خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب با بهارک عرفان

بازارچه کتاب با بهارک عرفان

صفحه‌ی بازارچه‌ی کتاب ما؛ بیشتر از هر مطلب دیگری بوی ایران و امروز و کتاب می دهد. باز هم به همراه خبرنگارمان بهارک عرفان در تهران؛ سری به پیشخوان کتاب فروشی‌های شهر زده ایم و عناوین تازه را برگزیده ایم. با هم بخوانیم…

تاریخ راک اند رول

تاریخ راک اند رول

تاریخ راک اند رول
نویسنده: آدام ووگ
مترجم: آرش عزیزی
ناشر: ققنوس
قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان
شصت و هفتمین جلد از مجموعه «تاریخ جهان» نشر ققنوس، به تاریخ تحولات سبک موسیقی موسوم به « Rock and Rooll » راک اند رول، اختصاص دارد. نویسنده این کتاب آدام ووگ و مترجم آن آرش عزیزی است.
Rock and Rooll یکی از مهم‌ترین سبک‌های موسیقی‌های عامه‌پسند است. این سبک در دهه ۱۹۵۰ در ایالت‌های جنوبی ایالات متحده آمریکا، رایج شد و به سرعت در تمام آمریکا و اروپا و همچنین ایران، به محبوبیت خاصی دست پیدا کرد. آلویس پریسلی، خواننده و بازیگر سینمای آمریکایی، یکی از هنرمندانی است که در رواج این موسیقی نقش مهمی را ایفا کرد. از وی امروزه با عنوان سلطان راک ‌اند رول یاد می‌شود.
کتاب «تاریخ راک اند رول» ۹ فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «رویش از ریشه»، «اولین انفجار راک»، «پاپ وارد می‌شود: صنعت موسیقی راک اند رول را کشف می‌کند»، «هجوم بریتانیا»، «آن موسیقی شیرینِ روح»، «دهه شصت: انفجار راک»، «اوایل دهه ۷۰»، «انرژی جدیدی از زیر زمین» و «دهه‌های هشتاد و نود».
کتاب همچنین شامل یک موخره با عنوان «موسیقی ادامه دارد» است که در آن آینده موسیقی Rock and Rooll پیشبینی شده است. نویسنده همچنین تعدادی از منابع مهمی را که مخاطبان انگلیسی زبان می‌توانند برای مطالعه بیشتر به آنها رجوع کنند، معرفی کرده است. هیچکدام از این منابع تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند.
از دیگر مجلدات مجموعه «تاریخ جهان» نشر ققنوس که با ترجمه آرش عزیزی منتشر شده‌اند می‌توان به این موارد اشاره کرد: «عصر وایکینگ»، «مسابقه فضایی» و «جنگ کریمه».

فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان

فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان

فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان
نویسنده: موسی اکرمی
ناشر: نگاه معاصر
قیمت: ۳۰۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۸۸
تعبیر جهان؛ تغییر جهان؛ پیوند میان تعبیر جهان و تغییر جهان و بالاخره ویژگی‌های ساختاری و قانونی جهان مطلوب آینده، چهار ستون تفکر فلسفی و کنشگرانه‌ای است که نویسنده کتاب «فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان» بنای اثر خود را بر آن استوار کرده و از فراز این بنا در پی پاسخگویی به پرسش‌های بنیادین فلسفی است.
کتاب «فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان» دربرگیرنده مجموعه مقالات فلسفی و دیدگاه نویسنده در زمینه مسائل متنوع و چالش‌انگیز فلسفه از گذشته تا دوران معاصر است که در سال جاری به بازار کتاب‌های فلسفی گام نهاده است.
اکرمی، نویسنده کتاب «فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان» در مقدمه این کتاب از چهار موضوع به عنوان چهار ستون اندیشه و عمل همه اندیشه‌ورزان کنشگری یاد می‌کند که گذر از جهان احتمالاً نامطلوبی که در آن زیست می‌کنند و دستیابی به جهان کمابیش آرمانی آینده، مهم‌ترین دغدغه زندگی‌شان است. چهار ستونی که عبارت‌اند از تعبیر جهان، تغییر جهان، پیوند میان تعبیر جهان و تغییر جهان و بالاخره ویژگی‌های ساختاری و قانونی جهان مطلوب آینده. وی معتقد است، برای کسانی که فلسفه‌ورزی را مهم‌ترین دلبستگی نظری‌ـ‌عملی زندگی خود می‌دانند، فلسفه در مرکز مربع این چهارستون جای دارد و آنها را به هم پیوند می‌دهد.
در مورد مفهوم «تعبیر جهان» در این کتاب می‌خوانیم: تعبیر جهان را می‌توان به معناهای زیر دانست: یافتن یک معنای ویژه در جهان؛ یا خواندن یک معنای ویژه از جهان؛ یا دادن یک معنای ویژه به جهان؛ یا نگاه ویژه به جهان؛ یا بیان دریافت ویژه‌ای از جهان، از دیدگاه یکی از نگرش‌های مدعی شناخت تعبیری یا از دیدگاه یک نگرش ارزشی یا ارزش‌شناختی.»

