خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » شکایت نماینده ارومیه، ضرب و شتم نیروی انتظامی و … فریدون شیبانی

شکایت نماینده ارومیه، ضرب و شتم نیروی انتظامی و … فریدون شیبانی

ماجرای ضرب وشتم شدید هواداران تیم والیبال شهرداری ارومیه توسط نیروی انتظامی تهران در مسابقه پایانی قهرمانی ایران و در آخرین روزهای سال پیش، در مجلس اسلامی مطرح شد و علی لاریجانی به عنوان رییس خواهان گزارشی از سوی وزرای کشور و ورزش در مورد رویدادی شد که طبق فیلمهای انتشار یافته، مردم با صورت خونین تالار مسابقه را ترک کردند. اما در کمترین زمان، ماجرا به سود نیروی انتظامی تغییر جهت داد و تاکنون هیچ وزیری به مجلس فراخوانده نشده است.

asd-9gh-965-7

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فارس، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه با تکیه به اصول ۳۶ و ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی به ضرب و شتم هواداران تیم والیبال شهرداری به شدت اعتراض و شکایت کرد. این هواداران ارومیه برای تشویق تیم شهرشان به تهران رفته بودند. به گفته این نماینده هواداران آذری «در دو نوبت کتک خوردند؛ هم در حین ورود به سالن و هم در حین مسابقه.»
برپایه این گزارش، او ادعا کرد که ضرب و شتم مزبور «توطئه» از سوی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، علیه تیم شهر ارومیه بود و افزود:‌ “اگر شما رئیس محترم (لاریجانی) و نمایندگان فیلم ضرب و شتم این هواداران را مشاهده کنید خواهید گریست چرا که به طرز بسیار اسفباری کتک خورده‌اند و خون‌آلود شده‌اند.”
قاضی‌پور همچنین ادعا کرد که مضروبان ضرب و شتم توسط نیروی انتظامی «همان جوانان ۲۲ بهمن، روز قدس و ۹ دی هستند و بعضی از آنها از اعضای خانواده معظم شهدا بودند. برادر همسر شما (علی مطهری) در شیراز کتک خورد و مورد بررسی قرار گرفت؛‌ اما جوانان ارومیه کتک خوردند و هیچ گوش شنوایی وجود نداشت.»
لاریجانی: شما هم کتک بخورید ما دفاع می کنیم.
خبرگزاری مزبور در پایان به توضیح لاریجانی اشاره می کند که «اگر شما – قاضی‌پور – هم کتک بخورید ما اینجا از شما دفاع می‌کنیم! اما در مورد این نکته‌ از وزیر کشور و وزیر ورزش می‌خواهم که موضوع را بررسی کرده و گزارش دهند.
پیش از این و در گزارش رویداد خونین در مسابقه پایانی لیگ برتر والیبال ایران، خبرگزاری فارس نوشت: نیروی انتظامی در همین حین وارد عمل شد و برخورد بسیار تندی با متخلفان انجام داد. درگیری بین نیروی انتظامی و تماشاگران موجب شد تا برخی تماشاگران از ناحیه صورت دچار مصدومیت و خونریزی شوند. جشن قهرمانی تیم پیکان نیز برگزار نشد.
چرخش ۱۸۰ درجه ای خبرگزاری فارس
اما خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه شنبه این بار با عنوان «وقتی هر کسی دیگری را مقصر می‌داند» این بار نیروی انتظامی را از هر اتهامی دور دانست و با افشارگریهایی از فساد در ورزش ایران، نوک تیز حمله را متوجه مدیرعامل تیم شهرداری تبریز کرد.
در این گزارش چنین آمد که: «در این مدت اتفاقات عجیبی رخ داد که از جمله آنها می‌توان به اظهارات ضد و نقیض مسوولان باشگاه شهرداری ارومیه، منتشر کردن پیامک‌های رد و بدل شده بین رئیس فدراسیون و مسئولان باشگاه شهرداری ارومیه، تهدید کردن خبرنگار صداوسیما و درخواست مجازات فدراسیون ایران از فدراسیون جهانی توسط هواداران شهرداری ارومیه اشاره کرد.»

