خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » مراجع تقلید و توقف دولت در پیگیری ورود بانوان به ورزشگاهها- فریدون شیبانی

مراجع تقلید و توقف دولت در پیگیری ورود بانوان به ورزشگاهها- فریدون شیبانی

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری اسلامی در امور زنان، در خبرگزاری ایلنا (کار) اعلام کرد که دولت حسن روحانی «به احترام مراجع، موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را پیگیری نکرد».

vvvrrf4rfdcv43e

در ادامه ماجرای ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاههای ایران به هنگام پیکارهای لیگ قهرمانی والیبال جهان، مساله تهدید فدراسیون بین المللی مبنی بر محرومیت ایران از میزبانی هر لحظه جدی تر شد. تلاش دست اندرکاران تا آن جا پیش رفت که حتی برخی از ماموران بلندپایه امنیتی نیز برای صدور مجوز ورود بانوان برای مسابقه جمعه و یکشنبه گذشته وارد صحنه شدند. علاوه بر رییس فدراسیون والیبال، مدیرکل حراست وزارت ورزش نیز از جمله اینان بودند. اما سرانجام به مانند مسابقه های اخیر تنها چند کارمند زن شاغل در سفارت تیم مهمان در میان تماشاگران سراسر مرد تالار ۱۲۰۰۰ نفری «آزادی» حضور یافتند.
در گفت و گوی یادشده معاونت امور زنان در دولت حسن روحانی دلیل کنار کشیدن دولت و ترس از پیگیری اخذ مجوز ورود بانوان به ورزشگاهها را به طور مشخص نقش مخرب آنانی اعلام کرد که در این مورد پای مراجع دینی را به میان کشیدند. او گفت: “وقتی مخالفان از مراجع هزینه کردند، بخاطر احترام دولت به مراجع٬ تشخیص داده شد تمهیداتی رعایت شود. مخالفان این مساله تلاش کردند تا موضوع را به سمت و سوی سلسله مصاحبه‌هایی ببرند تا عملکرد معاونت امور زنان را زیر سوال برده باشند٬ در حالیکه ما بارها اعلام کرده‌ایم که پیگیری این مساله به معنای این نیست که ما این کار را در اولویت مطالبات زنان و دختران می دانیم٬ یا این که سایر فعالیت‌های خود را تعطیل کرده‌ایم و صرفا در حال پیگیری این مطالبه هستیم.”
شهین دخت مولاوردی با اشاره به واقعیت تاسفبار افسردگی جامعه و پایین آمدن سن اعتیاد به ۱۳ سال، و روی آوردن دختران جوان به مواد روانگردان برای ایجاد هیجان کاذب، آزادی تماشای مسابقه برای بانوان را امری بازدارنده برای افزایش روز افزون این موارد تاسفبار دانست و به طور ضمنی عنوان کرد که مراجع دینی نگرشی به این واقعیتها ندارند.
او گفت: “بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها تنها بخشی از مطالبات بانوان ماست. در شرایطی که جامعه ما دچار افسردگی شده و نیاز به نشاط و شادابی دارد، پایین آمدن سن اعتیاد به ۱۳ سال و روی آوردن دختران جوان به مواد روانگردان برای ایجاد هیجان کاذب جای تاسف دارد. در همین راستا است که ما این برنامه‌ها را برای ایجاد شور و هیجان و نشاط در زنان و دختران کشورمان لازم دانسته و ضروری تشخیص می ‌دهیم.”
مولاوردی در پایان گفت: “در کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده بود٬ بررسی‌های لازم در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام شد و صورت‌جلسه حضور زنان و خانواده‌ها با چارچوب‌های لازم نوشته شد و به امضا رسید و علیرغم اینکه قرار بود برای اجرا و عملیاتی شدن ابلاغ شود٬ دیگر این کار صورت نگرفت.”
سفر ناظر ویژه فدراسیون بین المللی به تهران
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که برای مسابقه جمعه و شنبه پیش رو با تیم ملی روسیه در تالار آزادی، که در ادامه همین پیکارها انجام خواهد شد، فدراسیون بین المللی والیبال ناظر ویژه ای به تهران اعزام خواهد کرد و موضوع حضور زنان در سالن های والیبال یکی از وظایف این ماموریت این نماینده فدراسیون جهانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا در سال ۲۰۱۴ تیم ملی والیبال ایران برای دومین بار درلیگ جهانی شرکت کرد وعلاوه براین که به مرحله نهایی راه یافت ، موفق به کسب مقام چهارم شد که عملکرد بسیار خوبی بود، اما در سال۲۰۱۴، موضوع راه نیافتن زنان به سالن ۱۲هزار نفری برای ورزش ایران و فدراسیون والیبال حاشیه های زیادی به وجود آورد و با واکنش مجامع بین المللی ورزشی از جمله کمیته بین المللی المپیک مواجه شد.

سال پیش درنشست سالانه فدراسیون بین المللی والیبال درسوییس، موضوع حضور بانوان در تالار مسابقه ها دو بارمطرح و فدراسیون بین المللی والیبال خواستار تعهد ایران به آزادی حضور زنان درسالن مسابقه های سال ۲۰۱۵ در لیگ جهانی والیبال شد. 
گفتنی است که پیش از مسابقه ایران با آمریکا و سپس لهستان، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی به عنوان مراجع امروز جمهوری اسلامی، خواستار ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها شدند. اما آن چه تردید ناپذیر می نماید نقش منفی سیدعلی خامنه ای به عنوان تصمیم گیرنده منفی ورود بانوان به ورزشگاهها در زمان حکومت اسلامی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*