خانه » اخبار خارجی » مخالفت قاطع مجلس نمایندگان آمریکا با ورود حمید ابوطالبی + اتهام جدید دیلی تلگراف به ابوطالبی

مخالفت قاطع مجلس نمایندگان آمریکا با ورود حمید ابوطالبی + اتهام جدید دیلی تلگراف به ابوطالبی

654dfgdf65

مجلس نمایندگان آمریکا طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا را به اتفاق آرا تصویب کرد. حمید ابوطالبی از سوی دولت تهران به‌عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد معرفی شده است. دلیل مخالفت آمریکا، دست داشتن حمید ابوطالبی در گروگانگیری ۴۴۴روزه‌ی دیپلمات‌های آمریکایی در تهران در سال ۱۳۵۸ است. این طرح که پیش از این از سوی سنای آمریکا نیز به تصویب رسیده بود باید به امضای باراک اوباما برسد.

مجلس نمایندگان آمریکا طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را با یک رای قاطع تصویب کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس این مصوبه روز ۲۱ فروردین‌ماه به اتفاق آراء در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.
این طرح که چهار روز پیشتر از سوی سنای آمریکا نیز تصویب شده بود٬ اکنون از سوی کنگره برای تصویب نهایی تحویل دفتر ریاست جمهوری شده است.
براساس این مصوبه، افرادی که در کارهای تروریستی و گروگان‌گیری، جاسوسی یا تهدید امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند ورودشان به آمریکا ممنوع می‌شود.
در این خصوص «اد رویس»٬ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ضمن استقبال از تصویب این طرح گفت: «هیچ‌یک از افرادی که ۵۲ دیپلمات آمریکا را در تهران به گروگان گرفته و ضمن ارعاب آمریکایی‌ها٬ حق حاکمیت دیپلماتیک را زیرپا گذاشته‌اند٬ نباید اجازه ورود به خاک آمریکا را داشته باشند . این انتخاب از سوی ایران که نشان از انگیزه‌اش برای تحقیر ایالات متحده دارد٬ شگفت‌آور نیست. پیام کنگره به تهران با تصویب این مصوبه به اتفاق آرا٬ ارسال شد: درخواست شما رد شده است.»

تصویب این طرح در شرایطی است که روز گذشته محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران با تاکید بر «مناسب بودن» انتخاب آقای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل گفته بود که تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.
آقای ظریف حمید ابوطالبی را «یکی از مجرب‌ترین و منطقی‌ترین دیپلمات‌های ایران» و گزینه‌ای «مناسب» برای این منصب نامیده و گفته بود: «سازوکارهای بین‌المللی برای پی‌گیری چنین موردی مشخص است و ما حسب مورد تصمیم می‌گیریم از چه روشی در این زمینه استفاده کنیم.»
در همین حال سازمان ملل در این خصوص سکوت کرده است.
استفان دوجاریک روز چهارشنبه در نشستی خبری با پرسشی درباره مخالفت آمریکا با تصمیم ایران برای انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان سفیر سازمان ملل مواجه شده و در پاسخ گفته است: «این سازمان ترجیح می‌دهد حل این موضوع را به مسئولان دو کشور واگذار کند.»

اما در این شرایط، اتهامی که نشریه بریتانیایی تلگراف به حمید ابوطالبی زده است، ابعاد دیگری به این مناقشه می‌دهد.
تلگراف نوشته است، آقای ابوطالبی سال ۱۹۹۳ که به عنوان سفیر ایران در ایتالیا مشغول به فعالیت بود در ماجرای قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی به نام محمدحسین نقدی «نقشی کلیدی» داشته است.
این نشریه می‌گوید، اسناد دادگاه از جمله رونوشت گفتگوهایی که پلیس ایتالیا در خلال تحقیقات خود درباره مرگ آقای نقدی انجام داده است، چنین اتهامی را اثبات می‌کند.
محمدحسین نقدی دیپلمات ایران در ایتالیا بود که دهه ۱۳۶۰ به عضویت سازمان مجاهدین خلق درمی‌آید و در نهایت نیز در شهر رم ترور می‌شود.
تلگراف می‌نویسد: «ابوالقاسم مصباحی، یکی از ماموران امنیتی سابق ایران، در جریان تحقیقات پلیس ادعا کرده که او به عنوان مامور قتل آقای نقدی از تهران عازم ایتالیا شده و در آنجا تحت نظارت حمید ابوطالبی بوده است.»
به نوشته‌ی این نشریه، آقای مصباحی همچنین مدعی شده است که سفیر وقت ایران در ایتالیا سابقه آشنایی با محمدحسین نقدی داشته و در ماموریت ترور او دخیل بوده است.
تلگراف در نهایت می‌نویسد که پلیس ایتالیا آن زمان نتوانست ثابت کند که مظنونین پرونده به منظور این اقدام تروریستی وارد ایتالیا شده‌اند و به همین خاطر پرونده را مفتوح باقی گذاشت.

حمید ابوطالبی به جز ایتالیا، سفیر ایران در بلژیک و استرالیا نیز بوده و همچنین از طرف ایران در جلسات مختلف سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافته است. وی همچنین متهم به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران است که آبان ۱۳۵۸ رخ داد و منجر به قطع روابط سیاسی دو کشور شد. با این‌حال آقای ابوطالبی این اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور یافته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*