خانه » آن سوی خبر » وزیر ارشاد: می‌توان چاپ کتاب را به ناشران بدون سابقه تخلف سپرد

وزیر ارشاد: می‌توان چاپ کتاب را به ناشران بدون سابقه تخلف سپرد

ketabkhani-janaty15

علی جنتی می‌گوید می‌توان چاپ کتاب را به ناشرانی که سابقه تخلف ندارند سپرد. وزیر ارشاد دولت روحانی از زمان روی کار آمدن بارها سخنانی در خصوص ممیزی کتاب بیان کرده که مجبور به تصحیح و یا عقب‌نشینی شده است. آقای جنتی در آخرین اظهارنظر در این زمینه از بر برداشتن سانسور پیش از نشر کتاب توسط وزارت ارشاد و سپردن آن به خود ناشران سخن گفته بود. این اظهارات وزیر ارشاد با واکنش منفی اتحادیه ناشران و کتابفروشان و برخی ناشران و نویسندگان در آن زمان روبرو شد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران علی جنتی در نخستین نشست اعضای هیات نظارت بر کتب بزرگسال و کودک و نوجوان سخن گفت می‌توان چاپ کتاب را به ناشرانی که سابقه تخلف ندارند سپرد.
وی افزود که این امکان را به «نهاد‌ها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند» نیز می‌توان گسترش داد.
علی جنتی اشاره نکرد که آیا اظهارات وی تنها توصیه به معاونت فرهنگی است که مسئول صدور مجوز برای کتاب است یا قرار است چنین پیشنهادی در آینده نزدیک اجرایی شود.
وزیر ارشاد اسلامی در عین حال گفته که وزارتخانه تحت امر وی باید «بیشتر بر سیاستگذاری و برنامه ریزی تمرکز کند».

در همین نشست، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی آقای جنتی، از سیاست صدور مجوز برای انتشار کتاب در ایران دفاع کرده و هیات نظارت بر کتاب را «مشروعیت ساز نشر کتاب در جامعه» دانسته است.
وی همچنین به مشکلات موجود در اداره کتاب اشاره کرده و گفته که «در چند سال گذشته به دلیل برگزار نشدن جلسات اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب» مدت زمان نظارت و بررسی کتاب‌ها طولانی شده است که این «درشان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست».
آقای صالحی، «عدم وحدت رویه، ابهام در برخی از عناوین، عدم تعامل مناسب و گفتگوی درست بین ناشر و مولف، و وجود برخی کج سلیقه گی‌ها در حیطه نظارت و بررسی» را از دیگر مشکلات صنعت نشر در ایران دانسته است.

علی جنتی، وزیر ارشاد دولت حسن روحانی پیش از این از بر برداشتن سانسور پیش از نشر کتاب سخن گفته بود و خواستار آن شده بود که سانسور توسط خود ناشران صورت گیرد.
این موضوع، واکنش منفی اتحادیه ناشران و کتابفروشان و برخی ناشران و نویسندگان را به دنبال داشت.
در آن زمان محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفته بود که ناشران نمی‌خواهند مسئولیت سانسور کتاب به آنها سپرده شود.
آقای آموزگار با اشاره به پرهزینه بودن روند چاپ کتاب، گفته بود که اگر ارشاد چنین اقدامی کند زیان‌های قابل توجهی به صنعت نشر وارد می‌کند.

سیاست‌های سختگیرانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در زمینه صدور مجوز کتاب و لغو مجوز فعالیت برخی از ناشران یکی از دلایل اصلی نارضایتی نویسندگان و ناشران بود که حسن روحانی، رییس جمهوری جدید، و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داده‌اند که به این روند خاتمه خواهند داد. در شش ماه گذشته گزارش‌ رسانه‌های ایران حاکی از این بود که معاونت فرهنگی به روند صدور مجوز کتاب‌های معطل مانده در اداره کتاب سرعت بخشیده است هرچند که برخی از ناشران گفته‌اند که وضعیت در این بخش از وزارت ارشاد هیچ تغییری نکرده است. شهلا لاهیجی، مدیر نشر روشنگران و مطالعات زنان، از جمله این افراد است که اواسط فروردین ماه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «تغییراتی که با روی کار آمدن دولت جدید در دایره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داده، بسیار محدود بوده و در برخی از حوزه‌ها تنها در حد جابجایی مدیران و اتاق‌ها اتفاق افتاده است».

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*