خانه » اخبار خارجی » تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام شد

تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام شد

syrya0254

با وجود ادامه جنگ داخلی در سوریه، دولت این کشور اعلام کرد که در تاریخ سوم ژوئن انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهد کرد. اگرچه بشار اسد هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده است که می‌خواهد بار دیگر نامزد مقام ریاست جمهوری شود، اما انتظار می‌رود او بار دیگر نامزد انتخابات شود.


دولت بشار اسد مردم را فراخوانده تا در انتخابات ریاست جمهوری که سوم ژوئن برگزار خواهد شد شرکت کنند.
این خبر را تلویزیون دولتی سوریه به نقل از رییس مجلس این کشور، محمد جهاد اللحام، اعلام کرد.
طبق این خبر، علاقمندان به شرکت در رقابت‌های انتخاباتی می‌توانند از روز سه‌شنبه (۲۲ آوریل / ۲ اردیبهشت) خود را برای نامزدی معرفی کنند.
رییس جمهور سوریه هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است که می‌خواهد بار دیگر نامزد مقام ریاست جمهوری شود، اما او به روشنی نشان داده که مایل است برای هفت سال آینده نیز رییس ‌جمهور باشد.
اسد در ماه ژانویه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که مانعی برای نامزدی او در انتخابات وجود ندارد. او گفته بود: «اگر بخواهند، یک لحظه هم تأمل نخواهم کرد.»
مجلس نمایندگان سوریه در میانه ماه مارس راه را برای انتخاب دوباره اسد هموار کرده بود.
براین اساس مجلس قانون انتخابات جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن سیاستمداران اپوزیسیون در تبعید در عمل امکان شرکت در انتخابات را نخواهند یافت.
طبق این قانون جدید، برای نخستین بار در چند دهه اخیر اعضای احزاب اپوزیسیون نیز می‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند. اما این قانون همزمان مقرر می‌کند که نامزدهای ریاست جمهوری باید در ده سال اخیر در سوریه زندگی کرده باشند و در کنار تابعیت سوری دارای هیچ تابعیت دیگری نباشند.
بدین ترتیب بیشتر نمایندگان ائتلاف ملی سوریه که به عنوان بلندگوی نیروهای معتدل اپوزیسیون و طرف گفتگوی کشورهای غربی در کلانشهر استانبول در ترکیه فعالیت دارند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

در همین حال گروه «دوستان سوریه»، متشکل از مجموعه‌ای از کشورها و نهادهای بین‌المللی خواهان رفع بحران سوریه خارج از شورای امنیت، انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به عنوان «نقیضه دمکراسی» محکوم کرده است.
همچنین دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه مانع حل سیاسی بحران این کشور می‌شود.
به گزارش رویترز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، راه‌حل سیاسی بحران این کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.
در همین راستا وزارت خارجه انگلیس هم گفت که هدف از برگزاری انتخابات سوریه ادامه دیکتاتوری بشار اسد است.
به گزارش شبکه اسکای نیوز، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای با اشاره با اعلام زمان دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه از سوی پارلمان سوریه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور با هدف ادامه دیکتاتوری بشار اسد برگزار می شود.

در رویدادی دیگر مرتبط با سوریه وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با اخضر ابراهیمی بر از سرگیری مذاکرات ژنو درباره سوریه تأکید کرد.
به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با «اخضر ابراهیمی» نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، درباره چگونگی حل بحران سوریه با وی گفتگو کرد.
«لاوروف» در این تماس بر ضرروت از سرگیری مذاکرات ژنو درباره رسیدن به حل صلح آمیز بحران سوریه تأکید کرد.

بشار اسد از سه سال پیش تا کنون با مخالفان خود در مبارزه است. درگیری میان دولت اسد و شورشیان، کشور سوریه را به جنگ داخلی کشانده است. در این سه سال بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته و ۹ میلیون نفر آواره شده‌اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*