خانه » هنر و ادبیات » ادامه ی واکنش ها به یک احوال پرسی ساده لیلا حاتمی، یک سلام و هزار دردسر … مینا استرابادی

ادامه ی واکنش ها به یک احوال پرسی ساده لیلا حاتمی، یک سلام و هزار دردسر … مینا استرابادی

leila-hatami89

لیلا حاتمی، بازیگر شهیر ایرانی، که در آخرین نوبت، در کسوت داور، در شصت و هفتمین دوره ی جشنواره ی کن حضور یافته است، این روزها آماج حملات تندروهای داخلی و مدیران سینمایی ست.
ماجرا از حضور لیلا حاتمی بر روی فرش قرمز افتتاحیه ی این جشنواره در کنار دیگر اعضای هیات داوران و روبوسی او با رئیس جشنواره کن، ژیل ژاکوب آغاز شد.
متعاقب این حرکت رسانه های محافظه کار با “غیر متعارف ” خواندن رفتار این بازیگر، خواستار برخورد با این قبیل رفتارها شدند.
در ادامه حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن انتقاد از حضور لیلا حاتمی در جشنواره ی کن گفت : ” حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور، به‌ویژه هنرمندان، از طرف ایرانیان وطن‌پرست و علاقه‌مند به ایران مورد قبول نیست.”


نوش‌آبادی همچنین ابراز امیدواری کرد که کسانی که به‌عنوان ایرانی در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند، به “اعتبار و منزلت ایرانیان” توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود.
دیگر از این، لاله افتخاری، دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس هم خواستار برخورد “جدی” با لیلا حاتمی شد و از وزارت ارشاد خواست “تکلیف” خود را با چنین هنرمندانی روشن کند.
افتخاری همچنین افزود:” نباید زنانی که در بستر نظام جمهوری اسلامی امکاناتی برایشان فراهم شده تا به هنری دست پیدا کنند از این بستر سوء‌استفاده کنند و به آبروی نظام اسلامی ضربه بزنند.”
در واکنش به این اعتراضها، ژیل ژاکوب رییس ۸۴ ساله جشنواره سینمایی کن که امسال برای آخرین بار این مسئولیت را برعهده دارد درحساب توئیترش نوشت: “این من بودم که برای روبوسی با مادام حاتمی جلو آمدم. در آن لحظه او برای من تجسمی از همه سینمای ایران بود… این رفتارها در غرب یک رسم معمول است.”
از سوی دیگر علی جنتی وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما و اخبار بیست و سی که رفتار لیلا حاتمی را خارج از “هنجارهای دینی و قانونی” می خواند، گفت: ” خانم حاتمی تلاشش بر این بود که نوع پوشش او به گونه‌ای متین و حضورش مطابق با معیارهای ارزشی ما باشد. اما فکر می کنم او در این قضیه غافل‌گیر شد. در هر صورت قابل قبول و دفاع نیست.”
او افزود :”متأسفانه یک فرهنگ نامناسب غربی را در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد هستیم که آقایان و خانم‌ها علاوه بر دست دادن، روی یک‌دیگر را می‌بوسند.”
البته این نخستین بار نیست که نسبت به پوشش و رفتار بازیگران ایرانی در خارج از ایران و در جشنواره‌های خارجی اعتراض می‌شود.
دو سال پیش هم حضور لیلا حاتمی در مراسم پایانی شصت‌وپنجمین دوره جشنواره کن با مخالفت نیروهای تندرو جمهوری اسلامی که با لباس وی مشکل داشتند روبه‌رو شد. بهمن کارگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایران در آن زمان بدون ذکر نام لیلا حاتمی، گفت: «این‌که هنرپیشه زنی در جشنواره‌ کن و یا دیگر جشنواره‌ها با یک لباس بد و مستهجن و حجاب نامناسب ظاهر شود و با مرد نامحرم دست بدهد، الگو می‌شود و این رفتار کجای انقلابی است که ما انجام داده‌ایم.»
همچنین در آبان ماه ۹۱ حضور “نیکی کریمی” بازیگر سرشناس ایرانی در جشنواره ی ابوظبی هم با واکنش هایی شدید همراه بود، تا جایی که جمعی موسوم به فعالان بسیج دانشجویی در نامه ای سرگشاده خطاب به ” سردار رادان” ، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، خواهان دستگیری و برخورد قضایی با این بازیگر سینما شدند و در ادامه نیز جنبشی با نام ” مقابله با عریانگری در سینمای ایران” ضمن صدور بیانیه‌ ای تهدید آمیز علیه برخی بازیگران زن سینما اعلام موجودیت کرد.
در همان زمان جام نیوز نزدیک به تندروهای داخلی، طی مطلبی با عنوان ” سینمای ایرانی؛ شوالیه های غربی! ” دعوت جشنواره های خارجی از بازیگران زن ایرانی را از مصادیق “جنگ نرم ” برشمرده و نوشته بود:
“هدف گذاری اصلی در جنگ نرم “بخش فرهنگی” است و یکی از اهداف و برنامه های دشمن، کم رنگ کردن عفت عمومی و در نهایت، از بین بردن فرهنگ عفاف و حجاب زنان ایرانی است. از مصادیق بارز این هجمه، زمینه سازی برای حضور و جلوه گری بازیگران زن ایرانی بدون حجاب اسلامی و یا با ظاهری زننده در جشنواره های خارجی و محیط های سینمایی غرب است.”
این خبرگزاری همچنین با انتشار عکسهای “لیلا حاتمی” ، ” نیکی کریمی” و “فاطمه معتمد آریا” نحوه ی پوشش آنها را “شایان سرزنش ” خواند و نوشت:
” نکته قابل تأمل اینکه برخی از این بازیگران و کارگردانان ایرانی که به این جشنواره ها دعوت می شوند فراموش می کنند که نماینده ملت ایران در این مجامع به ظاهر فرهنگی هستند و باید در کنار آشناکردن ملل مختلف با سینمای ایران، مروج فرهنگ ایران اسلامی نیز باشند.
اما متأسفانه نه تنها به این مهم نمی پردازند بلکه برخی از هنرپیشگان ایرانی با پوشش و آرایشی بسیار زننده در این مراسم ها حضور می یابند که اصلا در شأن یک مسلمان نیست. آرایش و پوشش برخی از آنان چنان زننده است که حتی با بعضی از سینماگران غیرمسلمان و لائیک چندان تفاوتی ندارد.”

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*