خانه » آن سوی خبر » ظریف بعد از شام کاری با اشتون: احتمال دستیابی به توافق در پایان دوره شش ماهه وجود دارد

ظریف بعد از شام کاری با اشتون: احتمال دستیابی به توافق در پایان دوره شش ماهه وجود دارد

suzan-va-zarif

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، یک شب پیش از آغاز دور چهارم مذاکرات جامع اتمی است در یک شام کاری در دفتر نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در وین، پایتخت اتریش شرکت کردند. ظریف بعد از شام کاری با اشتون گفت: احتمال دستیابی به توافق در پایان دوره شش ماهه‌ی توافق موقت ژنو ممکن است. آقای ظریف رییس گروه مذاکره کننده ایرانی و خانم اشتون نماینده گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان) است. دور چهارم گفتگوهای هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه در وین از سر گرفته خواهد شد و تا ۲۶ اردیبهشت ادامه می‌یابد.


شام کاری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کا‌ترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در وین برگزار شد و دو طرف قرار است درباره دستور مذاکرات و پیش نویس توافق نهایی با یکدیگر رایزنی کنند. خبرگزاری ایرنا می‌گوید که این شام کاری در محل نمایندگی ایران در پایتخت اتریش برگزار شده است. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از پایان شام کاری با کاترین اشتون، در جمع خبرنگاران گفت: «بحث‌های خوبی درباره ادامه کار و اینکه چهارچوب کار ما باید چگونه باشد. توافق کردیم که باید روند اینگونه باشد که دو طرف به طور مشترک کار را به پیش ببرند و با همدیگر برای ادامه کار برنامه‌ریزی بشود.»

ظریف ادامه داد: «برنامه مذاکرات برای جلسه افتتاحیه را تنظیم کردیم. ما دیدگاه‌های کلی‌مان را در آغاز مذاکرات مطرح خواهیم کرد. پس از آن طرف ۱+۵ با یکدیگر صحبت می‌کنند و ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم. فکر میکنم که بحث خوب و مفصلی به نسبت جلسات قبل داشتیم چون این دور گفتگوها حتما حساسیت بیشتری دارد زیرا در این مرحله وارد نگارش خواهیم شد.»
وی در مورد احتمال دستیابی به توافق در پایان دوره شش ماه توافق موقت گفت: «فکر می‌کنم این کار ممکن است. التبه بستگی به این دارد که طرف مقابل چگونه با حسن نیت و با واقع بینی وارد مذاکرات بشود. ما اعلام کرده‌ایم که چیزی بیش از حق‌مان نمیخواهیم. و از حقق‌مان هم کوتاه نخواهیم آمد. چون دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم و آن را برای امنیت‌مان مفید نمی‌دانیم. مشکلی نداریم که برای بقیه دنیا هم این امر مشخص شود و حتی احساس می‌کنیم به نفع کشورمان است که برای بقیه دنیا هم مشخص شود که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.»

ایران و ۱+۵ اعلام کرده‌اند که قرار است در این دور از مذاکرات، نوشتن پیش نویس توافق نهایی و جامع برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کنند. با این حال هم ایران و هم گروه پنج به علاوه یک، از دشواری این مرحله سخن گفته‌اند.
در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره چهارمین دور گفتگوهای ایران و کشورهای ۱+۵ پس از توافق موقت ژنو گفت: «به حساس‌ترین مرحله از مذاکرات رسیده‌ایم».
وی همچنین گفت: «سیستم‌ها و تجهیزات دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.»

یک مقام ارشد آمریکایی نیز درباره خوش بینی مفرط نسبت به نتیجه دور چهارم مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک احتیاط به خرج داد ولی در عین حال گفت که فائق آمدن بر اختلافات و دستیابی به یک توافق پیش از ۲۰ ژوئیه امکان پذیر است.
۲۰ ژوئیه آخرین فرصت میان طرفین برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی درباره برنامه اتمی ایران است.
این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: «شکاف‌های بسیار عمیقی وجود دارد» ولی «من معتقدم که می‌توانیم به یک تصمیم برسیم».
وی اظهار داشت: «مسائل مختلف پیچیده ای وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد و ما نمی‌دانیم آیا ایران قادر است که به جامعه جهانی اطمینان دهد به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و ماهیت فعالیت‌های اتمی‌اش صلح‌آمیز است».

