خانه » آن سوی خبر » روزنامه‌ی نیویورک تایمز: توافق اتمی با ایران شدنی است / ظریف: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید

روزنامه‌ی نیویورک تایمز: توافق اتمی با ایران شدنی است / ظریف: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید

zarif546

روزنامه‌ی نیویورک تایمز نوشت دورنمای دستیابی به توافق جامع میان ایران و ۱+۵ «امیدوار کننده» است. در همین راستا محمد جواد ظریف هم گفت که مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب به نتیجه خواهد رسید. وزیر خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای اتریشی خود همچنین گفت که موضوع موشک‌های دوربرد ایران موضوع این مذاکرات نیست.


روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود اعلام کرد دورنمای دستیابی به توافق جامع میان ایران و ۱+۵ تا پایان تیر ماه «امیدوار کننده» است.
این روزنامه با اشاره به اقدام ایران در از بین بردن کامل ذخیره مواد ۲۰ درصدی خود و متوقف کردن غنی‌سازی تا این سطح، و همچنین اعلام آمادگی ایران برای بازطراحی راکتور اراک، گفته است که این نشانه‌ها امیدوار کننده است.
نیویورک تایمز درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران نوشت: «نگران کننده‌ترین بخش از برنامه هسته‌ای ایران توانایی این کشور در غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد بوده است. ایران تولید این درجه از سوخت را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. پس از آن مقامات غربی تحریم‌های این کشور را تشدید کردند و در سال ۲۰۱۲ بنیامین نتانیاهو سعی کرد تهدید ایران را به جهان نشان دهد. تا سال ۲۰۱۳ اعتقاد بر این بود که ایران برای دستیابی به اورانیوم کافی به‌منظور تولید یک سلاح هسته‌ای به یک یا دو ماه زمان نیاز دارد، اما سرانجام اوضاع آرام شد. در بیستم ژانویه ایران براساس توافقنامه موقت با گروه پنج به‌علاوه یک، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کرد. اوایل این ماه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران گام را از این هم فراتر نهاده و ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی خود را تا ۷۵ درصد کاهش داده است.»
این روزنامه در نهایت نتیجه گرفته است که براساس شواهد و نیز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فشاری که تحریم‌ها روی ایران گذاشته است، دستیابی به توافق امکان‌پذیر است.

در رویدادی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک خود با وزیر امور خارجه اتریش، سباستیان کورتز، به پرسش‌هایی درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ پاسخ گفت.
ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «ما به این مذاکرات رویکرد مثبتی داریم و این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و در آن به توافق دست خواهیم یافت.»
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگاری که درباره علت کار کردن ایران بر روی موشک‌های دوربرد و امکان مطرح شدن موضوع این موشک‌ها، با توجه به اصرار آمریکا، در مذاکرات هسته‌ای پرسید، این موشک‌ها را “دفاعی” خواند.
ظریف گفت که موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بو.
وی تاکید کرد: «آن‌چه که ما در این مذاکرات به دنبال آن هستیم به هیچ وجه بر اساس توافق، موضوعی غیر از موضوعات هسته‌ای را در بر نمی‌گیرد و با توانمندی‌های دفاعی ایران هیچ ارتباطی ندارد و به آن نمی‌پردازد و توانمندی‌های دفاعی ایران هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.»

آمریکا و متحدان آن در منطقه خاورمیانه می‌گویند که موشک‌های دوربرد ایران توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند و خطری برای کشورهای منطقه به شمار می‌روند. آمریکا مایل است که موضوع این موشک‌ها در مذاکرات هسته‌ای مطرح شود.
ظریف در ادامه سخنان خود گفت: «هدف این مذاکرات این است که ما در برنامه اقدام مشترک صحبت و تاکید کنیم که برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز خواهد بود.» وی افزود: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باشد هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که موشک ایران حامل سلاح هسته‌ای است.»
ظریف همچنین گفت: «ما هیچ برنامه نظامی هسته‌ای نداریم. این اعتقاد محکم ما است که رهبری نیز به آن تاکید کرده‌اند و دیدگاه استراتژیک و دکترین دفاعی ماست که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در برنامه دفاعی ایران نداشت و نخواهد داشت.»

و در خبری دیگر نیز یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی در واشنگتن ضمن ابراز خوش‌بینی درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت که نگران تهدیدی است که از سوی موشک‌های دوربرد ایران متوجه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
فرانک رز، یکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا در امور سیاست دفاعی و هوانوردی، به خبرگزاری رویترز گفت که آمریکا از نگرانی‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد ایران آگاه است و می‌خواهد به آنها کمک کند تا با همکاری و هماهنگی با هم توانایی دفاعی خود در برابر تهدید موشکی را بالا ببرند.

ایران و گروه ۱+۵ در آذر ماه ۱۳۹۲ به توافقی شش ماهه بر سر موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند. بر مبنای این توافق، ایران با انجام اقداماتی چون پذیرش بازرسی‌های بیشتر تاسیسات اتمی خود نگرانی‌های قدرت‌های جهانی را کاهش می‌دهد. در مقابل، قدرت‌های جهانی از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران چشم پوشیدند و بخشی از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در بانک‌های جهانی را به آن بازمی‌گردانند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*