خانه » آن سوی خبر » چهار زندانی کرد در یک‌ قدمی چوبه دار

چهار زندانی کرد در یک‌ قدمی چوبه دار

edam-dar-iran

چهار زندانی سیاسی کرد به نام‌های «محمد عبداللهی، مصطفی سلیمی، علی و حبیب افشاری»، در آستانه‌ی اعدام قرار دارند. حکم اعدام آنها از سوی دیوان‌عالی کشور تایید و روز دوم اردیبهشت از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه به آنها ابلاغ شده است. تایید و ابلاغ حکم چهار زندانی سیاسی کرد در دیوانعالی کشور، نگرانی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق‌ بشر را برانگیخته است.


در ادامه‌ی افزایش اعدام‌ها پس از روی کار آمدن حسن روحانی، چهار زندانی کرد به نام‌های محمد عبداللهی، مصطفی سلیمی، علی و حبیب افشاری در آستانه‌ی مرگ قرار دارند.
این چهار نفر متهم به ارتباط و همکاری با احزاب کرد شده‌اند.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می‌گوید مصطفی سلیمی (ایلوبی) از ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ به مدت ده روز در اعتراض به تایید حکم اعدام خود، اعتصاب غذا کرده بود که پس از پایان آن از سلول انفرادی به بندعمومی زندان ارومیه منتقل شده است.
به گفته این سازمان، حکم این زندانی چند روز قبل به مسئول زندان سقز اعلام شده و احتمال اجرای آن افزایش یافته است.
مصطفی سلیمی اهل روستای ایلو از توابع سقز است. او از سال ۸۰ تا ۸۳ با یکی از احزاب کردی همکاری داشته، اما سپس به نهاوند رفته و فعالیت دیگری نکرده است.
افراد نزدیک به این زندانی گفته‌اند که او از عفونت شدید هر دو کلیه، کمردرد، پادرد و مشکلات بینایی رنج می‌برد. او پدر یک فرزند است و مدتی نیز در زندان رجایی‌شهر کرج به سر برده است.

محمد عبداللهی ۳۵ ساله نیز به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد در شهرستان مهاباد دستگیر شده است.
علی و حبیب افشاری (زرگار) دو برادر مهابادی به اتهام عضویت در یک حزب اپوزیسیون در آبان‌ماه ۸۹ دستگیر شده‌اند. آن‌ها به ترتیب ۳۴ ساله و ۲۶ ساله هستند.

این چهار زندانی سیاسی در حالی احکام تایید شده اعدام دریافت کرده‌اند که تنها یک هفته از اعدام سمکو خورشیدی، دیگر زندانی کرد می‌گذرد. او روز پنجشنبه ۲۸ فروردین درزندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.
پیش از او، شیرکو معارفی در ۱۳ آبان ۱۳۹۲ به اتهام عضویت در حزب کومله، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی اعدام شد.
کمی قبل از شیرکو معارفی، حبیب‌الله گلپری‌پور و رضا اسماعیلی مامدی در چهارم آبان ۱۳۹۲ در زندان‌های سلماس و ارومیه اعدام شده بودند. اتهام آن‌ها همکاری با “پژاک” بود.

اعدام‌ها پس از روی کار آمدن حسن روحانی افزایش یافته است. در این راستا بان‌ گی‌مون٬ دبیر کل سازمان ملل متحد هم ۲۰ اسفندماه٬ در ژنو با انتقاد از روحانی گفته بود علیرغم وعده‌هایی که حسن روحانی در دوران نامزدی‌اش در انتخابات و پس از انتخابش به عنوان رییس جمهور مطرح کرد٬ دولت جدید در خصوص ارتقای آزادی بیان و حفاظت از آن اقدام قابل توجهی نکرده است. دبیر کل سازمان ملل همچنین نسبت به افزایش شدید اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی و تاکید کرد که بیشتر این اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده اما در میان اعدام شدگان٬ زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی نیز بوده‌اند. همچنین احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران هم تا کنون چندین گزارش در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرده و به افزایش اعدام‌ها اعتراض کرده است. بنا بر آمار رسمی ارائه شده در سال ۲۰۱۳ میلادی، ایران با ۳۶۹ اعدام و عراق با ۱۶۹ اعدام، پس از چین، بالا‌ترین میزان اجرای مجازات اعدام در جهان را داشته‌اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*