پیش از این، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا، گفته بود که ایران در زمینه مناقشه هسته‌ای باید ایالات متحده را «با اقداماتی که درستی آن‌ها قابل اثبات باشد» قانع کند، در غیر این‌ صورت توافق نهایی هسته‌ای به‌ دست نخواهد آمد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم رایس در سخنانی اظهار داشته بود: «همه ما این مسئولیت را داریم که به دیپلماسی شانسی برای موفقیت بدهیم، اما آمریکا تنها با حرف زدن‌ راضی نخواهد شد.»
وی افزوده بود: «ما تنها زمانی راضی خواهیم بود که ایران اقداماتی را انجام دهد که محک زدن درستی آن اقدامات برای ما میسر باشد.»

در رویدادی دیگر اما خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها در وین نوشت: پیشرفت اندک در تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برخی از فعالیت های مشکوک هسته‌ای ایران مذاکرات پیش‌رو را پیچیده‌تر می‌کند.
براساس این گزارش، آژانس پس از مذاکرات سه ساعته روز دوشنبه در وین با هیات ایرانی اعلام کرد ایران برای اجرای کامل مراحلی که درمورد ان توافق شده هنوز باید گام های بیشتری بردارد.
آژانس همچنین اعلام داشت که هنوز در خصوص موضوعاتی که باید در مرحله بعدی همکاری با ایران مورد بررسی قرار گیرد، توافقی به عمل نیامده است

و در تحولی دیگر هم پیش از شروع مذاکرات مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای فعلی٬ گفت شیوه تیم قبلی مذاکره کننده اتمی را قبول ندارد و تاکید کرد که نحوه مذاکرات هسته‌ای کنونی مورد اطمینان جمهوری اسلامی است.
علی‌اکبر ولایتی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا٬ با تاکید بر اینکه تیم فعلی مذاکره کننده هسته‌ای در چارچوب تعیین شده از سوی رهبر ایران مذاکره می‌کند٬ گفت: «داشتن صبر و حوصله٬ شنیدن حرف طرف مقابل و بیان موضع کشورمان از جمله قواعد مذاکره است و ما از مذاکره‌کنندگان خود مطمئن هستیم.»
وی با بیان اینکه این تیم از افراد «مجرب» و «کارآزموده» در صحنه بین‌المللی تشکیل شده است٬ افزود: «من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم. مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را به کار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را باید بزنیم. ادامه دادن مذاکره و صبر و حوصله نشان دادن به معنای آن نیست که انسان از چارچوب و خط تعیین شده خارج شود. به هر حال من آن شیوه مذاکره را قبول نداشتم.»

ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوران ریاست جمهوی محمود احمدی‌نژاد بر عهده سعید جلیلی بود. سعید جلیلی در جریان انتخابات ریاست جمهوری پیشین نامزد ریاست جمهوری بود که در جریان یکی از مناظره‌های انتخاباتی٬ از سوی علی‌اکبر ولایتی٬ دیگر نامزد انتخاباتی٬ به دلیل روش مذاکرات هسته‌ای به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. آقای ولایتی در جریان مناظره انتخاباتی روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ خطاب به سعید جلیلی گفت: «دیپلماسی تعامل و بده بستان است. نمی‌شود که آن‌ها هرچه که می‌خواهیم بدهند و ما هیچ کاری نکنیم… دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که بگویید منطق ما قوی بود. آنچه مردم می‌بینند این است که شما مسئول مذاکرات هستید و هیچ چیزی حاصل نشده و مدام تحریم‌ها بیشتر شده و به مردم فشار بیشتری آمده است.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*