خانه » هنر و ادبیات » نگاهی به تازه های دنیای کتاب / بهارک عرفان

نگاهی به تازه های دنیای کتاب / بهارک عرفان

مساحت احساس

مساحت احساس

مساحت احساس
نویسنده: مهدی رفیع
ناشر: نی
قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۱۶
نویسنده در این کتاب با تحلیل و واکاوی کتاب «اتاق آبی» سهراب سپهری به تدوین و شرح نظریه این شاعر در زمینه تاریخ هنر نقاشی پرداخته است. این نظریه سهراب سپهری در اصل نوعی تاریخ سیاسی نقاشی است.
مساحت احساس در پنج فصل نوشته شده است. در فصل نخست ۳۰ سال حضور حرفه‌ای سهراب سپهری در هنر نقاشی بررسی شده و در نهایت از منظر فلسفی آثار او در این عرصه را دوره‌بندی شده است. نویسنده همچنین در فصل دوم کتاب نیز به معرفی و تحلیل کتاب «اتاق آبی» این شاعر اثر گذار پرداخته است. جالب است بدانید که اتاق آبی در اصل، اتاقی بود که در زمان کودکی سهراب در منزل آنها وجود داشت و سهراب به این اتاق عشق می‌ورزید و مدام در آن حضور داشت.
سپهری در «اتاق آبی» جنبه‌های مختلف نقاشی شرق و غرب را با هم از منظر «هستی شناختی» مورد همسنجی قرار داده و در ادامه بر اساس آن به یک نظریه جدید در زمینه تاریخ هنر نقاشی می‌رسد که این تاریخ، به گونه‌ای تاریخ سیاسی هنر نقاشی است.
رابطه بین موسیقی و نقاشی‌های سهراب سپهری، محتوای فصل چهارم کتاب است. سهراب از اواخر دهه ۴۰ تا حدود نیمه اول دهه ۵۰، یکسری آثار انتزاعی خلق کرد.
در فصل پنجم کتاب رابطه‌های بین نقاشی و شعر بررسی شده و رخ دادن این رابطه‌ها را با استفاده از برخی اشعار سهراب و همچنین برخی از اشعار فروغ فرخزاد، به طور عملی نشان داده شده است. بخش انتهایی کتاب، شامل تصاویر رنگی برخی تابلوهای نقاشی سهراب سپهری در ۲۴ صفحه است.

هنر دربارهای ایران

هنر دربارهای ایران

هنر دربارهای ایران
نویسنده: ابوالعلا سودآور
مترجم: ناهید محمدشمیرانی
ناشر: کارنگ
قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۴۲۶
با توجه به این نکته که عمده حامیان هنر در ایران باستان، پادشاهان و دربار آنها بوده اند این کتاب را می‌توان به مثابه منبع کاملی در حوزه مطالعات تاریخی هنر ایرانی در نظر گرفت.
به باور بسیاری از منتقدان و محققان هنر ایران «هنر دربارهای ایران» یکی از نخستین و کامل‌ترین پژوهش‌هایی است که به طور اختصاصی به مطالعه تاثیر دربار پادشاهان و امرا بر سیر تطور و تحول هنر ایرانی پرداخته و آن را مورد واکاوی قرار داده است.
«هنر دربارهای ایران»یکی از نخستین و کاملترین پژوهش‌هایی است که به طور اختصاصی به مطالعه تاثیر دربار پادشاهان و امرا بر سیر تطور و تحول هنر ایرانی می‌پردازد.
نویسنده سعی کرده تا مخاطب غربی و نیز مخاطبان ایرانی را با پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های هنر دربارهای ایران آشنا کند. بسیاری از تاریخ‌نگاران هنر ایرانی و اسلامی در پژوهش‌های خود به این نکته اشاره کرده‌اند که یگانه حامی هنر در طول قرن‌های مختلف تمدن ایرانی، پادشاهان و دربار آنها بوده‌اند. بنابراین این کتاب را می‌توان به مثابه منبعی کامل در حوزه مطالعات تاریخی هنر در ایران در نظر گرفت.
کتاب ۱۰ فصل و سه پیوست دارد. عناوین فصول دهگانه کتاب به ترتیب عبارتند از «هنر ایرانی دوره مغولان»، «هنر ایرانی دوره تیموریان»، «هنر ایرانی در دربار سلطان چین میرزا بایقرا»، «سلسله‌های ترکمن»، «صفویان»، «نقاشی در قرن دهم هجری»، «رضا عباسی و نقاشی‌های اصفهان»، «فرهنگ ایرانی و مغولی هند»، «نفوذ مکاتب هند و اروپایی» و «ایران در سده ۱۳ و ۱۴ هجری».

