خانه » آن سوی خبر » ادعای رییس قوه قضاییه: مشروعیت حکومت به رای مردم نیست

ادعای رییس قوه قضاییه: مشروعیت حکومت به رای مردم نیست

n00027811-b
صادق آملی لاریجانی، رییس محافظه‌کار قوه قضاییه که در ماه‌های آتی دوره‌ی پنج‌ساله‌ی ریاست او بر این قوه به‌پایان می‌رسد در سخنانی مدعی شده است که «مشروعیت» در رژیم اسلامی به «رای» مردم نیست. بسیاری از روحانیون حاکم بر ایران معتقدند رای و نظر مردم تنها در «مقبولیت» حاکم در حکومت اسلامی نقش دارد و «مشروعیت» رژیم از «جانب خداوند» است. مصباح‌یزدی، از جمله کسانی است که دائما چنین موضوعی را بیان می‌کند.
رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی می گوید: مشروعیت حکومت در ایران به رای مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، طی سخنانی در نشست فرماندهان نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی اظهارداشت: «در ماه های اخیرهجمه هایی درباره حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه انگلیس و آمریکا علیه کشور ما آغاز شده است که ما می گوئیم برای خودشان بحث می کنند، چرا که اقدامات ما مبنایی است. آنها اعلام می کنند که چرا در ایران اعدام وجود دارد که ما درپاسخ می گوئیم که بخشی از آن ناشی از قصاص است که حق است.»
رییس قوه قضائیه در ادامه مدعی شد که نظامیان ایران در مرزها کشته می شوند تا مواد مخدر به اروپا نرود.


وی با بیان این ادعا گفت: قوه قضائیه ایران برای تمیز نگه داشتن اروپا، کشته می‌دهد و «حرف‌هایی که این افراد می زنند فریبنده است که می گویند با اعدام و خشونت مخالفیم.»
لاریجانی در ادامه سخنان خود با ایراد به مفاد منشور جهانی حقوق بشر گفت: «در مقدمه این اعلامیه بحث کرامت انسانی مطرح شده است، کسی می تواند در این خصوص صحبت کند که خالق انسان باشد و قرآن انسان را می شناسد. شما انسان دیگری را تحویل می دهید.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود هم گفت: «در بحث ها می‌گویند مشروعیت حکومت به رای مردم است اما مشروعیت به معنای شرعی یا فلسفه سیاسی درست نیست که بگوییم به رای مردم است.»
آملی لاریجانی در پایان هم با اشاره به گسترش ماهواره در ایران گفت: «وقتی در را به روی ماهواره باز می کنیم و جوانان تا صبح پای ماهواره می نشینند معلوم است که چرا نماز صبح آنها قضا می شود.»

بسیاری از روحانیون حاکم بر ایران معتقدند رای و نظر مردم تنها در «مقبولیت» حاکم در حکومت اسلامی نقش دارد. محمدتقی مصباح یزدی٬ رییس موسسه «امام خمینی» از جمله روحانیون محافظه‌کاری است که سال‌هاست این عقیده را آموزش داده و ترویج می‌کند. پیش‌تر علی سعیدی٬ نماینده علی خامنه‌ای در سپاه گفته بود اعتقاد به «مشروعیت» حکومت دینی براساس رای مردم یک «انحراف» است. همچنین کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران هم اخیرا گفته است که در اسلام اگر «عموم مردم» به فردی رای دهند٬ اما «اجازه» حکومت از طرف خدا به او داده نشده باشد٬ آن حکومت «غصبی» محسوب می‌شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*