایران با سابقه تاریخی و فرهنگی سه هزار ساله.
متاسفانه مشاهده میشود که در ورای این تحرکات غیرعادی ولی فقیه و در دور نمای سیاسی کشور، شبحی از یک دگرگونی جدید در مدیریت اسلامی کشور درحال ظاهر شدن است که در صورت تحقق آن میتواند بسیارفاجعه بار باشد و موجودیت کشور را به خطر اندازد. چنین به نظر میرسد که استفاده از داروهای مختلف بر آقای خامنه ای بسیار اثر گذار بوده است و دیگر از آن تعادل نسبی که در حین سخنرانیها رعایت میکرد خبری نیست، بلکه لحن و کلام بعضا بدون دلیل خشونتب بار و توهین آمیز شده است. تغییر دیگری که در رفتار آقای خامنه ای به چشم میخورد این است که اخیرا خود را در قامت یک ” لنین اسلامی” تصور میکند. آن زمان که با صدای رسا اعلام کرد که من یک انقلابی هستم و نه یک سیاستمدار خود را در عالم خیال ایستاده بر روی همان چهارپایه ای احساس میکرد که لنین ایستاد و اعلام کرد که یک انقلابی مارگسیست است و نه یک سیاست باز، منتها این کجا و آن کجا که به گفته شکسپیر تراژدیها زمانی هم بصورت فکاهی تکرار میشوند.
آقای خامنه ای اخیرا در دیدار با اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی از «تشکیل دولت اسلامی» سخن به میان آورد و گفت: تشکیل دولتی براساس الگوهای کاملاً اسلامی تمدن اسلامی، کشورگشایی نیست و به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است الگوهای رایج، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه‌ اومانیسم و اصول غیر الهی هستند. او با اشاره به مبانی غلط و ناکارآمدی الگوهای توسعه‌ جهانی و ضرورت ارائه‌ الگوی جدید اسلامی – ایرانی، «کار جهادی و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه»، «برخورداری از قوت علمی» و «گفتمان‌سازی» را از الزامات تولید و تدوین «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» برشمرد.
وی همچنین در تبیین مراحل پنجگانه‌ تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نسبت آن با الگوی پیشرفت، گفت: مرحله‌ اول در این فرایند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی(س) نیز ایجاد نظام اسلامی بود.، مرحله‌ سوم که اکنون در آن قرار داریم، «تشکیل دولت اسلامی» یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی است و افزود: تا وقتی این مرحله به‌طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه‌ اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.ایشان، گام نهایی در مراحل پنجگانه‌ اهداف انقلاب اسلامی را تحقق «تمدن اسلامی» دانستند و خاطرنشان کردند: تمدن اسلامی، کشورگشایی نیست بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است.
آقای خامنه‌ای تولید الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی را لازمه‌ تحقق «تمدن اسلامی» خواند و در پاسخ به این سوال که «چرا الگوهای موجود و آزموده‌شده در دنیا نمی‌توانند الگوی مطلوبی برای ما باشند؟»، اظهار داشت: الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و برپایه‌ اومانیسم و اصول غیرالهی هستند واز لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانسته‌اند وعده‌هایی را که درخصوص ارزش‌هایی نظیر «آزادی» و «عدالت» داده بودند، محقق کنند. وی وضعیت نامناسب برخی کشورهای دنبال‌کننده‌ این الگوها در شاخص‌هایی نظیر بدهی‌های کلان مالی دولت‌ها، بیکاری، فقر و اختلاف طبقاتی شدید را نشانه‌هایی از ناکارآمدی الگوهای رایج خواندند و افزودند: این جوامع اگرچه پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند اما پیشرفت‌ها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت» منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.ایشان، «اسلامی بودن» الگوی پیشرفت را اساس کار خواندند و تأکید کردند: لازمه‌ تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزه‌های علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی فلسفی، کلامی و فقهی است.
آقای خامنه ای پس از بیان اهمیت و ضرورت الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی به بیان الزامات تولید آن پرداخته «تنظیم و تدوین علمی»، «ایجاد زمینه برای بحث و تضارب آرا درباره‌ الگو»، «مشخص شدن مرزبندی‌ها و تمایزات الگو با نسخه‌های فراوان و مکاتب موجود در دنیا»، «توجه توأمان به آرمان‌ها و واقعیات»، «کاربردی بودن» و «برخورداری از قوت و مقاومت علمی در برابر نظرات معارض و مخالف» را از جمله الزامات تدوین الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی خواند.
چنین به نظر میرسد که جامعه ایرانی که نزدیک به چهار دهه است دچار بلای دردناک ” انقلاب اسلامی” شده باید خود را آماده مصیبت دیگری کند، زیرا که با سخنان جدید آقای خامنه ای در رابطه با تشکیل دولت اسلامی اینگونه پیدا است که خوابهای تازه ای دیده شده و فاز دوم اسلامیزه کردن کشور که در واقع مقدمه از هم پاشیدگی جامعه است کلید خورده. اگر این نظریه جدید آقای خامنه ای در اختیار دستگاه تبلیغاتی رژیم قرار گیرد که بر روی آن مانور داده و ماشین تبلیغاتی رژیم را به حرکت در آورد، درآنصورت بایستی قبول کرد که حکومت اسلامی وارد بخش اجرایی فاز دوم شده است. البته با توجه به جو به شدت ضد حکومت اسلامی حاکم بر جامعه بسیار محتمل خواهد بود که حکومت اسلامی نا خواسته در گرداب خطرناک بخش پایانی خودکامگی که فرجام همه حکومتهای ایده ئولوژیک فرد محور است فرو افتد و نتیجه عگس داده، ملت از شر این حکومتگران غاصب رهایی پیدا کند.
نکته حائز اهمیت دیگر تاثیرافکار عمومی درجهان است که به اینگونه تحرکات ایده ئولوژیک خودمحورنگاهی به شدت منفی دارد، به ویژه که این ایده ئولوژی از نوع مذهبی آن و در فضای جغرافیایی آشوب زده خاور میانه، آن هم در مهمترین کشور این منطقه یعنی ایران باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*