خانه » آن سوی خبر » روز کارگر در ایران: بازداشت و ارعاب کارگران همراه با برگزاری یک تجمع کنترل شده

روز کارگر در ایران: بازداشت و ارعاب کارگران همراه با برگزاری یک تجمع کنترل شده

rooze-kargar

روز کارگر در ایران با بازداشت و ارعاب کارگران همراه بود و یک تجمع کنترل شده هم با سخنرانی حسن روحانی برگزار شد. در همین راستا اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که ۲۳ تن از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در آستانه‌ی روز کارگر بازداشت شده بودند پس از پایان روز کارگر آزاد شدند. بازداشت شدگان درصدد برگزاری روز جهانی کارگر بودند. با این حال، هنوز از وضعیت چهارعضو بازداشت شده هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران خبری نیست.


52e63123
رییس‌جمهور ایران روز ۱۱ اردیبهشت (اول ماه مه) به مناسبت روز جهانی کارگر در بیست‌وپنجمین جشنواره ملی امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کشور شرکت کرد.
حسن روحانی در طی سخنانی ضمن اشاره به روز جهانی کارگر گفت که دولت او مصمم است سال ۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی در این مراسم که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شده بود وزیر کار گفت: «ما در دنیای کار، تلاش و تولید، تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم. زنان و مردان در صحنه کار، تلاش و فعالیت، برابرند و باید از امتیاز و حقوق برابر برخوردار باشند.»

رییس‌جمهور ایران به پوشش بیمه درمانی کارگران اشاره کرد و افزود: «شنیده‌ام که برخی از کارگران ساختمانی از داشتن این امتیاز محروم هستند و آقای ربیعی (وزیر کار) باید برای حل مشکلات کارگران ساختمانی و کارگران فصلی در این زمینه اقدامات جدی را انجام دهد.»
روحانی تصریح کرد که دولت یازدهم مصمم است در زمینه درمان، بهداشت و سلامت مردم بویژه کارگران قدم‌های جدی بردارد.

در همین حال اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که اعضای بازداشت شده سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آزاد شده‌اند.
پیشتر یک روز قبل از روز جهانی کارگر حداقل ۲۳ تن در پایانه آزادی تهران توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شدند.
بازداشت شدگان درصدد برگزاری روز جهانی کارگر بودند.
از جمله فعالان کارگر بازداشت شده،‌ ابراهیم مددی، حسن سعیدی، مرتضی کمساری، وحید فریدونی، محسن حسینی تبار، رضا نعمتی پور، ناصر محرم زاده، رسول طالب مقدم، علی پور کریمی، بهرام اکبری، علیرضا توسلی، کیومرث الفتی، اکبر نظری، محمد سالاری و علیرضا قاسمی بودند.
در این میان،‌ هنوز از وضعیت چهار عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران خبری دردست نیست.
جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی،‌ رییس و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز چهارشنبه در منازل خود در تهران بازداشت شده بودند.
همچنین پروین محمدی و شاپور احسانی راد،‌ دو عضو هیات مدیره این تشکل کارگری، روز پنجشنبه در مقابل ساختمان وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی بازداشت شدند.
این چهار فعال کارگری همراه با دو عضو دیگر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران فراخوانی را برای برگزاری تجمعی در مقابل این وزارت خانه به مناسبت روز جهانی کارگر و در اعتراض به سیاست‌های دولت حسن روحانی صادر کرده بودند.
در این ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن تاکید بر حق کارگران برای برپایی مراسم مستقل خود خواستار آزادی فوری سایر بازداشت شدگان روز جهانی کارگر شد.

این بازداشت‌ها در شرایطی صورت گرفته است که ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید:‌ هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمن‌های مسالمت آمیز است. اصل ۲۷ قانون اساسی نیز تاکید می کند تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.‏‏ در روزهای اخیر گزارش هایی در مورد احضار فعالان کارگری در شهرهای مختلف ایران و هشدار به آنان در مورد مراسم بدون مجوز دولتی در روز جهانی کارگر انتشار یافته بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*