139312271959391434950074_250057

گزارش سایت باشگاه ارومیه ای از بی گناهی هوادارانش و سرکوب شدید نیروی انتظامی
سایت باشگاه شهرداری ارومیه در گزارش مضروب شدن هوادارانش در تهران و توسط نیروی انتظامی با عنوان «فدراسیون جان گرفت جام نداد» نوشت: پس از نایب قهرمانی تیم والیبال شهرداری ارومیه با حمایت بی‌نظیر هواداران اعزامی این باشگاه به ورزشگاه آزادی تهران هواداران این باشگاه مورد بی‌مهری و ضرب و شتم یگان ویژه مستقر در ورزشگاه آزادی تهران قرار گرفنتد. پلیس بدون اینکه گناهی متوجه تماشاگران باشد به بهانه نامعلوم به شدت به سرکوب تماشاگران پرداختند؛ گفته‌ها حاکی از زخمی شدن چندین نفر از ناحیه سر و صورت و انتقال به بیمارستان و یک هوادار کم سن و سال ارومیه بر اثر ضربات باتوم است. همچنین پیراهن پوریا فیاضی و شهرام محمودی دو ملی پوش تیم شهرداری ارومیه که برای جلوگیری از ضرب و شتم هواداران وارد عمل شدند پاره شد.
احد یوسفی، مدیرعامل باشگاه شهرداری هم تهدید کرد که «پاسخ بی‌حرمتی‌ها را خواهیم داد». او یادآورشد: “افرادی که باعث و بانی کتک زدن مردم و هواداران تیم شهرداری ارومیه هستند باید پاسخگو باشند و آنهایی که اقدام به ضرب و شتم نمودند باید به مردم ارومیه توضیح بدهند و مجازات شوند. وظیفه نیروی انتظامی مستقر در سالن کنترل همین مسائل است نه کتک زدن مردم با باتومی که تنها عمل بازدارندگی را دارد.”
او در شکایت از رییس فدراسیون و درگیری والیبال شهرش با داورزنی گفت: “درست است با بیانیه‌ای که با حمایت از استعفای کریم فروزان، رئیس هیأت والیبال استان تمام فعالیت‌های والیبال باشگاه را در محکومیت رفتار دو پهلوی فدراسیون والیبال کشور به حالت تعلیق در آوردیم، اما نباید بگذاریم این اتفاقات برای برخی افراد سودجو، در رسیدن به اهداف شوم خودشان تبدیل به فرصت شود.”
نقش گزارشگر صدا و سیما
در برخی سایت‌های مجازی هم برخی از هواداران ارومیه با انتشار عکس یکی از خبرنگاران صداوسیما، وی را تهدید کردند و الفاظ رکیکی را به کار بردند. آنها معتقد هستند که این خبرنگار واقعیت‌ها را بازگو نکرده است و از یک جریان خاص در گزارش‌های خود حمایت کرده است.
سایت باشگاه شهرداری ارومیه همچنین نوشت: «محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال بعد از ظهر روز پنجشنبه (۲۸ اسفند) با ارسال پیامکی به احد یوسفی مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه در خصوص رفتارها و بی‌تدبیری ‌های یگان انتظامی تهران و همچنین وقایع تلخ به وجود آمده ابراز تاسف کرد. فارس با این عنوان که انتشار پیامک افراد بدون مجوز، مشکلات قانونی به همراه دارد، از بازنشر کردن متن پیامک‌ها معذور است، نوشت: اما ای کاش مسئولان باشگاه شهرداری ارومیه هم حریم‌های شخصی را حفظ می‌کردند. نکته جالب این است که متن این پیامک به نوشته سایت باشگاه از طرف مدیرعامل باشگاه در اختیار خبرنگاران گذاشته شده است.
صورتجلسه دستوری، تقدیر از فرماندهان سرکوبگر و محکومیت هواداران!
تمام این صحبت ها در حالی مطرح شده است که احد یوسفی، مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه در پایان مسابقه صورتجلسه‌ ای را امضا کرده است که در آن علت درگیری‌ها «درگیری لفظی مخالفین و موافقین کادر فنی و بازیکنان» مطرح شده است. متن صورتجلسه‌ای که مدیرعامل شهرداری هم امضا کرده است به شرح زیر است: مسابقه فینال لیگ برتر والیبال بین تیم‌ های پیکان تهران و شهرداری ارومیه با حضور مدیرعامل شهرداری ارومیه (جناب آقای یوسفی) دز مقر یگان ویژه و تقدیر و تشکر ایشان از