خانه » آن سوی خبر » سرگردانی صدها هزار تن کالاهای ایران در بنادر

سرگردانی صدها هزار تن کالاهای ایران در بنادر

varedfat-kala

خبرگزاری رویترز می‌گوید از ماه ژانویه تاکنون نزدیک به ۱۰ ناو حاوی مواد غذایی در بنادر ایران با مشکل در ترخیص محموله‌های‌شان مواجه شده‌اند. تحریم‌های بانکی و تاثیرشان بر سیستم مبادلات بانکی سبب شده تا به نوشته‌ی رویترز این صدها هزار تن مواد غذایی خریداری شده توسط ایران همچنان در بنادر مانده و اجازه ترخیص نیابند. بر اساس تحریم‌ها، ایران هیچ منعی در خرید غذا و مواد خوراکی پایه ندارد، با این همه تحریم‌های بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا سبب شده تا در دو سال گذشته هرگونه مبادله با ایران برای فروشندگان و خریداران دشوار شود.


به گزارش خبرگزاری رویترز صدها هزار تن مواد غذایی خریداری شده توسط ایران همچنان در بنادر مانده و اجازه ترخیص نیافته‌اند.
این محموله‌های غذایی شامل شکر، غلا‌ت و مواد خوراکی پایه‌ نظیر گندم و سویا هستند.
چندین منبع غیرایرانی که اطلاعاتی درباره این محموله‌های غذایی دارند در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این محموله‌ها هفته‌هاست که در این بنادر مانده‌اند.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بر اساس اطلاعات دریافتی از سیستم ردگیری کشتی‌ها، «پنج کشتی پاناماگذر» در ابتدای ماه آوریل وارد ایران شده‌اند. این ناوها که هر کدام توان حمل ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تن غلات را دارند از کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و استرالیا به سمت ایران رفته‌اند.
سیستم ردگیری کشتی‌ها نشان می‌دهد که این ناوها در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه، یعنی هفته‌ها پس از پهلوگیری، همچنان در بندر امام خمینی و بندر عباس هستند.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که محتویات این محموله‌ها، دو درصد از سرانه سالانه گندم ایران را تامین می‌کند. سرانه‌ای که در حدود ۱۷ میلیون تن است.
گفته می‌شود که این نخستین بار نیست که ناوها برای تخلیه محموله‌های خود در بنادر ایران دچار مشکل می‌شوند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در انتهای ماه ژانویه «چهارناو پاناماگذر» دیگر از استرالیا به مقصد ایران حرکت کرده بودند که تا ماه آوریل نتوانسته بودند محموله‌های خود را ترخیص کنند.
علاوه بر این در ماه‌های اخیر «حداقل یک یا دو ناو» دیگر مجبور به تغییر مسیر شده و به دست خریدارن دیگری رسیده‌اند.
یک مقام رسمی گمنام ایرانی نیز در گفتگو با خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرده و گفته است «محموله‌هایی با کالاهای فاسدشدنی» به فروشندگان‌شان پس داده شده‌اند.

در همین راستا چندین تاجر اروپایی مطلع هم معتقدند که ناتوانی جمهوری اسلامی در تهیه اعتبارنامه موجب دشواری تجارت با ایران شده است.
یک تاجر اروپایی مطلع در این‌باره به خبرگزاری رویترز گفته است «بانک‌های غربی نمی‌خواهند درگیر این مساله شوند. به محض آنکه نام ایران را روی کاغذها می‌بینند، تقاضا را رد می‌کنند.»
در همین خصوص یک مقام رسمی ایرانی هم به رویترز گفته که ایران هنوز نمی‌تواند اعتبارنامه از بانک‌های غربی بگیرد.
این مقام مسئول گفته است که بانک‌های غربی از تجارت با ایران هراس دارند و ایران نمی‌داند چطور این مشکل را حل کند.
او همچنین توقیف محموله‌های غذایی در بنادر را تایید کرده و گفته ایران نمی‌داند چطور راهی برای حل این مساله پیدا کند.
این در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، در ابتدای اردیبهشت ماه از «فرو ریختن بنیان تحریم‌ها» سخن گفته بود.

تجارت‌های ایران با کشورهای جهان در سال‌های اخیر و در پی تحریم‌های غرب که به دلیل پرونده هسته‌ای مناقشه‌برانگیز این کشور وضع شده، به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. ایالات متحده تمامی شرکت‌ها و بانک‌هایی که با ایران تجارت کنند را جریمه می‌کند. با این همه و پس از حصول توافق اولیه بین ایران و غرب در ژنو در سوم آذر سال گذشته، آمریکا وعده کرد که تحریم‌ها را سبک‌تر خواهد کرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*