خانه » مقاله » اسرائیل از فساد ربای معروف سرخورده است / دانیل بن سیمون
اسرائیل از فساد ربای معروف سرخورده است / دانیل بن سیمون

اسرائیل از فساد ربای معروف سرخورده است / دانیل بن سیمون

دانیل بن سیمون

دانیل بن سیمون

ساسی گِز، وکیل مدافع شناخته شده ای که در دادگاه های رسیدگی کننده به مسائل حاخام ها و کابالیست های زیاد حاضر شده، روز ۲۱ سپتامبر به المانیتور گفت که با چشم های خود شاهد بوده که آن ها چگونه در حال قدرت گرفتن غیرعادی و عمده هرچه بیشتر هستند.

طی سال ها، حاخام های بانفوذی در میان یهودیان ارتدوکس افراطی اشکنازی و همچنین یهودیان سفاردی ظهور کرده اند که پیروان مذهبی و سکولار فراوانی را به خود جذب کردند. برخی دادگاه هایی را در سرتاسر اسرائیل تاسیس کرده و به خاطر حکمت یهودی و دعاهای مخصوصشان شهرت یافتند. اما اکنون پدیده دیگری ظاهر شده. حاخام های خودخوانده پیروانی را دور خود جمع کرده اند که کورکورانه عاشقشان هستند، به حاخام ها توانایی های ماوراءلطبیعه نسبت می دهند و حتی پول و هدیه به پایشان می ریزند.


اما سال گذشته برای این حاخام ها آسان نگذشت. وضعیت آنان حالت فرسایشی یافت و محبوبیتشان به طرز چشمگیری افت کرد. ناگهان، اشتباهات و خطاهایشان آشکار شد و انگار که این بس نباشد، برخی شان طوری در قوانین قضایی کشور دخالت کردند و در تناقض با آن حکم صادر کردند که کارشان به پشت میله های زندان کشید.

یکی از آن ها، حاخام یوشیاهو پینتو، پس از آن که در ۱۷ سپتامبر با دادستانی کشور توافق کرد به تلاش برای رشوه دهی به پلیس اعتراف کند، حکم حبس یک ساله دریافت کرد. دیگرانی مانند آوراهام یوسف، حاخام کل شهر حولون و حاخام الیعزر برلند، بازداشت و بازجویی شدند و برخی دیگر ترجیح دادند زندگی زیرزمینی پیش گیرند و جلوی چشم عموم آفتابی نشوند. پس از آن که دادگاه توافق امضا شده میان پینتو و دادستانی را تایید کند، حاخام پینتو حکم یک ساله حبس را آغاز می کند.

محبوبیت پینتو یکباره مخدوش شده. محبوبیت او از دیگر حاخام ها پیشی گرفته بود، مخصوصا از حاخام شناخته شده یاکوو ایفرگان از شهر جنوبی نتیوُت که به خاطر شهرتش در تشخیص بیماری افراد آن هم تنها با یک نگاه، به «اشعه ایکس» معروف است. او قبل از رسیدن به چهل سالگی و با آن که به ندرت در عموم سخنرانی می کرد، توانست فداییان و پیروان فراوانی پیدا کند، از جمله از میان مقامات ارشد دفاعی اسرائیل، سطوح مختلف سیاستمداران و غول های اقتصادی. تا قبل از صدور کیفرخواست، او چهره ای مقدس و محترم به شمار می رفت و ده ها هزار زائر از تمامی کشور اسرائیل و همچنین جوامع یهودی آمریکا را به خود جذب می کرد.

از قضا، یک بازپرس ارشد پلیس اسرائیل در میان پیروان او بود. بر اساس جزئیاتی که از کیفرخواست منتشر شده، یک روز، حاخام از این مرید خود می خواهد اطلاعاتی محرمانه درباره تحقیق از یک سازمان خیریه که با آن ارتباط داشت را، برایش بیاورد. ماجرا به این درخواست نامعمول ختم نشد و حاخام به مامور پلیس وعده پاداشی ۲۰۰ هزار دلاری داد. اپریم براخا، مامور پلیس، پیشنهاد رشوه دهی را به مافوق خود گزارش می کند و در برزخ تصمیم گیری میان ایمان مذهبی و حرفه اش، به حاخام پشت می کند و وظیفه اش به عنوان پلیس را انجام می دهد. پول در پاکت تحویل داده شد و از مراحل کار فیلمبرداری شد و همین تبدیل شد به مبنای شهادت علیه حاخام.

