خانه » آن سوی خبر » تولید زباله در تهران ۳ برابر شهرهای بزرگ جهان است

تولید زباله در تهران ۳ برابر شهرهای بزرگ جهان است

zobale-dar-tehran
تولید زباله در تهران موجب نگرانی مقامات ایران شده و نسبت به آن هشدار داده‌اند. در حالی که میزان تولید زباله توسط هر شهروند در کشورهای توسعه یافته کمتر از۳۵۰ گرم در روز است، هر شهروند تهرانی روزانه بیش از ۹۰۰ گرم زباله تولید می‌کند. در همین راستا معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم با انتقاد از وضعیت مدیریت پسماند و زباله در کشور گفته است در تهران تفکیک زباله از مبدا هنوز یک سیاست کلی در شهرداری نشده است.
به گزارش خبرگزاری مهر علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته است: تهرانی‌ها ۳ برابر شهروندان شهرهای بزرگ جهان زباله تولید می‌کنند و این رقم در روزهای پایانی سال به یک‌کیلوگرم در روز نیز افزایش پیدا می‌کند.

علی محمد شاعری در همایش تقدیر از فعالان محیط زیست گفت: «ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار در اطراف شهرهای بزرگ و تلاش و هزینه زیاد برای رفع این آلودگی‌ها باعث هدر رفتن منابع کشور و شهرها می‌شود.»


او با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای مدیریت زباله و پسماند تصریح کرد که اکنون در تهران دیگر دفن غیربهداشتی زباله صورت نمی‌گیرد.
در همین حال، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتقاد از وضعیت مدیریت پسماند و زباله در کشور گفت: «در تهران متاسفانه تفکیک از مبدا هنوز یک سیاست کلی در شهرداری نشده است که در این خصوص شهرداری تهران باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد.»
معصومه ابتکار به مناسبت «هفته زمین پاک» در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با تاکید بر این‌که وضعیت مدیریت پسماند در کشور راضی کننده نیست، گفت: «در صدد هستیم با همکاری وزارت کشور سخت گیری بیشتری در این خصوص انجام دهیم تا بتوانیم این معضل را در کشور برطرف کنیم.»
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با مهم خواندن مشارکت مردم در بحث مدیریت پسماند، گفت: «متاسفانه الگوی رفتاری و زندگی مردم ما با دنیا هیچ تناسبی ندارد، چرا که در تمام دنیا مسئولیت مدیریت پسماند بر عهده خود شهروندان است، هرچند ممکن است پیمانکارانی با دریافت پول بخواهند به شهروندان در این خصوص کمک کنند. اما تفکیک از مبدا، تحویل به مراکز بازیافت و حتی تولید کود کمپوست نیز توسط خود شهروندان در تمام دنیا صورت می‌گیرد».
ابتکار همچنین با اشاره به «صندوق ملی محیط زیست»، از امکان پرداخت وام از طریق این صندوق به صنایعی سخن گفت که بخواهند پسماندها و زباله‌های خود را بازیافت کنند.
تهران شهری در حال پیشرفت و ساخت وساز نیز در آن فراوان است از این رو میزان نخاله‌های ساختمانی نیز مشکلاتی را برای این کلان شهر ایجاد کرده است. پیشتر مقامات شهرداری گفته بودند که تهران روزانه ۸هزار تن زباله تولید می‌کند که سرانه تولید زباله برای هر فرد تقریبا ۸۲۰ گرم است. مقامات سازمان محیط زیست هم همچنین گفته بودند که تا سال ۱۳۸۳ قانون مدیریت پسماند در کشور وجود نداشت که در همان سال این قانون تهیه و سال ۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید با این وجود محمد احمدی‌نژاد از اجرای آن سرباز زده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*