خانه » سر تیتر خبرها » همچنان درصدی از جنگ افزارهای شیمیایی سوریه باقی مانده است
همچنان درصدی از جنگ افزارهای شیمیایی سوریه باقی مانده است

همچنان درصدی از جنگ افزارهای شیمیایی سوریه باقی مانده است

هیات مشترک سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل متحد اعلام کرد که فقط هشت درصد از جنگ افزارهای شیمیایی سوریه همچنان در این کشور است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اعلام در روزی صورت گرفته است که قرار بود تمام جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه به خارج از این کشور منتقل شوند.
سیگرید کاگ هماهنگ کننده هیات مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در کنفرانسی خبری که در دمشق برگزار کرد، گفت: «همچنان هفت تا هشت درصد از جنگ افزارهای شیمیایی سوریه در مکان مشخصی در این کشور باقی مانده است.»
او افزود: «باید پنج تا شش درصد از این جنگ افزار‌ها را برای نابودی به خارج از کشور منتقل کرد. نسبت کوچک باقی مانده را می‌توان در محل ذخیره سازی‌اش، نابود کرد.»
خانم کاگ خاطرنشان کرد که هم اکنون مشکل رسیدن به محل وجود این جنگ افزارهای شیمیایی است.
او افزود: «سوریه باید به تعهدات خود به عنوان کشور عضو معاهده، پایبند باشد».
قرار بود که دمشق ۷۰۰ تن از مواد شیمیایی رده اول و ۵۰۰ تن از مواد شیمیایی رده ۲ خود را به ترتیب تا روزهای ۱۰ دی و ۱۶ بهمن به منظور نابودی، به خارج از سوریه منتقل کند. اما این انتقال طبق زمان بندی مقرر صورت نگرفت و قرار شد که تا روز یکشنبه، تمام جنگ افزارهای شیمیایی سوریه، به خارج از این کشور انتقال یابد.
بر پایه توافق میان آمریکا و روسیه در مهر ماه پارسال، سوریه به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی پیوست. بدین ترتیب سایه مداخله نظامی خارجی در سوریه پس از حمله شیمیایی به حومه دمشق که پیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت، دور شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*