خانه » سر تیتر خبرها » بازداشت چهار نفر در اسپانیا به‌جرم قاچاق تجهیزات به ایران

بازداشت چهار نفر در اسپانیا به‌جرم قاچاق تجهیزات به ایران

spain_machinery_trafficking
پلیس اسپانیا چهار نفر را که قصد داشتند تجهیزات نظامی به ایران قاچاق کنند را بازداشت کرد. به موجب تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بر سر مناقشه هسته‌ای با جمهوری اسلامی، خرید، فروش و صادرات هرگونه تجهیزات نظامی به ایران ممنوع است. این خبر در حالی منتشر شده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در حال حاضر برای انجام دور تازه‌ای از گفتگوهای هسته‌ای در وین به سر می‌برد.
پلیس اسپانیا می‌گوید چهار فرد را دستگیر کرده که قصد داشته‌اند تجهیزات صنعتی که می‌تواند کاربرد نظامی نیز داشته باشد، به ایران ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس اسپانیا مظنون است که این چهار فرد تصمیم داشته‌اند ماشین‌آلات صنعتی که می‌توانند در ساخت و راه‌اندازی موشک کاربرد داشته باشد، به ایران ارسال کنند.
وزیر کشور اسپانیا همراه با ژاندارمری این کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که مأموران اسپانیایی دو دستگاه فلزکاری ساخت شرکت لیفلد را که سال پیش به شکل غیرقانونی از بریتانیا به اسپانیا صادر شده بود توقیف کرده‌اند.
بر اساس آن‌چه در این بیانیه آمده است این دستگاه‌ها کاربرد دومنظوره دارند و هم می‌توانند استفاده غیرنظامی و هم استفاده نظامی داشته باشند و به همین خاطر ارسال آن‌ها به ایران نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران به شمار می‌رود.
گفته می‌شود سه اسپانیایی و یک ایرانی در این رابطه در شهرهای بارسلون، تاراگونا و پالما دمایورکا دستگیر شده‌اند.
براساس این گزارش این عملیات با نام تراکوتا سال گذشته و پس از آن آغاز شد که پلیس اسپانیا ورود دو قطعه ماشین‌آلات فلزکاری از یک شرکت بریتانیایی را ثبت کرد.
در این بیانیه آمده است مقامات اسپانیایی تایید می‌کنند که مقصد اصلی این ماشین‌آلات که به شکلی غیرقانونی به اسپانیا وارد شدند، مخفی مانده بود تا آنکه زمان مناسب سر برسد و به ایران ارسال شوند.
افراد دستگیر شده به عضویت در گروه‌های تبهکاری، پولشویی و جابه‌جایی غیرقانونی محصولات دومنظوره متهم شده‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس اسپانیا همچنین ده هزار یورو پول نقد و تعدادی مدرک مرتبط با صادرات فناوری‌های دومنظوره از این افراد مصادره کرده است.
این نخستین بار نیست که خبر دستگیری افرادی در رابطه با صادرات تجهیزات نظامی به ایران منتشر می‌شود. پیش‌تر آسوشیتدپرس خبر داده بود که یک تاجر بازنشسته بریتانیایی درصدد فروش تجهیزات موشک‌های زمین به هوا به ایران بوده است و در جریان محاکمه او روشن شد که او پیش از آن فناوری‌های آمریکایی نیز به ایران فروخته است. در سال ۲۰۰۸ نیز زنی ایرانی به نام شهرزاد میرقلی‌خان به جرم تلاش برای قاچاق تجهیزات نظامی از امریکا به ایران دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شده بود که در نهایت با میانجی‌گری عمان آزاد شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*