خانه » آن سوی خبر » ایران و ۱+۵ در آستانه‌ی توافق نهایی نگارش سند مکتوب

ایران و ۱+۵ در آستانه‌ی توافق نهایی نگارش سند مکتوب

iran-5+1

روز دوم مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵ در حالی برگزار شد که خبرگزاری «ایرنا» به نقل از «یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده» نوشت: «ایران و گروه کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در آستانه‌ی توافق نهایی نگارش سند مکتوب قرار گرفتند.» اما در حالی که خبرگزاری‌های ایران خبر نزدیک بودن توافق را داده‌اند، یک مقام آمریکایی از وجود شکاف‌های عمیق میان دیدگاه‌های طرفین خبر داده و گفته است که همین مساله کار نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه را سخت کرده است. دور چهارم مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در وین آغاز شد و امروز جمعه ۲۶ اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد.


امروز جمعه چهارمین دور از مذکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ پایان می‌یابد.
مذاکرات رسمی روسای هیات های ایران و ۱+۵ که از سه‌شنبه آغاز شده بود امروز جمعه به پایان می‌رسد و سه دور دیگر از گفتگوهای هسته‌ای در چند هفته آینده برگزار خواهد شد.
روز گذشته و در دومین روز از این مذاکرات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به مدت سه ساعت و نیم به گفتگو نشستند.
مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون در توییتر خود نوشت که روند مذاکرات مثبت و این گفتگوی ظریف و اشتون هم «مفید» بود.
آقای مان همچنین پس از پایان مذاکرات روز پنج‌شنبه گفت: نمی‌توانم جزئیات مذاکرات را اعلام کنم، ولی می‌توانم بگویم در این روز بسیار سخت کار کردیم و فکر می کنم مذاکرات بسیار مفید بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا به اهداف توافق نزدیک تر شده‌اید، گفت: «عزم راسخ داریم که کار مفیدی انجام دهیم تا به توافق سازنده دست یابیم، هیچکس انتظار ندارد که در این هفته، توافقی حاصل شود ولی سعی کردیم که روی این موضوع تمرکز داشته باشیم که چه عناصری می‌توانند یک توافق احتمالی را شکل دهند.»

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه روند کاری خوب پیش می رود، ادامه داد: هنوز یک روز کاری دیگر را داریم. همچنین به زودی بار دیگر برای ادامه کار گردهم می آییم.

در همین حال روز پنجشنبه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وندی شرمن که در راه مسکو توقفی در وین داشت، مذاکرات سه جانبه ای را برای مهیا کردن زمینه نگارش متن توافق نامه نهایی و تاریخ اجرای آن، برگزار کردند.
انتظار می رود در چهارمین مرحله از مذاکرات ایران با ۱+۵، گفتگوهای طرفین برای توافق نهایی و جامع به پایان برسد اما کار تنظیم سند مکتوب، به مراحل بعدی مذاکرات موکول شود.

اما خبرگزاری‌های داخلی جمهوری اسلامی در حالی از احتمال توافق خوش‌بینی کرده‌اند که پیش از این یک مقام آمریکایی از «وجود شکاف‌های عمیق» میان دیدگاه‌های طرفین خبر داده و گفته بود این مساله کار نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه را سخت کرده است.
در همین راستا رویترز هم گزارش داد بحث بر سر سانتریفیوژها نقطه اصلی اختلافات در مذاکرات هسته‌ای وین است.
همچنین یک مقام رسمی ایران هم که نامش فاش نشده به خبرگزاری «تسنیم» گفت که کم کردن اختلافات «خیلی مشکل است اما غیرممکن نیست.»
مقامات غربی نیز اعلام کردند که ایران و شش قدرت جهانی نه تنها باید بر سر تعداد و نوع دستگاه‌های سانتریفیوژی که ایران به کار می‌برد توافق کنند،‌ بلکه سطح غنی‌سازی و حجم ذخیره‌ اورانیومی که ایران می‌تواند داشته باشد نیز باید مورد توافق قرار گیرد.
در نتیجه و به گفته یک دیپلمات، غنی‌سازی موضوع اختلافی اصلی در مذاکرات است، جایی که مقامات رسمی ایالات متحده اعلام کردند توافقنامه جامع باید تمامی موضوعات مورد بررسی و مذاکره را در بر گیرد تا مورد قبول واشنگتن قرار گیرد.
به نوشته رویترز برخلاف لبخندها و دست دادن‌ها، اختلافات عمیقی وجود دارد، این شکاف و اختلاف در ده‌ها هزار دستگاه سانتریفیوژ تبلور می یابد، جایی که یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش شود گفت: «ما برای هر یک از نیروگاه‌های هسته‌ای خود دستکم به یکصدهزار سانتریفیوژ نسل یک (IR-۱) نیازمندیم. ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره طرح‌های خود برای ساخت ۲۰ نیروگاه (هسته‌ای) اطلاع داده‌ایم.»

در این شرایط سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، نیز هشدار داده است که اگر ایران نتواند درستی ادعاهایش مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند، توافقی در کار نخواهد بود.
با این حال مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرده است که «طرفین مصمم هستند به توافق دست پیدا کنند».
وی گفت: «مهم‌ترین موضوع، دستیابی به یک توافق محکم است که همه بتوانند با آن زندگی کنند، توافقی که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد. و آشکار است که هر چه این توافق زودتر به دست آید، به نفع همگان است.»

دور چهارم گفتگوهای هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک در حالی امروز به پایان می‌رسد که ۲۰ ژوئیه آخرین فرصت میان طرفین برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی درباره برنامه اتمی ایران است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*