منشی رازدار

منشی رازدار

منشی رازدار
نویسنده: تی. اس. الیوت
مترجم: معصومه بوذری پو
ناشر : قطره
قیمت: ۹۵۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۷۰ صفحه
الیوت «منشی رازدار» را با الهام از نمایشنامه «ایون» اثر اوریپید، نمایشنامه‌نویس مشهور یونان باستان، نوشته است. «ایون» در کتاب مجموعه نمایشنامه «هلن و سه نمایشنامه دیگر» با ترجمه محمد سعیدی در ایران منتشر شده است.
«منشی رازدار» سه پرده و هفت شخصیت دارد و روایت داستانی آن به این شرح است: سِر کلود مالهمر، سرمایه دار ثروتمند تصمیم می‌گیرد، کالبی را که فرزند نامشروع‌ خود می‌داند، به عنوان منشی استخدام کند و در کار تجارت غیرقانونی و قاچاق به کار وادارد. کالبی تاکنون در خانه خانم گازرد بزرگ شده و سرکلود برای اجرای این تصمیم نیاز دارد الیزابت همسر خود را نیز فریب دهد تا میلی باطنی نسبت به کالبی پیدا کند، و او را پسرخوانده خود به حساب آورد. الیزابت که تحت تعلیمات روان‌درمانی و تزکیه نفس به زنی عجیب و پیچیده تبدیل شده، تقریبا متقاعد می‌شود کالبی فرزند خود او از شوهر اولش بوده که بعد از گم شدنش در کودکی تاکنون سرنوشتی دیگر برایش رقم خورده است، در همین حال لوکاستا انجل، دختر خوانده سر کلود و موضوع تمایل ازدواج او با ب. کاگن مطرح می‌شود و علیرغم اینکه هرچه می‌گذرد و هویت‌های افراد بیشتر کشف می‌شود، اما روابط آنها تارتر و مبهم‌تر می‌شود.
توماس استرنز الیوت، مشهور به تی. اس. الیوت، (۱۹۶۵ ــ ۱۸۸۸) یکی از مشهورترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان بریتانیایی در سطح جهان است. الیوت در سال ۱۹۴۸ برنده نوبل ادبیات شد. آثار وی در زمینه نقد ادبی نیز شهرت بسیار دارند.

