خانه » اخبار خارجی » گفتگوی تلفنی کری و لاوروف درباره تحولات اوکراین

گفتگوی تلفنی کری و لاوروف درباره تحولات اوکراین

1728322_427
سرگئی لاروف و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یک گفتگوی تلفنی بر ضرورت اجرای توافقنامه ژنو در خصوص تحولات اوکراین تأکید کردند.
طبق اعلام خبرگزاری رسمی ایتارتاس، وزاری خارجه دو کشور در این گفتگوی تلفنی بر نیاز پایبندی به توافقنامه ژنو در ۱۷ آوریل از سوی مقامات کیف تأکید کردند.
گفتنی است به‌رغم توافق چهارجانبه‌ای که در جلسه هفته گذشته در ژنو میان روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا انجام شد، شبه نظامیان هوادار روسیه همچنان از تخلیه ساختمان های دولتی در اسلاویانسک خودداری کرده اند.

در خبری دیگر جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا گفت: آمریکا و جامعه بین المللی هرگز الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای بایدن در یک کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر اوکراین در کیف گفت: هیچ ملتی حق ندارد اراضی ملت دیگری را بگیرد و آمریکا هرگز اشغال غیرقانونی کریمه توسط روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت.
آرسنی یاتسه نیوک، نخست وزیر موقت اوکراین نیز در این نشست خبری گفت: انتخابات آتی ریاست جمهوری اوکراین بطور شفاف و شرافتمندانه برگزار خواهد شد.
وی افزود: یکی از اهداف روسیه از تحریکات در شرق اوکراین، مختل کردن انتخابات ریاست جمهوری است
جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا همچنین پیش از نشست خبری خود در پارلمان اوکراین هم گفته بود: آمریکا در مقابل «تهدیدهای تحقیرآمیز» درکناراوکراین می ایستد.
وی با بیان اینکه آمریکا آماده‌ی کمک به اقتصاد اوکراین است، اما هشدار داده بود که با «سرطان فساد مالی» در این کشور باید قاطعانه مبارزه شود.
در رویدادی دیگر مرتبط با اوکراین رییس جمهوری اوکراین به ارتش این کشور دستور داد تا عملیات مقابله با شبه نظامیان هوادار روسیه در شرق اوکراین را از سربگیرند.
بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین پس از آن صادر شد که اجساد دو نفر، از جمله یکی از اعضای حزب او در حومه شهر اسلاویانسک پیدا شد.
در این بیانیه عاملان قتل این دو نفر «تروریست‌های مورد حمایت روسیه» که آنها را ربوده و شکنجه کرده‌اند، معرفی شده‌اند.
و در تحولی دیگر روسیه ورود مصطفی جمیل اف رهبر تاتارهای کریمه را به این شبه جزیره برای مدت ۵ سال ممنوع کرد.
مصطفی جمیل اف که نماینده پارلمان اوکراین نیز هست، پس از سفری دو روزه به کریمه، هنگام بازگشت به اوکراین، مدت کوتاهی در یک پست بازرسی بازداشت و یادداشتی به او تسلیم شد که او را برای مدت پنج سال به کریمه ممنوع الورود می کند.
این درحالیست که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، برای دلجویی از تاتارهای کریمه، اخیرا با امضای حکمی تبعید همگانی تاتارها به آسیای مرکزی توسط استالین را اقدامی غیرقانونی اعلام کرده و بر حفظ حقوق خودمختاری تاتارها و دیگر اقلیت های کریمه تاکید کرده بود.
تاتارهای کریمه که ۱۲درصد از جمعیت دومیلیونی کریمه را تشکیل می دهند مخالف پیوستن این شبه جزیره به روسیه هستند.
و در آخرین تحول هم روسیه دبیر اول سفارت کانادا در مسکو را اخراج کرد.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وزارت خارجه روسیه به دبیر اول سفارت کانادا دو هفته مهلت داده است تا این کشور را ترک کند.
وزرات خارجه روسیه این اقدام را به تلافی اخراج اخیر دستیار وابسته نظامی روسیه از کانادا اعلام کرده است.
کانادا پس از انضمام کریمه به روسیه، یک رشته مجازات هایی را علیه مسکو به اجرا گذاشته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*