خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 94 – 41

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 94 – 41

افت تولید فولاد ایران
انجمن جهانی آهن و فولاد از کاهش تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۵ خبر داد و اعلام کرد، ایران با تولید بیش از ۱۶ میلیون تنی چهاردهمین تولید کننده بزرگ فولاد درجهان است. تولید فولاد جهان در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۲.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۱۶۲۲ میلیون تن رسید. بر اساس این گزارش تولید فولاد در همه مناطق جهان بجز اقیانوسیه در سال ۲۰۱۵ با کاهش مواجه شده است. تولید فولاد آسیا در این سال ۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱۱۳ میلیون تن رسید. در میان کشورهای جهان، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۱۵ شناخته شده است. این کشور ۴۹.۵ درصد کل تولید فولاد جهان را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داد. سهم چین از تولید فولاد جهان در سال پیش از آن ۴۹.۳ درصد اعلام شده بود. در عین حال تولید فولاد چین در سال ۲۰۱۵ با افت ۲.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۸۰۳ میلیون تن رسید. ژاپن با تولید ۱۰۵ میلیون تنی و هند با تولید ۸۹ میلیون تن فولاد به ترتیب در رتبه های دوم و سوم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار گرفته اند. آمریکا، روسیه، کره جنوبی آلمان، برزیل، ترکیه و اوکراین نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند. دراین گزارش کل تولید فولاد ایران در سال گذشته ۱۶.۱۱ میلیون تن اعلام و به عنوان چهاردهمین تولید کننده بزرگ فولاد در جهان شناخته شده است.

qwe123

شفافیت بین‌المللی: ایران در رتبه ۱۳۰ فساد قرار دارد
سازمان شفافیت بین‌الملل در آلمان که هر ساله گزارشی از وضعیت فساد در کشورهای مختلف جهان را منتشر می‌کند در گزارش مربوط به سال ۲۰۱۵ خود نشان می‌دهد که فساد همچنان در نهادهای عمومی کشورهای مختلف دنیا یک مشکل جدی است اما تعداد کشورهایی که در یک سال گذشته وضعیتشان را در این زمینه بهبود داده‌اند بیشتر از گذشته بوده است. فهرست سال ۲۰۱۵ این سازمان، وضعیت فساد را در نهادهای دولتی و خدماتی، سیستم قضایی و احزاب سیاسی در ۱۶۸ کشور دنیا بررسی کرده و امتیازی از صفر تا صد به هر کشور داده است. بالابودن این امتیاز برای هر کشور به معنی وضعیت مناسب آن کشور در مبارز با فساد و شفافیت در عملکرد نهادهای عمومی‌اش است. بر این مبنا دانمارک با کسب ۹۱ امتیاز در صدر فهرست کشورهای دنیا قرار گرفته است. سپس، فنلاند، سوئد، نیوزیلند و هلند قراردارند.. در قعر جدول، سومالی با کسب تنها ۸ امتیاز فاسدترین کشور دنیا معرفی شده است. پس از سومالی، به ترتیب کره شمالی، افغانستان و سودان هم به عنوان فاسد ترین کشورهای دنیا معرفی شده‌اند. رتبه ایران نسبت به سال قبل ۶ پله بهبود یافته و در رده صد و سی ام دنیا قرار گرفته است. با این همه، امتیاز ایران نسبت به سال قبل تغییر نکرده و همان ۲۷ باقی مانده است. کامرون، پاراگوئه، اوکراین، نپال و نیکاراگوئه با کسب همین میزان امتیاز، همرتبه ایران هستند.

جزئیات قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی با پژو
آنطور که در اخبار آمده یکی از مهمترسن دستاوردهای روحانی در بازدید از فرانسه قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری بین دو شرکت ایران خودرو و پژه بوده است. بر این اساس ساماندهی تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ و تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ در این قرارداد پیش بینی شده است. شرکت «پژو سیتروئن» از تأسیس یک شرکت مشترک با شرکت ایران خودرو برای ساماندهی تولید کنونی خودروهایش در ایران و آماده سازی تولید محلی خودروهای جدید خبر داده اعلام کرد: امضای این توافقنامه راهبردی فصل دوره تحریم‌های بین المللی را می بندد و به ویژه به پژو سیتروئن و ایران خودرو امکان می دهد صفحه جدیدی را در تاریخ خودباز کنند. شرکت تازه‌ تأسیس با سرمایه‌گذاری تا ۴۰۰ میلیون یورو که به طور مساوی از سوی دو طرف تامین می شود ، کارخانه‌ای نزدیک تهران را برای تولید مدل‌های جدید پژو یعنی پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ نوسازی خواهد کرد. « پژو سیتروئن» بدین ترتیب نخستین شرکت خودروسازی است که پس از لغو تحریم‌های بین المللی با ایران قرارداد امضا می کند.