رسه های اروپایی

رسه های اروپایی

رسانه‌های اروپایی
نویسنده: استیلیانوس پاپاتاناسوپولوس و رالف نگرین
مترجم: هومن عابدی
ناشر: سروش
قیمت: ۱۵۰۰۰تومان
تعداد صفحات: ۲۸۲ صفحه
کتاب «رسانه‌های اروپایی» به دنبال ارائه گزارشی در خصوص رسانه های معاصر و تمرکز آن، هم روی تحولات و هم روی مشکلات پیش روی رسانه ها در اروپاست. کتاب حاضر با پوشش طیف گسترده ای از بازارهای رسانه‌ای، بخش‌های جدیدی را که در حال ظهور هستند، بررسی می کند و عواملی را که موجب جلو بردن تجارت رسانه ای در قرن بیست و یکم می شود، به اختصار توضیح می دهد و نیز به بررسی ساختار فعلی بخش های مختلفی می پردازد که بازار رسانه ای اروپا را تشکیل می دهد؛ بازیگران و مسائل عمده را شناسایی و ارزیابی می کند و به مرور کلی هر یک از بخش های این صنعت می‌پردازد.
نویسندگان این کتاب که دو کارشناس شناخته شده رسانه‌های اروپایی هستند، با زبانی شیوا مخاطب را با مسائل «اقتصاد سیاسی رسانه ها در اروپا»، «اروپاسازی رسانه ها» و «پروژه فرهنگی- سیاسی اروپا» آشنا می‌کنند که اروپا مکانی مناسب برای بررسی فرایندهای رسانه‌ای است.
توصیف مسائل، پویایی ها و واقعیت های بخش رسانه ای اروپا با ترکیب جدیدترین اطلاعات در خصوص این عرصه، ارزیابی نقادانه اینکه آیا شاهد ظهور رسانه های اروپایی هستیم یا آنچه می بینیم تنها دنباله مجموعه‌ای از رسانه های داخلی مجزاست که در یک بستر اروپایی پدید می آیند و در آخر بررسی بحث‌های موجود درباره نقش رسانه‌ها در شکل گیری حوزه عمومی اروپا و هویتی اروپایی از جمله اهدافی است که کتاب حاضر آن را دنبال می کند.
این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول به ساختار رسانه های اروپایی می پردازد و نگاهی کلی به عملکرد این رسانه ها دارد. فصل دوم به دنبال توصیف برخی از ابعاد ساختاری اولیه رسانه ها در اروپاست. این فصل مروری خواهد داشت به ویژگی های مشترک و نیز ویژگی هایی که سیستم ها را از یکدیگر و از سایر نقاط جهان تفکیک می کنند و فصل سوم به بحث در خصوص تحولات رسانه های نوین در اروپا، به ویژه در حوزه های تلویزیون دیجیتال، نفوذ اینترنت، توسعه تلویزیون های اینترنتی و تلویزیون های همراه می‌پردازد.
تمرکز بخش دوم کتاب بر اروپایی سازی رسانه‌هاست. بحث اصلی در فصل چهارم این است که اتحادیه اروپا در سی سال گذشته به دنبال پایه گذاری سیاست هایی در جهت «اروپایی سازی» کل بخش ارتباطات در کشورهای عضو خود بوده است و بحث اصلی در فصل پنجم این است که ازدیاد پایگاه‌های رسانه ای، بخش اروپایی را از نظر همگرایی و دیجیتالی شدن بخش ارتباطات رسانه ای دگرگون کرده است.
دو فصل پایانی کتاب، بخش سوم آن را که به ابعاد سیاسی و فرهنگی اروپا و اتحادیه اروپا می پردازد، تشکیل می دهند. فصل هفتم به بررسی این بحث می‌پردازد که آیا حوزه اروپایی وجود دارد یا نه. این فصل به طرح بحث های اصلی در مورد این پرسش و شواهدی که وجود آن را یا تأیید یا تکذیب می کنند، می‌پردازد. فصل هشتم مفهوم «اروپا» و «اروپایی سازی» را مورد بررسی قرار می دهد و به طرح این پرسش می‌پردازد که چگونه رسانه‌ها موضوعاتی را پوشش می‌دهند که به بالا گرفتن مسائلی در خصوص مرزهای فیزیکی، فرهنگی، سیاسی اروپا دامن می‌زنند.
فصل نهم تمام بحث‌هایی را که در کتاب مطرح شد، جمع بندی می‌کند و راهکاری برای پاسخ به اصلی ترین پرسش این تحلیل که آیا در اروپا بخش‌های رسانه‌ای متفاوت و مجزایی وجود دارد یا می توان گفت که یک بخش رسانه ای (واحد) اروپایی در حال ظهور است؟ ارائه می کند.

.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*