عملکرد یگان در برگزاری فینال سوپر لیگ مطالبی عنوان شد که به علت باخت تیم شهرداری و عصبانیت تماشاگران منتسب به آن تیم و درگیری‌های لفظی مخالفین و موافقین کادر فنی و بازیکنان باعث تنش شده و در نهایت منجر به درگیری بین طرفین شده و با عنایت به اینکه عوامل انتظامی قصد میانجیگری و جدا کردن آنان را داشتند با برخورد فیزیکی آنان مواجه شده بود و این امر باعث زخمی شدن تعدادی از نیروهای تماشاگران تیم شهرداری شده که با تدبیر فرمانده یگان و جانشین ایشان منجر به ختم به خیر شده و دو تن از دستگیرشدگان طرفدار تیم شهرداری ارومیه هم حسب‌الامر سلسله مراتب فرماندهی آزاد و تحویل مدیرعامل شهرداری ارومیه گردیدند. (این صورتجلسه توسط سرهنگ امیر حسینقلی‌پور، احد یوسفی، احسان دادرس و نیما جمال مطلق به امضا رسیده است.)
در پیامکی که از محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در سایت باشگاه منتشر شده بود، داورزنی ابتدا به مدیرعامل شهرداری قول داد که موضوعات پیگیری خواهد شد و به نتیجه می‌رسد، اما فردای همان روز در تلویزیون اعلام کرد که از زحمات نیروی انتظامی ممنون است که شرایط را کنترل و آرام کرد. یوسفی یادآور شده بود که: باید منطقی باشیم؛ داورزنی به من گفت که صحبت‌ها و تهمت‌هایی نسبت به من در ارومیه وجود دارد و این اظهارنظری است که هرکسی می‌تواند آن را ادعا کند و هیچ سندی برای آن وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، داورزنی در متن پیامک خود نوشت که برخی‌ها در ارومیه می‌گویند که در انتقال سعید معروف، بازیکن ملی پوش این تیم به زنیت کازان روسیه، رئیس فدراسیون والیبال ایران هم مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.
اعتراض مدیرعامل به خشونت یگان ویژه نیروی انتظامی
احد یوسفی در مورد امضایش پای صورتجلسه دستوری گفت: ؟صورتجلسه‌ ای هم که امضا شده است تنها برای آزاد کردن دو نفری بود که بازداشت شده بودند؛ می‌خواستیم بهانه‌ای باشد تا دو نفر آزاد شوند. دنبال مقصر نیستم و بارها گفتم که به کدامین جرم ما را مجازات کردند؟ آیا درست است که ۲۰ نفر، یک نفر را بزنند؟ اگر می‌گوییم هواداران باید با اخلاق باشند، از طرف دیگر ماموران هم باید با اخلاق باشند. ماموران یگان ویژه خیلی باید صبورتر و با اخلاق‌تر از تماشاگران باشند، چراکه هواداران در شرایط بعد از مسابقه نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند. نیروی انتظامی باید با صبر و حوصله شرایط را مدیریت کند نه اینکه خودش کاسه داغ‌تر از آش شود!
داورزنی با کنایه به احد یوسفی به عنوان تحریک هواداران تیم آذری عنوان کرد که «به نظر می‌رسد شعارهای تماشاگران ارومیه در بازی پایانی خط دهی شده باشد.”
عبدالرضا علیزاده، لیبروی تیم شهرداری هم در گفت و گو با فارس گفت: “رسم مهمان نوازی این نیست که نوجوانان ۱۷، ۱۸ ساله که چند صد کیلومتر راه را برای تماشای بازی تیم محبوبشان آمده بودند بدون کفش به شهر خود بازگردند و بازیکنان برای آن‌ها کفش تهیه کنند و علاوه بر این مورد ضرب و شتم نیز قرار بگیرند؛ با اینکه گفتن بعضی حرف‌ها ممکن است به ضرر من تمام شود اما غیرت و شرف آذربایجانی اجازه نمی‌دهد تا ساکت بمانم.”
خبرگزاری فارس پیش از این گزارش داده بود که: فدراسیون (والیبال) عنوان کرده که به دلیل جلوگیری از درگیری، ماموران یگان ویژه وارد صحنه شده‌ اند در صورتی که تنها تماشاگران ارومیه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، آیا این ضعف در برگزاری مسابقات نیست؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*