خانه » آن سوی خبر » اعتراض سپاه به اعلام سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی‌

اعتراض سپاه به اعلام سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی‌

benzine-sorb-dar
پس از اینکه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که بنزین پتروشیمی‌‌ در ایران سرطان‌زاست، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران به این خبر اعتراض کردند. دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی، از حدود سال ۲۰۱۰ برای خنثی کردن تحریم‌ها و تأمین بنزین مورد نیاز کشور در حرکتی ضربتی و بدون برنامه‌ریزی بلندمدت اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کرد تا بخشی از نیاز داخلی را تأمین کند. این بنزین‌ها غیراستاندارد بود و موجب آلودگی شدید هوا شد اما گفته شده که سپاه سود عظیمی از این تولیدات بدست می‌آورد.


سازمان حفاظت محیط زیست ایران در اطلاعیه‌ای نوشت با مراجعه به منابع اطلاعاتی نظیر کتب مرجع مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به راحتی قابل درک است که صنایع پتروشیمی حلال‌های بنزن، اولئون و زایلن تولید می‌کنند.
به گفته ی این سازمان این ترکیبات بعضا خواص احتراقی (نظیر عدد اکتان) بهتری نسبت به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها دارند اما سرطان‌زایی آنها اثبات شده است.
سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌افزاید: «در هیچ نقطه‌ای از دنیا از حلال‌های تولیدی پتروشیمی به دلیل سرطان‌زایی آن به عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند. همچنین در داخل کشور نیز هیچ کدام از موسسات علمی مرتبط نفت و گاز و پتروشیمی چنین راه میانبر، رافع مسئولیت و مضر بر سلامتی جامعه به خصوص کودکان را توصیه نمی‌کنند.»
این اطلاعیه می‌افزاید که در ترکیب بنزین استاندارد یورو۴ که مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک‌ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می‌دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است.
اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست ایران به مخالفان هشدار این سازمان پیشنهاد کرد که «جستجویی علمی» در رابطه با مضرات بنزن و سایر هیدروکربن‌های حلقوی سرطان‌زای تولیدی واحدهای پتروشیمی داشته باشند.
سازمان حفاظت محیط زیست ایران در پایان این اطلاعیه هم نوشت: «عدم رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی استفاده از بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی، اثرات نامطلوبی را بر سلامت شهروندان داشته است و می‌توان افزایش نرخ برخی از بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان را به این موضوع نسبت داد.»

با انتشار اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست ایران، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در مورد این اطلاعیه به تفصیل واکنش نشان داد.
«تسنیم» نوشت: «اگر بنزین یورو۴ بنزین استاندارد باشد، فقط ۱۶ میلیون لیتر در کشور تولید می‌شود و ۴۵ میلیون لیتر تولیدی دیگر فاقد این استاندارد و میزان بنزن و آروماتیک آن بیش از حد استاندارد است. “تسنیم” می‌افزاید که در این صورت باید تولید بنزین “در پالایشگاه‌ها را هم به دلیل آلایندگی بالا” متوقف کرد.»
«تسنیم» مدعی است که نیازی نبوده نمونه‌ها به آزمایشگاهی در آلمان ارسال شود و دستگاه‌هایی که در پالایشگاه‌ها وجود دارند می‌توانند این تشخیص را بدهند.
این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران گفت که سازمان محیط زیست با این اطلاعیه خود از واردات بنزین دفاع کرده است.
«تسنیم» مدعی است که بنزین وارداتی حتی استانداردهای بنزین یورو۲ را هم نداشته و از جمله حجم بنزن آن بیش از حد استاندارد است.
این خبرگزاری در پایان هم نوشت: «تاکنون مدیران نفتی ایران که از بنزین پتروشیمی دفاع کرده‌اند، همچنان بر پاک بودن این بنزین تأکید دارند.»

واکنش سپاه به اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست در حالی است که گفته می‌شود این نهاد نظامی از تولید بنزین غیراستاندارد درآمدهای نجومی داشته است. در همین راستا روزنامه «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۰ (یعنی همان زمان که ایران به تولید بنزین پتروشیمی روی آورد) در رابطه با تحریم‌های غرب علیه ایران به نقل از یک مدیر اجرایی غربی نوشت: «سپاه پاسداران با فکر به تحریم‌های جدید علیه ایران لبخند می‌زند. تحریم صنایع و جلوگیری از فروش بنزین به ایران توسط شرکت‌های خارجی، به معنی پول بیشتر و قدرت و نفوذ فزون‌تر برای سپاه پاسداران است.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*