ساسی گز، وکیل دادگاه در توضیح جذب مردم به افرادی مثل پینتو می گوید:‌ «ما در دوره ای هستیم که مردم به دنبال چهره های معنوی هستند. من افراد ثروتمند فراوانی را دیده ام که برای ملاقات با پینتو بیش از سه ساعت در راهرو منتظر مانده اند و وقتی که او از اتاق بیرون آمده، تمام بدنشان به لرزش افتاده. این حاخام نه کاریزماتیک است و نه ظاهر پیامبرگونه دارد. اما من به چشم خود دیده ام که مردم چطور با بوسیدن دست او ذوق زده می شوند و اشک می ریزند. ثروتمندان و افراد صاحب قدرت هنگامی که او بغلشان می کرد به رعشه می افتادند. آنان دچار نوعی وابستگی به او شدند زیرا در او فرشته ای راهنما می دیدند که می توانست آنان را در مقابل هرگونه بلا محافظت کند. باید توجه کنید آدم هایی که در کاری به اوج می رسند به دنبال لنگری هستند که بتواند از موقعیت و موفقیتشان محافظت کند. حاخام ها و کابالیست ها شده اند لنگر دوران مدرن.»

اما هیچ یک از حاخام ها و کابالیست ها مثل پینتو پا را از حد فراتر نگذاشت. او نه تنها تلاش کرد به دومین بازپرس ارشد پلیس اسرائیل رشوه دهد، بلکه مشخص شد که با وئیس شاخه تجسس پلیس، که هم سطح سمت رئیس اف بی آی در آمریکا به شمار می رود، ارتباطاتی دارد. مقامات ارشد کشور وقتی فهمیدند فرمانده منشه آربیو، نوعی رابطه بده و بستان با حاخام برقرار ساخته در بهت فرو رفتند. اما آنچه که بیش از همه مناقشه اصلی را دامن زد، برقراری ارتباط با ماموران پلیس نبود، بلکه تلاش حاخام برای پرهیز از کیفرخواست رشوه دهی بود.

او چه کرد؟ برای نجات خود، به دادستان کل پیشنهاد کرد در ازای فرار از کیفرخواست فوق، پول و دیگر امتیازاتی را که طی سال ها به آربیو می داده، حالا به او بدهد.

دولت سردرگم از این که کدام طرف را به دادگاه بکشد، تصمیم گرفت به جای حاخام به سراغ طرف دیگر برود. این تصمیم چه در میان افکار عمومی و چه در حلقه های حقوقی، سر و صدای زیادی به پا کرد. وقتی که دولت مشغول بررسی پیشنهاد حاخام بود، آربیو نیروی پلیس را ترک کرد، بنا به گزارش ها، قرار است پلیس اسرائیل طی روزهای آینده علیه او اعلام جرم کند.

هفدهم سپتامبر، توافق چانه زنی با حاخام امضا شد و مردی که مسئول ضربه زدن به بدنه نیروی پلیس است، یک سال را در زندان خواهد گذراند. محاکمه یک حاخام در اسرائیل امری نادر است. آن ها به خاطر موقعیت معنوی که دارند، از نوعی مصونیت غیررسمی برخوردارند و به همین روی، اخبار صدور کیفرخواست علیه حاخام پینتو همگان را متحیر ساخت. این خبر در صدر اخبار تلویزیون ها و رادیوها قرار گرفت و چندین روز صفحه اول روزنامه ها را به خود اختصاص داد.

با آن که اسرائیل کشوری سکولار است، اما بسیاری از شهروندانش سراغ حاخام ها می روند و انواع و اقسام قدرت های ماوراء طبیعت و معنوی را به آنان نسبت می دهند. بسیاری از مردم هنگامی که به تسلی نیاز دارند به حاخام ها و کابالیست ها مراجعه می کنند. به گفته آقای گز «این بدان معنی است که چیزی در زندگی مردم کم است.» او که در دادگاه های زیادی مربوط به حاخام ها بوده می گوید:‌ «حاخام هایی را می شناسم که اعانه های مردمی را برای خود برداشته و صدها میلیون شِکِل در حساب های بانکی شان جمع کرده اند. قسمت غم انگیز ماجرا این است که بیشتر این پول ها از افرادی مثل مادر من و شما آمده، که به سختی گذران زندگی می کنند. آن ها با پول فقرا برای خود امپراتوری می سازند.»

شواهد و قرائن حاکی از کاهش نفوذ حاخام ها است. سنت مراسم هیلولا که هر ساله توسط کابالیست ها برگزار می شد، سابقا ده ها هزار نفر را به خود جذب می کرد. به گفته گز، بیشتر دوستانش که در این مراسم جمعی شرکت می کردند، دیگر قصد حضور در آن را در‌‌ آینده ندارند. به گفته او، این نتیجه مستقیم فسادی است که پینتو در آن دخیل بود. گز می گوید:‌ «دوستان من ناامیدند و گمان می کنند مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند.»

منبع : Israel Pulse

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*