خانه » ضمیمه ورزشی خلیج فارس » پرسپولیس و تاوان تابوی اعتصاب پر سر و صدا – فریدون شیبانی

پرسپولیس و تاوان تابوی اعتصاب پر سر و صدا – فریدون شیبانی

pg5646gp

پرسپولیس نخستین تیمی بود که در فوتبال ایران اعتصابی پر سر و صدا برپا کرد و با همه فشارها و تهدیدها در کمترین فاصله برای دومین بار از تمرین سر باز زد. ممنوعیت اعتصاب در جمهوری اسلامی بارها از سوی کارگران و کارکنان بی حقوق شکسته شده است، اما اعتصاب در گسترش بی چون و چرای خبرهای فوتبال، بازتابی کم سابقه داشت. اعتصاب بازیکنان به دلیل عدم پرداخت قراردادهای بسته شده توسط مدیران و مسوولان بود.

اعتصاب تیم پرهوادار تهرانی از سوی تیمهای صبای قم و ملوان انزلی هم دنبال و به مانند سرخپوشان با تهدیدهای پنهان و آشکار شکسته شد. در پی آن، حمله و انتقادهای شدید و هماهنگ رسانه های داخلی به اعتصاب بازیکنان فوتبال روی رقم قراردادهای میلیاردی آنان متمرکز شد… و در این رهگذر تنها بازیکنان مجرم بودند و نه مدیران وارداتی از سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و وابستگان رژیم!
مدیران دهسال گذشته تیم پرسپولیس با قراردادهای هنگفت و ناپایداری که در آن زد و بند و اختلاس نقش مهمی داشت، تیم باریشه و با پیشینه پرهوادار را به شرایط نامطلوب کنونی رساندند و سردار رویانیان پس از یک دوره پر دروغ و نیرنگ تیم ورشکسته را تحویل علی پروین داد. بازیکن با اعتبار و پرافتخار تاریخ فوتبال ایران ولی بی دانش از علم و مدیریت. او مسوولیتی را پذیرفت که اگر بزرگان گذشته این تیم همچنان در کنار نگاهداشته شوند، نابودی این تیم ورشکسته و مورد تهاجم حتمی است.
پروین که روزگاری هواداران را پشتوانه اعتبارش داشت، اکنون به عنوان سرپرست پرسپولیس مورد بی اعتنایی و در حد مدیری بی اعتبار است. امیررضا خادم، قهرمان کشتی گذشته ایران و نزدیک به جناح حاکم ودستیار امروز وزیر ورزش، دو بار تقاضای ملاقات پروین را رد و پروین در رسانه ای دیگر چنین خبری را تکذیب کرد.
در کمترین فاصله تا پایان لیگ برتر در حمله همه جانبه به پرسپولیس، ساختمان شرکت پیشکسوتان پلمپ شد و برای نخستین بار فهرست محرمانه قراردادها از سوی وزارت ورزش انتشار یافت – فهرستی که پیش از بازی سرنوشت ساز جمعه در خانه استقلال خوزستان می تواند روی روحیه بازیکنان تاثیرگذار باشد. در خبرها آمده بود که پرسپولیسی ها از این حرکت به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران شکایت کرده اند.
پروین در این تنش تحمیلی بر پرسپولیس در سایت باشگاه در مورد دو بار اعتصاب و ادامه ناخشنودی بازیکنان می گوید: “آنها (بازیکنان) درست است که در یکی دو مقطع به وضعیت موجود انتقاد کرده و تصمیماتی گرفتند اما در مجموع بسیار صبور بوده و با درک شرایط به فکر سربلندی پرسپولیس و هواداران بودند. آنها غیرت خودشان را نشان دادند و حقشان این هجمه‌ها و این اتفاقات نبوده است.”
و روز پنجشنبه تمرین پیش از بازی اهواز خداحافظی همه پرسپولیسی ها با ورزشگاه درفشی فر تهران (محل تمرین تیم سرخپوش تهران) عنوان شد. قرارداد بیشتر بازیکنان و به ویژه کلیدیها یک ساله بوده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*