خانه » آن سوی خبر » جلوگیری از راهپیمایی کارگران در اول ماه مه در ایران

جلوگیری از راهپیمایی کارگران در اول ماه مه در ایران

kargaran-dar-iran

درخواست خانه کارگر برای برگزاری راهپیمایی مستقل در روز جهانی کارگر در ایران هنوز بی‌پاسخ مانده است. مقامات دولتی صدور مجوز را منوط به «مصلحت حکومت» دانسته و مایل به برپایی مراسم دولتی در «سالن سرپوشیده» هستند. کارگران در ایران خواهان تحقق ساده‌ترین خواست‌های خود همچون پرداخت حقوق ماهانه، جلوگیری از اخراج‌های گروهی، بیمه درمانی و غیره هستند. بنا به آمار جمهوری اسلامی با توجه به تورم گسترده و گرانی کالاهای ضروری در ایران اغلب کارگران زیر خط فقر بسر می‌برند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت مراسم روز جهانی کارگر،‌۱۱ اردیبهشت،‌ در سالنی سر پوشیده برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ علی ربیعی دلیل برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی کارگر را حضور حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، برای سخنرانی در این مراسم اعلام کرد.

در مقابل،‌ علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، ‌از صادر نشدن مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر انتقاد کرد.
به نوشته ایلنا،‌ آقای محجوب گفت:‌ اتهام اخلال در مبانی اسلام به جامعه کارگری نمی‌چسبد و تنها سلاح کارگران کارشان است بنابراین اقدام دولت در مجوز ندادن به کارگران برا ی راهپیمایی روز جهانی کارگر توجیهی ندارد.
وی در این ارتباط به قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد که بر اساس آن، حق اعتراض کارگران را به رسمیت شناخته شده است.
آقای محجوب پیشتر گفته بود که این تشکل در آذر سال گذشته درخواست صدور مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر را به وزارت کشور تحویل داده است.
محجوب اشاره کرده بود که در اسفند سال گذشته به طور شفا‌هی با این درخواست مخالفت شد و در ‌‌‌نهایت روز شنبه این مخالفت به طور کتبی ابلاغ شد.

مخالفت شفاهی با درخواست خانه کارگر در شرایطی در اسفند سال گذشته ابراز شد که چند روز پیش، علی اصغر ناصربخت، ﻣﻌﺎون ﺳﯿﺎﺳﯽ اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪاری تهران، با اعلام این موضوع که از این درخواست اطلاعی ندارد گفته بود که در ﺻﻮرت دریافت این درخواست، ﺑﺮ اﺳﺎس روﻧﺪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ به‌ آن رسیدگی می‌شود و تصمیم نهایی با اﺳﺘﺎﻧﺪاری است.
ﻣﻌﺎون ﻓﺮﻣﺎﻧﺪاری تهران افزوده بود که ﻧﮕﺎه اﯾﻦ دوﻟﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ روﯾﮑﺮدھﺎیی ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ اما ﺑﺎﯾﺪ اﻗﺘﻀﺎئات ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت را ھﻢ رﻋﺎﯾﺖ کنند.
به نوشته ایسنا، حسین هاشمی، استاندار تهران، بدون توضیح درباره خواست راهپیمایی تنها گفته بود:‌ با این که کارگران در روز کارگر مثلا در یک ورزشگاه جمع شوند، مشکلی نداریم.
در کنار این مواضع و از جمله سخنان مقام‌های وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در مورد برگزاری «باشکوه» روز جهانی کارگر، حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، از عملکرد این وزارتخانه انتقاد کرده است.
آقای حبیبی درباره برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر گفت: «در هشت سال گذشته مانع راهپیمایی از سوی کارگران می‌شدند و حال،‌ وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ابتکار عمل را به دست گرفته است و می‌خواهد مجری برگزاری هفته کارگر باشد».
دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران اشاره کرد که دولت درصدد است کارگران را برای مطرح کردن خواسته‌ها و مطالبات خود به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی دعوت کند.

در این میان و در حالی که با درخواست راهپیمایی خانه کارگر مخالفت شده است،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران فراخوانی برای برگزاری یک تجمع در این روز منتشر کرده است.
این تشکل کارگری با اعلام اینکه حکومت فرصت برگزاری آزادانه و مستقل مراسم این روز را از کارگران سلب کرده است،‌ گفت:‌ باید در روز جهانی کارگر مانند کارگران سایر کشورها در خیابان‌ها خواستار تجدید نظر فوری در حداقل دستمزد، و حق برپایی تشکل‌های مستقل کارگری شویم.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. دستگاه‌های دولتی ایران در هشت سال گذشته با برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر مخالفت کرده بودند. این اقدام همیشه انتقاد تشکل‌های کارگری را به دنبال داشته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*