خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب با بهارک عرفان

بازارچه کتاب با بهارک عرفان

صفحه‌ی بازارچه‌ی کتاب ما؛ بیشتر از هر مطلب دیگری بوی ایران و امروز و کتاب می دهد. باز هم به همراه خبرنگارمان بهارک عرفان در تهران؛ سری به پیشخوان کتاب فروشی‌های شهر زده ایم و عناوین تازه را برگزیده ایم. با هم بخوانیم…

w2روایت یک مرگ در خانواده
نویسنده: جیمز ایجی
مترجم: شیرین معتمدی
ناشر: شورآفرین
قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۳۱۸صفحه
رمان «روایت یک مرگ در خانواده» مهم‌ترین و شاخص‌ترین رمان جیمز ایجی نویسنده‌ آمریکایی‌ست که در سال ۱۹۵۸ و یک سال پس از مرگ نویسنده‌اش جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد.
جیمز روفاس ایجی شهرت خودش در ادبیات جهان را مرهون دو شاهکارش است: «روایت یک مرگ در خانواده» و «بیایید مردان مشهور را ستایش کنیم.
هر دوی این آثار در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ از سوی کتابخانه آمریکا و نشریات معتبر لوموند و تایم در فهرست صد رمان بزرگ قرن بیستم قرار گرفت. تاد موسل نمایش‌نامه‌نویس بزرگ آمریکایی در ۱۹۶۰ بر اساس رمان «روایت یک مرگ در خانواده»، نمایش‌نامه‌یی با عنوان «راه خانه» نوشت که توانست جایزه‌ پولیتزر نمایش‌نامه‌نویسی را دریافت کند.
سه سال بعد نیز فیلمی به کارگردانی فیلیپ اچ. ریسمن بر اساس این نمایش‌نامه در همان منطقه‌ای که کودکی ایجی در آن‌جا سپری شده بود ساخته شد. ایجی، علاوه بر نوشتن رمان، منتقد سینمایی (مجله‌های تایم، لایف و فورچون) و فیلم‌نامه‌نویس برجسته‌ای نیز بود. دو فیلم‌نامه‌ تحسین‌شده‌ ایجی، «ملکه‌ی آفریقایی» (با بازی همفری بوگارت و کارگردانی جان هیوستون) و «شب شکارچی» (به کارگردانی چارلز لاوتن) از کارهای شاخص وی به شمار می‌آید.
«روایت یک مرگ در خانواده» بازخوانی ماجرای کودکی جیمز روفاس ایجی در ناکسویلِ تنسی، آمریکای ۱۹۱۵ است. ایجی وقتی شش سالش بود، پدرش را در یک تصادف رانندگی از دست داد. همین حادثه‌ دلخراش با ایجی ماند تا زمان مرگش که در حال نوشتن «روایت یک مرگ در خانواده» بود که از سال ۱۹۴۸ آن را آغاز کرده بود. ایجی در این رمان، از زوایای مختلف که زاویه‌ دید سوم‌شخص محدود به اعضای خانواده است، در چهل‌وهشت ساعت -از یک روز پیش از مرگ مرگ جی تا ‌روز مرگِ جی- روایت‌گر «مرگ» و «زندگی» در «خانواده» است. خانواده‌ جی، شامل مری همسر جی و دو فرزندش روفاس پسر بزرگ و شش ساله که در اصل خود نویسنده است و کاترین سه ساله است.

w22ماجرای عجیب سگی در شب
نویسنده: سایمون استیونز
مترجم: ابراهیم شریفات و نجمه دوستدار
ناشر: افراز
تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه
«ماجرای عجیب سگی در شب» نمایشنامه ایست که سیمون استیونز آن را براساس رمان تحسین‌شده مارک هادون نوشته است. این داستان‌ درباره شخصیت کریستوفر ۱۵ ساله است. او بسیار باهوش است اما در تجزیه و تحلیل رخدادهای روزانه مشکل دارد. در ادامه داستان اتفاقاتی موجب می‌شود او را متهم به کشتن سگ یکی از همسایگان کنند. کریستوفر برای اثبات بی‌گناهی خود راهی سفری می‌شود که زندگی‌اش را کاملا تغییر می‌دهد…
این اثر نمایشی در سال ۲۰۱۲ در نشنال تیه‌تر لندن، سپی در وست‌اند و برادوی در نیویورک روی صحنه رفته و برنده ۷ جایزه اولیویر سال ۲۰۱۳ شده است.