کل منابع صندوق توسعه ٨٧ میلیارد دلار است
سهیلی پوررییس سازمان حسابرسی کشور گفت: وصولی صندوق توسعه ملی تا شهریور ماه امسال حدود سه میلیارد دلار بوده است. وی درمورد منابع صندوق توسعه ملی نیز گفت: طبق گزارش در اختیار، کل منابع صندوق تا شهریور ماه ٧٨ میلیارد دلار بوده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت و وزارت نفت از سهم صندوق استفاده می‌کنند، آیا این موضوع مغایر با اساسنامه صندوق نیست، اظهار داشت: زمانی که قیمت هر بشکه نفت بالای ١٠٠ دلار بود شرکت نفت از محل درآمدهای خود علاوه بر هزینه‌های جاری فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز را داشت اما با توجه به اینکه قیمت هر بشکه به کمتر از ٢٩ دلار رسیده است هزینه‌های جاری این شرکت را نیز پوشش نمی‌دهد چه برسد به اینکه امکان سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، بنابراین ناچار است برای حفظ سطح تولید نفت از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند. سهیلی‌پور ادامه داد: در حال حاضر در میادین مشترک نفت و گاز این میادین از سوی رقبا به شرکت‌های امریکایی‌ سپرده شده و در صورتی که در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری نشود، ضرر خواهیم کرد. رییس سازمان حسابرسی کل کشور با بیان اینکه درآمدهای کشور از دو بخش نفت و مالیات تامین می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر قیمت نفت به یک‌چهارم رسیده و همچنین با توجه به کاهش سطح تولید امکان تحقق کامل درآمدهای مالیاتی نیز وجود ندارد در این صورت هزینه‌ها نیز ثابت بوده اما در‌آمدها کاهش یافته است.

بهای نفت ایران به بشگه ای ۲۰ دلار رسید
قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در آخرین معاملات بازار به بشکه‌ای حدود ۲۰ دلار کاهش یافته است . بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با کاهشی حدود ۲ دلار و ۵۷ سنتی به بشکه‌ای ۲۳ دلار و ۲۲ سنت کاهش یافت. علاوه بر این، بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با کاهش ۲ دلار و ۷۰ سنتی، بشکه‌ای ۲۰ دلار و ۱۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است. از سوی دیگر، متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود ۲۶ دلار و ۱۴ سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۲۳ دلار و ۱۴ سنت بوده است. همچنین در معاملات منتهی به ۲۲ ژانویه قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش یک دلار و ۹۹ سنتی به بشکه‌ای ۲۳ دلار و ۶۶ سنت، بهای هر بشکه نفت خام تگزاس آمریکا با کاهش یک دلار و ۸۲ سنتی بشکه‌ای ۲۸ دلار و ۷۷ سنت، معامله شده است. بر اساس گزارش اوپک ، هم‌اکنون به استثنای دو نفت خام وست‌ تگزاس آمریکا و برنت دریای شمال، متوسط قیمت تمامی شاخص‌های نفتی معتبر جهان شامل سبد نفتی اوپک، دبی و عمان از ابتدای سال جاری تاکنون بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار در بازار معامله شده است. در این رابطه تعداد دکل‌های حفاری آمریکا با کاهشی ۹۹۶ دستگاهی تا ۲۲ ژانویه به ۶۳۷ دستگاه دکل حفاری، تعداد دکل‌های حفاری در سایر نقاط جهان با کاهش ۲۸۰ دستگاهی به یک هزار و ۹۵ دکل و تعداد دکل‌های حفاری در کانادا با کاهش ۱۸۲ دستگاهی به ۲۵۰ دستگاه دکل حفاری کاهش یافته است.

