خانه » اخبار خارجی » ادامه‌ی ناآرامی‌ها در شهرهای اوکراین و ماجراجویی روسیه

ادامه‌ی ناآرامی‌ها در شهرهای اوکراین و ماجراجویی روسیه

339490_336
پس از الحاق کریمه به روسیه مجددا سه شهر دیگر اوکراین نیز شلوغ شده و گمان آن می‌رود که روسیه در این شهرها هم به‌دنبال ماجراجویی است. در این خصوص و به دنبال ناآرامی در سه شهر اوکراین٬ کاخ سفید به مسکو هشدار داد که از تصرف اوکراین خودداری کند. گروهی از جدایی‌خواهان هوادار روسیه که از یک روز پیش ساختمان‌های دولتی دونتسک را به اشغال درآورده‌اند، با اعلام استقلال، خواهان پیوستن به روسیه شده‌اند. آنها از پوتین خواسته‌اند تا نیروهای صلح‌بان به این منطقه اعزام کند.

سه هفته پس از برگزاری رفراندوم در شبه جزیره کریمه، جدایی‌خواهان هوادار روسیه حالا خواستار جدایی منطقه دونتسک از اوکراین و الحاق آن به روسیه شده‌اند.
آنها گفته‌اند که تا روز ۱۱ ماه مه بایستی یک همه‌پرسی در مورد تأسیس جمهوری مردمی دونتسک برگزار شود.
نزدیک به هزار نفر از جدایی‌خواهان طرفدار روسیه که در میدان مقابل ساختمان استانداری دونتسک جمع شده بودند همچنین از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه خواستند تا نیروهای صلح‌بان به این منطقه اعزام کند.
دولت اوکراین این اقدام را غیرقانونی خوانده است.
دولت اوکراین نگران آن است که تظاهرات جدایی‌خواهان در دونتسک و دو شهر دیگر در شرق این کشور، موجب افزایش تنش و زمینه‌سازی ورود نیروهای نظامی روسیه به این منطقه شود.
آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین، گفته است که روسیه در حال آماده‌سازی تدارکات یک حمله نظامی است.
او مسکو را متهم کرده است که پس از جدایی کریمه از اوکراین، به دنبال جدا کردن بخش‌های شرقی این کشور است.
وی همچنین با اشاره به استقرار نیروهای روسی در ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین، تأکید کرد که این کشور اجازه نمی‌دهد که نیروهای خارجی خاک اوکراین در تصرف خود درآورند.
ده‌ها هزار سرباز روسی از چند هفته پیش در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده‌اند.

در همین حال وزارت امورخارجه روسیه با رد اتهامات وارده از سوی اوکراین گفته است که کیف بایستی از متهم کردن روسیه برای مشکلات خود دست بردارد.
این وزارتخانه در بیانیه خود نوشته است، چنانچه نیروهایی که خود را دولت اوکراین می‌نامند، همچنان به اداره کشور به این طرز غیرمسئولانه ادامه دهند، بروز ناآرامی‌ها و بحران‌های تازه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در همین حال سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین در گفتگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قول داده است که به وعده خود برای عقب‌کشیدن نیروهای نظامی از نزدیکی مرزهای اوکراین عمل کند.
آلمان و اتحادیه اروپا تهدید کرده‌اند، چنانچه روسیه به ناامن‌سازی اوکراین ادامه دهد، تحریم‌‌های اقتصادی را علیه این کشور به اجرا گذارند.

در رویدادی دیگر کاخ سفید با تاکید بر وجود شواهدی در خصوص دست داشتن روسیه در این اقدامات٬ به مسکو هشدار داد که از تصرف آشکارا یا مخفیانه مناطق شرقی اوکراین خودداری کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفید با اشاره به تصرف ساختمان‌های اداری در سه شهر خارکف٬ دونتسک و لوهانسک گفت: شواهد قوی‌ وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از تظاهرکنندگان در این شهرها از قبل پول دریافت کرده بودند و از ساکنان محلی نبودند.
کارنی هشدار داد که تلاش آشکارا و مخفیانه روسیه برای ورود به مناطق شرقی اوکراین می‌تواند به شدت بر تنش‌ها بیافزاید.
وی گفت: ما ضمن هشدار درباره مداخله نظامی بیشتر روسیه در اوکراین٬ از رییس‌جمهوری این کشور و دولتش می‌خواهیم تا به تمامی تلاش‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین پایان دهند.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که جان کری٬ وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود٬ به وضوح گفت که هر گونه تلاش بعدی روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین٬ هزینه‌های بیشتری را بر روسیه تحمیل خواهد کرد.
خانم ساکی با بیان اینکه جان کری در گفتگو با آقای لاوروف تاکید کرده است که تحرکات مناطق شرقی اوکراین ناگهانی نبوده است٬ افزود: آقای کری گفت اوکراین تاکید دارد که این کارزار به دقت از سوی روسیه هماهنگ شده و حمایت می‌شود.

ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحرکات صورت گرفته در سه شهر شرقی اوکراین٬ تاکید کرده است که به دقت این منطقه را تحت نظر دارد و همچنین افزوده که در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو است.
به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، قرار است که به منظور تخلیه ساختمان‌های اداری از نیروهای هوادار روسیه٬ شماری از اعضای دولت اوکراین به سه شهر شرقی خارکف٬ دونتسک و لوهانسک سفر کنند.
جان کری هم در این خصوص اعلام کرده که در نظر دارد با دیپلمات‌های برجسته روسیه٬ اوکراین و اتحادیه اروپا دیدار و در خصوص رفع تنش در اوکراین گفتگو کند.
به گفته وزارت خارجه آمریکا قرار است این دیدار در ۱۰ روز آینده صورت گیرد.

تنش میان هواداران روسیه و ملی‌گرایان اوکراینی در مناطق شرقی اوکراین پس از آن آّغاز شد که ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور اوکراین پس از حدود سه ماه تظاهرات ملی‌گرایان طرفدار غرب از مقام خود برکنار شد و به روسیه فرار کرد. متعاقب آن اوضاع در شهر کریمه متشنج و این شهر خواهان پیوستن به روسیه شد. پس از آن یک همه‌پرسی در کریمه برگزار و ۹۵ درصد مردم آن رای به الحاق کریمه به روسیه دادند. پس از پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه غرب به‌شدت آن را تقبیح کرد و تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع کرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*