خانه » هنر و ادبیات » اردوکشی خیابانی در مصاف با سینما…رهیار شریف

اردوکشی خیابانی در مصاف با سینما…رهیار شریف

ورود سینمای مذهبی به حلقه ی دعوا

پس از لغو مکرر کنسرت‌های موسیقی به دلیل اعتراضهای مراجع مذهبی، این بار نوبت سینما شد تا وزارت ارشاد اکران فیلم «رستاخیز» را به سبب آنچه «احترام به نظر مراجع و علما» نامیده شده، به تعویق بیندازد.
حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، ضمن اعلام این خبر تصریح کرد که اعتراضات خیابانی تاثیری در این تصمیم نداشته است.
اشاره‌ی آقای نوش‌آبادی به «اردوکشی خیابانی» گروهی از مخالفان نمایش این فیلم در مقابل صدا و سیمای استان قم است. این تجمع که در روز بیست و چهارم تیر ماه و همزمان با موعد مقرر برای افتتاح نمایش این فیلم صورت می‌گرفت جمعی را هم به مقابل سینما شکوفه در میدان شهدای تهران کشاند، تجمعی که به خشونت و دخالت نیروی انتظامی انجامید و اکران این فیلم را ناممکن کرد. برخی از گزارشها از سردادن شعارهای تند و نفرین مآبانه خطاب به خلفای اهل سنت روایت می‌کرد. این درحالی‌ست که گفته می‌شود هنوز تعداد زیادی از معترضان، این ساخته‌ی جدید «احمدرضا درویش» را ندیده‌‌اند و تنها با استناد به نظر مراجع مذهبی علیه این فیلم دست به اعتراض زده‌اند.

sdaf333206as98d

احمدرضا درویش خالق این اثر سینمایی در واکنش به این تصمیم وزارت ارشاد، یادداشت موجزی را در رسانه‌ها منتشر کرده‌است با این شرح کوتاه:
«انالله و اناالیه راجعون
در آستانه‌ی عید سعید فطر، به دستور دولت تدبیر و امید! در معامله‌ای کاملاً سیاسی، در برابر جهل و بی‌اخلاقی، پژواک ندای حسین؛ رستاخیز را از اکران سینماهای کشور پایین کشید… به قضاوت تاریخ، پرچم حسین با ندای مراجع عالیقدر، افراشته خواهد ماند.»
فیلم پرهزینه‌ و مذهبی رستاخیز روایتی‌ست تاریخی از رویداد کربلا که طی آن «حسین بن علی» به همراه هفتاد و دو نفر از هم‌مسلکانش در مصاف با لشکر عمر سعد کشته‌شدند. این فیلم سرگذشت تراژیک امام سوم شیعیان را از زمان مرگ معاویه تا دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری را به تصویر می‌کشد.
در این فیلم برای نخستین بار صدای «زینب»، دختر امام اول شیعیان پخش و چهره‌ی «ابوالفضل» و «علی‌اکبر» نشان داده می‌شود. مساله‌ای که از همان آغاز نمایش در جشنواره فیلم فجر، اعتراض مراجع تقلیدی چون ناصر مکارم شیرازی، وحید خراسانی و علوی گرگانی را در پی داشت. آنها همان زمان با ارسال نامه حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور،خواهان جلوگیری از نمایش این فیلم شدند.
اما محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در دفاع از نمایش چهره «عباس بن علی»، فرزند امام اول شیعیان گفته‌است:«بر اساس نظر فقه و مراجع شیعه، نشان دادن چهره معصومین اگر وهنی ایجاد نشود، به زیبایی نشان داده شود و بازیگرش خوش سابقه باشد منعی ندارد. از نظر اسلام نیز چون حضرت عباس معصوم نبودند و بلکه نزدیک به معصوم هستند، در این فیلم چهره حضرت عباس نشان داده می‌شود و این موضوع پیش از این در شبیه‌خوانی‌ها هم وجود داشته است.»
با این همه معترضان مدعی‌اند که بهادر زمانی، نقش‌آفرین شخصیت «ابوالفضل» حرمت و شان این شخصیت مذهبی را زیر سوال برده‌است.
در همین راستا، آیت‌الله علوی‌گرگانی در بیانیه‌ای که به مناسبت اکران عمومی «رستاخیز» صادر کرد، علناً خواهان جلوگیری از نمایش این فیلم شد و نوشت:
«شنیده شده که بعضی مسئولین، مجوز پخش و اکران فیلم رستاخیز را صادر کرده‌اند که این فیلم مشتمل بر بعضی از اهانت‌ها و هتک حرمت‌ها و انتصاب‌های نابجا و بازی بعضی از افراد معلوم الحال در نقش بعضی از بزرگان شهدای کربلا موجب هتک حرمت و اهانت خواهد بود و لذا قبلا هم نسبت به این فیلم موضع‌گیری کرده بودیم ولی توجهی نشد و لذا اکران این فیلم به صلاح نیست و چه بسا توابع خوبی نداشته باشد و لذا این فیلم اکران نشود.»
به جز اینها حسین الله‌کرم رئیس «شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله» هم درباره فیلم «رستاخیز» گفته است: «تحریفات و جسارت‌هایی که نسبت به خاندان اهل بیت در این فیلم صورت گرفته به هیچ وجه قابل اغماض نیست و این حرف‌های ما نقد نیست بلکه اعتراض است.»
اما در همین حال عمار العرادی، معاون جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد خبر داده است که در این جشنواره که از یکم تا پنجم اکتبر سال جاری در بغداد برگزار می‌شود، نسخه کامل فیلم رستاخیز اکران خواهد شد.
فیلم «رستاخیز» محصول سال ۱۳۸۹ است و برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم در یازده بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و عاقبت در هشت بخش برنده‌ی جایزه شد. احمدرضا درویش به خاطر کارگردانی این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. تهیه‌کننده‌ی این فیلم «مؤسسه اهل بیت» از مؤسسات وابسته به آیت‌الله سیستانی بوده‌است. این مؤسسه چهار شبکه ماهواره‌ای هم دارد.
نسخه‌ی عربی «رستاخیز» با نام «القربان» و نسخه‌ی انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه»، قرار است به زودی در سطح جهانی عرضه شود. «روز رستاخیز» فیلمی ۲۱۰ دقیقه‌ای‌ست که ۸۳ دقیقه از آن برای نمایش در سینماهای ایران سانسور شده‌بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*