خانه » هنر و ادبیات » نگاهی به حرف ها و حدیث ها پیرامون نمایشگاه کتاب تهران … رهیار شریف

نگاهی به حرف ها و حدیث ها پیرامون نمایشگاه کتاب تهران … رهیار شریف

نمایشگاه کتاب و ناشرین خودی و ناخودی…

نمایشگاه کتاب تهران که چند سالی ست از محل دائمی نمایشگاه ها به مصلای تهران نقل مکان کرده از روز سه شنبه ی هفته ی جاری، پانزدهم اردیبهشت ماه و در همین مکان آغاز به کار خواهد کرد. این نمایشگاه که در سالهای اخیر به خاطر بی کیفیت بودن محل برگزاری و جمع آوری برخی از کتاب ها با انتقادهای فراوانی روبرو بوده در نوبت امسال خود، رسما فهرستی از انتشاراتی های محروم از کار را در اختیار رسانه ها قرار داده تا به حرف ها و حدیث های بیشتری دامن بزند.

ssds44rfde3

” عباس صالحی” معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز محروم شدن برخی از ناشران از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری  فارس  عباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی یک نشست خبری به همراه مدیران کمیته‌های این دوره، برنامه‌های نمایشگاه کتاب را تشریح کرد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.
آقای صالحی در همان مجال باب کمیت حضور ناشرین این طور گفتند:

” در این دوره ۲۴۵۰ ناشر داخلی در ۲۱۶۰ غرفه حضور دارند. ۳۰۰ هزار کتاب داخلی و ۱۶۵ هزار کتاب خارجی و مجموعا حدود ۴۶۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه خواهیم داشت مثل کتابخانه ای که طی ده روز در گردش است. می‌شود گفت حدود نیم میلیون کتاب در نمایشگاه امسال حاضر است. ”
اما در شرایطی که انتظار می رفت تا با مراودات اندک بهتر شده ی ایران با دنیا در نمایشگاه امسال شاهد حضور کشورهای پیشرو حوزه ی نشر در ایران باشیم، سرانجام این کشور ” عمان ” بود که به عنوان میهمان ویژه ی نمایشگاه انتخاب شد و وزیر فرهنگ این کشور هم به عنوان سخنران ویژه ی مراسم افتتاحیه. این موضوع که بازتاب جالبی در خبرگزاری های داخلی و خارجی داشته و تا حدودی اسباب دلسردی فعالین حوزه ی کتاب را فراهم کرده بود اما با این توضیحات از جانب آقای صالحی روبرو شد:
” عمان می‌تواند برای ما پایلوت فرهنگی در منطقه خلیج فارس باشد. ”

رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین از آینده ی دنیای نشر و حضور ناشرین الکترونیکی هم گفت و این موضوع را یکی از رویکردهای اساسی نمایشگاه دانست. وی همچنین درباره ی چرایی این توجه نیز این طور گفت:
” افق آینده نشر ترکیب نشرالکترونیک و کاغذی است و نشر کاغذی نمی‌تواند نشر الکترونیک را نادیده بگیرد.”
بعد اقتاصادی نمایشگاه و اشاره ی تلویحی به بازار کساد نشر هم دیگر از سخنان آقای صلحی به شمار می رود.

آقای شهرام نیا قایم مقام رییس نمایشگاه کتاب تهران نیز درمورد وجهه ی اقتصادی نمایشگاه اظهار نظر کرده و در این باب این طور گفته :
” یک بعد نمایشگاه جنبه فروشگاهی آن است. اگرچه انتقاداتی درباره پررنگ شدن این بخش وجود دارد اما در شرایط فعلی نشر ایران فرصتی برای گردش مالی ناشران به شمار می‌آید. ”

اما در شرایطی که بسیاری از اهل کتاب حضور در مصلا را نشانه ای از کم رونق شدن کتاب دانسته اند، آقای شهرام نیا از ” اجبار ” ی سخن به میان آورده که می تواند تا حدودی تامل برانگیز باشد :

” نمایشگاه کتاب تهران مثل هر نمایشگاهی نمی‌تواند مکان دائمی داشته باشد. ارشاد هم اگر همه اعتبار سالانه خود را ارائه کند باز هم کفاف نخواهد داد. معمولا شهرداری ها عهده‌دار این امور هستند و ما در واقع مستاجریم. تنها جایی که امکان برگزاری هست مصلاست… ”

جالب اینکه آقای صالحی در پایان این نشست خبری بار دیگر تاکید کرده که ناشرانی که از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده‌اند نمی‌توانند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*