خانه » اخبار خارجی » ناتو همکاری‌ با روسیه را تعلیق کرد

ناتو همکاری‌ با روسیه را تعلیق کرد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو این ائتلاف اعلام کرد که همه همکاری‌های خود را با مسکو را تعلیق کرده است. این تصمیم در اعتراض به ماجراجویی‌های اخیر روسیه در بحران اوکراین گرفته شده است.

sfand555

وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو ناتو روز دوازدهم فروردین، برای نخستین بار پس از الحاق کریمه به روسیه در بروکسل تشکیل جلسه دادند تا درباره بزرگ‌ترین بحران میان شرق و غرب پس از پایان جنگ سرد در اروپا به رایزنی بپردازند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در این نشست، کشورهای عضو بر سر «تعلیق تمام همکاری‌های نظامی و غیرنظامی بین ناتو و روسیه» به توافق رسیدند.

مقام‌های ناتو می‌گویند که تصمیم یاد شده می‌تواند همکاری با روسیه در افغانستان در حوزه‌هایی چون آموزش پرسنل مبارزه با مواد مخدر، نگهداری و تعمیر هلیکوپترهای نیروی هوایی افغانستان و همچنین جاده‌های این کشور جنگ‌زده را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال، تماس میان ناتو و روسیه در سطح سفیر یا مقام‌های بالا‌تر ادامه خواهد یافت تا آنها بتوانند درباره راه‌های خروج از بحران اوکراین با یکدیگر گفتگو کنند.

آندره فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، روز با غیرقابل قبول خواندن اقدامات روسیه در اوکراین گفت: «روسیه بواسطه اقداماتش، اصولی که همکاری ما بر روی آن استوار شده بود را زیر پا گذاشته است و تعهدات بین المللی‌اش را نقض کرده است. لذا نمی‌توانیم مثل سابق با هم کار کنیم».

وزیران امور خارجه پیمان آتلانتیک شمالی در نشست خود همچنین از برنامه‌ریزان دفاعی ناتو خواستند تا «یکسری اقدامات اضافی فوری را برای تقویت دفاع دسته‌جمعی برنامه ریزی کنند».

این اقدامات می‌تواند از جمله شامل اعزام سربازان و تجهیزات بیشتر ناتو به کشورهای عضو بویژه در شرق اروپا، افزایش تمرین‌های نظامی، برداشتن گام‌هایی به منظور اطمینان از اینکه نیروی واکنش سریع ناتو می‌تواند به سرعت عازم مناطق مختلف شود، و همچنین بازبینی برنامه‌های نظامی ناتو.

قرار است طراحان نظامی ناتو ظرف چند هفته آینده برنامه‌های خود را در این زمینه‌ها ارائه کنند.

ناتو و اوکراین در نشست جداگانه‌ای موافقت کردند که همکاری‌ها میان خود را افزایش داده و از طریق آموزش و سایر برنامه‌ها، ساختار دفاعی این کشور اصلاح و تقویت شود.

قرار است کار‌شناسان بیشتری از سوی ناتو به اوکراین فرستاده شوند.

ناتو همچنین اعلام کرد که نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین وجود ندارد.

آندره فوگ راسموسن به خبرنگاران گفت: «متاسفانه، من نمی‌توانم تایید کنم که روسیه نیروهای خود را عقب کشیده است. ما شاهد چنین وضعیتی نیستیم».

در خبری دیگر وزیر امور خارجه موقت اوکراین اعلام کرد کشورش به منظور بازگرداندن منطقه کریمه علیه روسیه به دادگاه بین المللی لاهه شکایت می کند.

آندره دشتچیتسا گفت: جمهوری خودمختار کریمه را بخش جدایی ناپذیر اوکراین می دانیم.

وی افزود: تصمیم گرفته ایم علیه روسیه و اقدامات این کشور در کریمه به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کنیم.

وزیر امور خارجه موقت اوکراین گفت: بر این باوریم که می توانیم با حمایت جامعه جهانی منطقه کریمه را از روسیه پس بگیریم.

وی اظهار داشت: در حال جمع آوری اسناد برای ارائه به این دادگاه هستیم و این اقدام مدتی طول می کشد.

به‌دنبال اعتراضات اوکراین و سقوط ویکتور یاناکویچ، رییس جمهوری این کشور، روسیه پس از برگزاری یک همه پرسی در منطقه کریمه و امضای یک قرارداد با دولت محلی آن، این شبه جزیره دو میلیون نفری اوکراین را به قلمروی خود ضمیمه کرده است. این ماجراجویی روسیه با خشم اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شده و این کشورها روسیه را مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار داده‌اند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*