sw43
تاریخ تحلیلی ادبیات کودکان افغانستان
نویسنده: محمد فاضل شریفی
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
قیمت: ۱۷۵۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۶۴ صفحه
محمد فاضل شریفی پژوهشگر افغان در این کتاب هفت فصلی به تحول فرهنگ کودکی و تاریخ ادبیات کودکان افغانستان می پردازد: «نگاهــی به پیشینه موضــوع، کودک و ادبیات کودک، چگونه گی آموزش، تربیت و ادبیـات کودک افغانستـان تا سده بیستم، چگونگی آموزش، تربیت و ادبیــات کودک افغانستان در دوره معاصر، وضعیت عمومی ادبیات معاصر افغانستان و تأثیر آن بالای ادبیات کودک، چگونگی آثار آموزشی، تربیتی و ادبی کودک افغانستان در دوره معاصر، مروری بر زندگی و آثار برخی از پیشگامـان ادبیـات کودک افغانستان این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند.
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران در معرفی این کتاب می‌نویسد : «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران، همان گونه که از نامش پیداست، نزدیک به ۱۵ سال است که به کار پژوهش درباره تاریخ و فرهنگ و مطالعات کودکی ایران متمرکز است. در این راستا موسسه برای خود رسالت ویژه ایی در جهت همبستگی فرهنگی با کشورهای مانند تاجیکستان و افغانستان قائل است. زیرا ما یک فرهنگ در چند کشور هستیم. ریشه های مان یکی است و هنگام بررسی های تاریخی گذر همه مان به یک سرچشمه می رسد.
انتشار کتاب تاریخ تحلیلی ادبیات کودکان افغانستان از سوی انتشارات موسسه با همین هدف انجام پذیرفته و البته موسسه امیدوار است در آینده نزدیک بتواند کارهای مشترک فرهنگی با پژوهشگران کشورهای همسایه یا کشورهای با حوزه تمدنی مشترک انجام دهد.»
از فاضل شریفی کتاب ها و مقالات متعددی به چاپ رسیده است که از آن میان می توان به «ادبیات کودک در افغانستان» و «برخی از ویژگی‌های شعر کودک»اشاره کرد.

ad0++632as
چشمان پوست
نویسنده: یوهانی پالاسما
مترجم: علیرضا فخرکننده
ناشر: چشمه
قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۴۳ صفحه
این کتاب به عنوان نخستین کتاب مجموعه «فلسفه بدن» منتشر شده و حاوی مطالبی درباره معماری و فلسفه معماری است و این دو مساله را با زاویه فلسفه پدیدارشناسی بررسی می‌کند.
پالاسما در این کتاب، با نگاهی آسیب شناسانه به ویژگی های غالب در دو پدیده مدرنیته و پسامدرنیته به طور عام؛ و به طور خاص در ارتباط با معماری، کوشیده تا بنیان های یک معماری حس بنیاد، تن محور و انسان گرا را طرح‌ریزی کند.
.این کتاب دو بخش اصلی دارد که در بخش اول، نویسنده سیری تحلیلی و تاریخی از حواس ارائه می کند و در آن، دست به یک نقد دامنه دار از استیلای کلان نگره های بینایی محوری، ذهن گرایی کانتی و دوپاره انگاری دکارتی در سنت فلسفه غرب، می زند.
در دومین بخش کتاب، نویسنده با تمرکز موردی‌بر حواس و رابطه میان آن‌ها، کوشیده تا ذات چندحسی و بافت‌مند هر یک از حواس و همچنین در هم تنیدگی و همپوشانی‌های ساختاری آن‌ها را به روشنی نشان بدهد. کتاب «چشمان پوست» یوهانی پالاسما از دل رساله «مسائلی پیرامون ادراک» شکل گرفته و برآمد. این کتاب بحثی روشن‌تر و فشرده‌تر در نشان دادن ابعاد پدیدارشناسانه تجربه انسان در معماری پیش رو می گذارد.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
آلوار آلتو در معماری خود توجه آگاهانه ای به تمام حواس داشت. نظر او در مورد اهداف حسی اش در طراحی مبلمان به وضوح بیانگر این توجه اوست: «یک قطعه از مبلمان که بخشی از سکونت گاه هر روزه یک فرد را تشکیل می دهد نباید درخشش آزارنده ای در بازتاب نور داشته باشد؛ همچنین نباید از لحاظ صدا، جذب صدا و دیگر مولفه‌ها نامطلوب باشد.
شیئی مانند صندلی که چنین تماس نزدیکی با انسان دارد، نباید از مواردی ساخته شود که رسانایی گرمایی بالایی دارند.» روشن است که آلتو توجه بیشتری به برخورد میان شی ء و بدن کاربرد آن دارد، تا صرف زیبایی شناسی دیداری آن. معماری آلتو نمایانگر یک حضور پیکرمند و لمسی است. ساخت های معماری او نابه جایی و بی نظمی، روبه رو گذاری ها و دیدهای غیرمستقیم و نامتقارن، بی قاعدگی و ضرب آهنگ های گوناگون را در پیکره خود می گنجاند تا تجربه های بدنی، عضلانی و لمسی را برانگیزد…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*