ستوان آینیشمور

ستوان آینیشمور

ستوان آینیشمور
نویسنده: مارتین مک‌دونا
مترجم: زهرا جواهری
ناشر: افراز
قیمت: ۷۲۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۷۷
این اثر که سرشار از طنزی تلخ است و در قالب نودمین اثر مجموعه نمایشنامه‌های برتر جهان انتشارات افراز منتشر شده است، نامزد جایزه تونی سال ۲۰۰۶، برنده جایزه آلفرد رادوک سال ۲۰۰۶، برنده جایزه لوسیل لورتل سال ۲۰۰۶ و برنده جایزه اوبی سال ۲۰۰۶ بوده است.
داستان این نمایش هشت کاراکتری در ۱۹۹۳ در مکانی خیالی به‌نام جزیره آینیشمور بخش گالوی می‌گذرد. نمایشنامه «ستوان آینیشمور» یکی از متفاوت‌ترین آثار ترجمه شده از مارتین مک‌دونا در ایران است. در این نمایشنامه یک گربه خانگی متعلق به یکی از کاراکترهای این اثر به نام «پادریک» به دلایل مبهمی می‌میرد. پادریک که تروریست بین‌المللی است، برای کشف علت مرگ گربه‌اش و احیانا پیدا کردن قاتل او برنامه‌هایش برای بمب‌گذاری و کشتار مردم در رستوران‌ها را کنسل می‌کند.
روزنامه گاردین این نمایشنامه مارتین مک‌دونا را اثری سرشار از طنز تلخ سرگرم‌کننده‌ای دانسته که در پس آن زنجیره‌ای از خشونت و بدبختی‌های مردم ایرلند عنوان می‌شود…
مارتین مک‌دونا متولد ۱۹۷۲، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تئاتر، اهل ایرلند است. «مرد بالشی» از دیگر نمایشنامه‌های ترجمه‌شده این نویسنده به فارسی است.

نوابغ و مشاهیر معلول جهان

نوابغ و مشاهیر معلول جهان

نوابغ و مشاهیر معلول جهان
نویسنده: منصور بُرجیان
ناشر: سروش
قیمت: ۹۵۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۳۰
بعضی از افراد به علت نداشتن درک درست و جهان بینی صحیح و فقر فرهنگی، معلولیت را به عجز و ناتوانی تعبیر کرده و معلولان را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند. اما در این کتاب بر این موضوع که در خلق آثار بدیع و بی‌بدیل، این مغز و روان است که خلاق و سازنده است نه اعضای فیزیکی انسان تاکید شده است.
منصور برجیان که خود از ناحیه دو پا فلج است به تدوین کتابی همت گمارده است. او در این کتاب به دنیای مخترعان، دانشمندان و هنرمندان معلول جهان قدم گذاشته و نقص جسمانی آنها را در مقابل روح بزرگ و با عظمت آنان کوچک دانسته است.
عامه مردم کنجکاوند که بدانند نوابغ و مشاهیر معلول چگونه مردمی بوده اند، چگونه و از چه راه می زیسته اند، خلق و خوی و زندگی شخصی ایشان چگونه بوده، خوشبخت بوده اند یا نه، در عشق و ازدواج حال ایشان به چه منوال بوده است با عامه مردم و دانشمندان و ادیبان بزرگ چه ارتباطی داشته اند چه طور به این موفقیت ها دست یافته اند تأثیر این موفقیت ها در زندگی مادّی و معنوی ایشان چگونه بوده است و بالاخره چگونه توانسته اند بر مشکلات معلولیت خود فائق آیند و مسیر تکامل و تعالی را شایسته طی کنند.
برجیان در این کتاب علاوه بر زندگی‌نامه نوابغ و مشاهیر معلول به این دست پرسش ها نیز به طور غیرمستقیم پاسخ داده است و کتاب را خواندنی تر از زندگی‌نامه های صرف کرده است. مولف در این کتاب به زندگی نوابغی چون هلن کلر، ابراهیم خان زند، آلبرت اینشتین، لودویک بتهوون، سارا برنارد، نورعلی برومند، غلامحسین بنان، خورخه لوئیس بورخس، مارسل پروست، لویی بریل، جوزف پولیتزر، ادگار دگا، میگوئل دو سروانتس ساودرا، رودکی، فرانکلین دلانو روزولت، نجفقلی سرشار قراچه داغی، حسین طه، جان فورد، محمد قاضی، فوانسیسکو گویا و هومر و … می‌پردازد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*