خانه » هنر و ادبیات » «کشتن مرغ مقلد گناه است»/رهیار شریف

«کشتن مرغ مقلد گناه است»/رهیار شریف

نیمه‌ی انجامین فوریه‌ی امسال، مصادف شد با مرگ هارپر لی، نویسنده‌ی آمریکایی و خالق رمان مشهور «کشتن مرغ مقلد».

22689

هارپر لی در ۲۹ آوریل ۱۹۲۶ در شهر مونرو ویل از ایالت آلاباما زاده‌شد و در همین شهر کوچک بالید، او در نوزده سالگی برای تحصیل رشته‌ی حقوق به دانشگاه آلاباما رفت و نخستین اثر ادبی اش را در سال ۱۹۶۰ و در سی و چهارسالگی منتشر کرد. کتابی که شهرت جهانی او را موجب شد و جایزه ی پولیتزر را هم برایش به ارمغان آورد. «کشتن مرغ مقلد» یکی از آثار مهم قرن بیستم است و موضوع آن درباره‌ی بی‌عدالتی‌های نژادی و ناهنجاری‌های اخلاقی‌ست. این کتاب که به یک زندگی‌نامه‌ی خودنوشته پهلو می‌زند، الهام هارپرلی‌ست از شخصیتها و رویدادهای زندگی خود و نزدیکانش. برخی صاحب‌نظران بر این باورند که «اسکات فینچ» راوی نوجوان این داستان در حقیقت خود نویسنده‌ است. او قصه‌گوی روند پرونده‌ای‌ست که طی آن اتیکاس فینچ، وکیل کارکشته‌ و پدر مهربان دو نوجوان، قصد دارد از مردی سیاه‌پوست که بهاتهام تجاوز به عنف متهم است، دفاع کند.

این رمان، در سالهای اوج گیری مبارزات مدنی و اعتراضات آفریقایی‌تباران آمریکایی برای به دست آوردن حقوق برابر، همین سوژه را دستمایه‌ی داستانش کرده بود و از جوان سیاهی می گفت که بی گناه به محکمه رفته‌است و وکیل منصف و انسان دوست داستان، با تمامی دانش و عاطفه و انسانیتش برای احقاق حق یک جوان معصوم تلاش می کند.

در سال ۱۹۶۲ رابرت مولیگان فیلمساز آمریکایی با اقتباس از این رمان فیلمی ساخت با همین نام و با بازی گریگوری پک، فیلمی که برای این بازیگر خوشنام هالیوود جایزه‌ی اسکار را هم به ارمغان آورد.

دومین رمان هارپر لی با نام «برو و دیده‌بانی بگمار» در میانه دهه ۱۹۵۰ به نگارش درآمد اما انتشار آن تا سال ۲۰۱۵ یعنی ۶۵ سال پس از نگارش‌اش به تعویق افتاد.

داستان «برو و دیده‌بانی بگمار» مثال رمان نخست هارپر لی در شهر خیالی میکوم در ایالت آلاباما می‌گذرد و این بار اسکات فینچ، برای دیدن پدر وکیل‌اش، اتیکاس از نیویورک به این شهر می‌رود. عنوان این کتاب، برگرفته از آیه‌ای در کتاب اشعیا از عهد عتیق است که می گوید: «برو و دیده‌بانی بگمار تا آنچه‌ را می‌بیند اعلام‌ نماید.»

* از متن کتاب

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*