خانه » سر تیتر خبرها » صالحی: ایران آماده تغییر راکتور اراک است

صالحی: ایران آماده تغییر راکتور اراک است

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تهران حاضر است تغییراتی در طراحی راکتور آب سنگین اراک دهد تا پلوتونیوم کمتری در آن تولید شود و از میزان نگرانی‌ها در این زمینه کاسته شود.
به گزارش سایت تلویزیون انگلیسی زبان «پرس تی وی»، متعلق به جمهوری اسلامی ایران، آقای صالحی گفت: «ایران برای رفع ابهام در مورد راکتور اراک، پیشنهادی علمی و منطقی ارائه داده است. به گفته وی، این پیشنهاد مبنی بر تجدید نظر در طراحی نیروگاه اراک است بطوری که تولید پلوتونیوم آن بطور چشمگیری کاهش یابد.»
علی‌اکبر صالحی شب گذشته و در اظهارات دیگری نیز ابراز امیدواری کرد تا بتواند در اردیبهشت سال جاری، «خبر خوش تولید سانتریفیوژهای سرم‌سازی» را اعلام کند.
آقای صالحی در یک برنامه تلویزیونی گفت که کارهای مربوط به تولید این سانتریفیوژ‌ها «تقریبا تمام شده» و ابراز امیدواری کرد تا «یکی – دو سال آینده، مسائل سانتریفیوژهایی که برای ساخت سرم‌ها و تولید دارو‌ها» استفاده می‌شوند، به اتمام برسد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران، توان چرخش این سانتریفیوژ‌ها را «۸۰ هزار دور در دقیقه» و فناوری آن‌ها را «انحصاری در دست چند کشور خاص» توصیف کرد و گفت که «ما این قدرت را دیگر داریم.»
صالحی گفت که قرارداد ساخت سانتریفیوژهای جدید در حوزه پزشکی و سرم‌سازی، «حدود سه ماه پیش» با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسیده است.
در حالی که تعدادی از قدرت‌های جهانی نگران‌اند که ایران از برنامه اتمی خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، مقام‌های جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که این برنامه صرفا با مقاصد علمی، پزشکی و تولید برق خواهد بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*