خانه » مقاله » آسیب شناسی یک حرکت . خطر التقاط هویت طلبی با تجزیه طلبی/امین موحدی

آسیب شناسی یک حرکت . خطر التقاط هویت طلبی با تجزیه طلبی/امین موحدی

e3errf5t6y7

بایادآوری این نکته که وجودهویت طلبان بعنوان پاسداران مجموعه فرهنگی اقوام ایرانی با ارزش میباشد وباتاکید مجدد برلزوم حمایت از آنان به یکی از آفتهای تهدیدکننده حرکت هویت طلبی ‘یعنی التقاط آن با تجزیه طلبی میپردازیم .
همانگونه که در مقالات قبلی نوشته و توضیح داده‌ام تمام تلاش من در تعریف مرزی است به باریکی یک تار مو که گاه اصلا به چشم نمیاید و بیتوجهی به آن ممکن است ما را وارد قلمروی نماید که هرگز خواست و‌ اراده ما بر آن نیست.


این مرز را می‌توان تنها مرزی دانست که عملا هیچ سیم خاردار و علامتی محسوس در آن وجود ندارد .مرز بین هویت طلبی و تجزیه طلبی آنچنان به هم نزدیک است که التقاط این دو اندیشه در مواقعی گاه کاملا خود را نشان داده وبه چشم میآید.
نیم نگاهی به آنچه که در یوگسلاوی سابق روی داد و نسل کشی و جنگهای قومی که در آنجا حادث گردید ما را به آنچه که در انتظارمان خواهد بود آشنا خواهد ساخت اگر از تعریف و تعیین این مرز غفلت نماییم .
جنگ داخلی‌ در یوگسلاوی نتیجه التقاط دو اندیشه مذکور بود که اگر چنین نبود کسانی‌ چون میلوسویچ و کارادزیچ هرگز نمیتوانستند ماشین قتل و‌ کشتار خود را سوار بر آموزه‌های التقاطی و غلط ‘ راه انداخته و جنایاتی فجیع و فراموش نشدنی بیافرینند.
در فضایی که اندیشه و تولید فکر محدود شده و متفکرین و‌ نویسندگان مورد حمله و‌ توهین قرار گرفته و به جای پاسخ ‘ تهدید و‌ تخریب شوند ‘ کسانی‌ چون کارادزیچ‌ها مجال خواهند یافت که نظامیگری و قدرت طلبی خود را در پوشش و لفافه دفاع از آنچه که خود به آن اعتقادی ندارند توجیه کرده و کامل کنند.
در مقاله قبلی‌ در مورد ترکیه و نقش کسانی‌ به عنوان ملیگرایان ترکیه و رابطه آنها با دولت قانونی‌ اردوغان و ارتباطشان با جدایی طلبان کشورهای هم مرز ترکیه از جمله ایران نوشته و توضیح دادم که تز‌ اصلی‌ این حزب تشکیل یک کشور بزرگ عثمانی و یک دست کردن هویتی ترکها در قلمرو امپراطوری آینده خود می‌باشد
اعضای اصلی‌ این حزب نظامیان بلند پایه باز نشسته و نظامیان جوانی‌ هستند که باشناسایی آنها توسط دولت ترکیه هر روز تعداد بیشتری از آنان دستگیر و روانه زندان میشوند .
با توجه به آنکه تفکرات بسیار فاشیستی و نژاد پرستانه این حزب با اصول دموکراتیک منافات دارد از بین خطر بازگشت به دوران دهشتبار حاکمیت نظامیان و حزب اسلام گرای توسعه و عدالت یا در واقعه بین بد و بدتر ,بد( اسلام گرایان )را انتخاب کنند
با تداوم تلاش سران و وابستگان ملیگرایان ترکیه( MHP) برای تغییر و سقوط دولت ترکیه وتبدیل ترکیه به پادگانی برای کشور گشایی خود ‘ مردم ترکیه با درک این موضوع و درس گرفتن از گذشته دهشتبار حاکمیت نظامیان تنها راه چاره را در ادامه کار حزب اسلامگرای اردوغان دیده اند
در مقاله قبلی اشاره کردم حزب ملیگرایان ترکیه( MHP) به عنوان حزب مخالف مادر محسوب میشود که به واقع چنین است چرا که تنها حزبی است که سرکردگان سابق نظامی که از ثروت بالایی درجامعه ونفوذ پنهان دردوایر دولتی ورسانه ها وقدرت در نیروهای نظامی برخوردار ند و معتقدان به احیای امپراطوری عثمانی یا در واقع وفادران آتاتورک ( که خود را وارث این امپراطوری میدانست)در آن حزب عضو بوده و اعتقاد دارند که دولت کنونی‌ ‘ شایسته ملت ترک نبوده و باید ساقط گردد.
در توضیح دلیل دیگر برجسته تر شدن این حزب به عنوان حزب مخالف مادر باید اضافه کرد :حزب MHP که عنوان دولت پنهان در ترکیه به آن اطلاق میشود بعد از رسوایی اخلاقی‌ دنیز بایکال رهبر حزب جمهوری خواهان CHPکه در سالهای گذشته حزب عمدهٔ مخالف به حساب میامد جا پای حزب بایکال گذاشته و علاوه بر یدک کشیدن لقب دولت پنهان میرود تا به حزب عمدهٔ مخالف نیز بدل شود .
ارتباط تجزیه طلبان در ایران با این حزب به شکلی غیر قابل انکار می‌باشد که حتا دولت اردوغان نیز در این زمینه به آنها هشدار داده که امنیت دیپلماسی ترکیه را به خطر نیندازند.
در زمینه افزایش نفرت آفرینی قومی این حزب همین بس که آنها عملا خواستار برخورد میلیتاریستی با کردهای ترکیه بوده وهستند’ حزب حاکم عدالت وتوسعه اردوغان نیز در مقابل برای کم کردن تشنج واثر تبلیغات ملیگرایان مجبور شده است با دادن آزادیهای بیشتر به کردها و تاسیس تلوزیونهای متعدد کردی به شکلی به مقابله با نظامیان وابسته به MHP و وابستگان آنها در موضوع ارگنکن بر آید.
طی‌ بررسیهای به عمل آماده توسط قوه قضاییه‌ ترکیه ‘عمده بمب گذاریها و ترورهای انجام شده در ترکیه توسط عوامل ارگنکن صورت گرفته به نحوی که کردها در مضان اتهام قرار گیرند و زمینه برخورد نظامی با آنها فراهم شود.
ادامه خواهد داشت …

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*