دولت از منافع ملی به سود بخش خصوصی گذشت کرد
عباس علی آبادی مدیر عامل شرکت مپنا با اشاره به اینکه امروز رقابت با خارجی ها در کشور بسیار مشکل شده است گفت: تعرفه ها در ایران به خصوص برای تجهیزات و قطعات نیروگاهی بسیار پایین است در حالی که تولید کننده داخلی از چند جهت تحت فشار است و چون برای واردات مواد اولیه باید هزینه گمرک پرداخت کند. علاوه بر این باید مالیات نیز بپردازد. از سوی دیگر قمیت دلار نیز در کشور مدیریت می شود. وی ادامه داد: این در حالیست که رقیب خارجی نه تنها مالیات پرداخت نمی کند و هزینه گمرک نمی پردازد بلکه جایزه صادراتی هم می گیرد. به همین دلیل با چنین شرایط امکان رقابت تولید کننده داخلی با خارجی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه واردات یکی از راه های افزایش درآمد دولت، ایجاد اشتغال و حمایت از صنعت داخلی است گفت: اگر رقم تعرفه به درستی تعیین نشود تولید کننده داخلی از فعالیت باز خواهد ماند. اودر پاسخ به اینکه تعرفه های واردات تجهیزات نیروگاهی تا چه میزانی باید افزایش یابد که تولید کننده داخلی امکان رقابت با خارجی ها را داشته باشد؟ گفت: به صورت کلی نمی توان چنین رقمی را محاسبه کرد اما با توجه به بالا بودن مالیات برای تجهیزات مربوط به توربین تعرفه ها باید ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابند. وی با بیان اینکه تعرفه کنونی بسیار ناچیز است گفت: به طور مثال پره توربین که جزء پیشرفته ترین فناوری بخش توربین محسوب می شود تعرفه ای حدود ۴% دارد که تأسف برانگیز است. هر چه تلاش می کنیم که این تعرفه را افزایش دهیم متأسفانه مقاومت هایی وجود دارد. بخش خصوصی از این محل منفعت هایی می برد. دولت از منافع ملی به نفع بخش خصوصی می گذرد.

بحرین بانک ایرانی را می‌بندد
بانک مرکزی بحرین اعلام کرد در حال انجام اقدامات لازم برای بستن فیوچر بانک متعلق به ایران در این کشور است. ابتسام الراید، رئیس بخش رگولاتوری بانک مرکزی بحرین گفت، بانک مرکزی که سال گذشته اداره فیوچر بانک و همچنین شعبه شرکت بیمه ایران در بحرین را در اختیار گرفت هنوز تصمیمی درباره این بانک ایرانی اتخاذ نکرده است. در آن زمان بانک مرکزی بحرین گفته بود که این اقدامات به منظور حمایت از حقوق سپرده گذاران و بیمه گذاران انجام گرفته است. فیوچر بانک مستقر در منامه، آنگونه که در سایت اینترنتی اش آمده، یک بانک تجاری است که به صورت مشترک با همکاری ۲ بانک ایرانی صادرات و ملی و بانک اهلی یونایتد بحرین تاسیس شده است. بر اساس جدیدترین اطلاعیه های مالی منتشر شده در سایت اینترنتی فیوچر بانک، دارایی های این بانک در پایان ماه سپتامبر ۲۰۱۵، به ۵۶۹۴ میلیون دینار (۱.۵۱ میلیارد دلار) رسید. بانک مرکزی بحرین دلایل اقدام خود را توضیح نداده است. این اقدام ریسک های متوجه منافع تجاری ایران در نتیجه افزایش تنش ها در منطقه حاشیه خلیج فارس را بیش از پیش برجسته می سازد.

۲۰ سال دیگر به وضعیت پایدار منابع آب می‌‌رسیم
حمید چیت چیان وزیر نیرو با بیان اینکه نیازمند قوانین جدیدی در حوزه تغییر اقلیم هستیم، گفت: افزایش مصرف آب باعث شده بیش از ١١۵ میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک (ایستا) آب‌های زیرزمینی برداشته شود. بیلان دشت‌های کشور در سال‌های اخیر حدود ٧/۵ میلیارد مترمکعب منفی شده است که در کیفیت آب‌های زیرزمینی تاثیر بسزایی دارد. تغییر اقلیم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تمام شوون زندگی ما را تحت تاثیرقرار داده و دامنه این پدیده در آینده، بیشتر و بزرگ‌تر و نتایج آن سهمگین‌تر خواهد بود. وی با بیان این مطلب که تغییر اقلیم بیشتر از انباشت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر ایجاد می‌شود، گفت: دست بردن در طبیعت، پدیده شهرنشینی، تولیدات صنعتی، انباشت زباله‌های شهری، وارد شدن آلاینده‌ها به منابع آب، خاک و هوا در تغییر اقلیم موثر است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*