خانه » آن سوی خبر » ابوالفضال قدیانی: از قوه قضاییه وابسته انتظاری نیست، رییس جمهور موضعی قاطع اتخاذ کند

ابوالفضال قدیانی: از قوه قضاییه وابسته انتظاری نیست، رییس جمهور موضعی قاطع اتخاذ کند

dsf6548

در ادامه‌ی ماجراهای مربوط به حمله‌ی امنیتی‌ها به بند زندانیان سیاسی، صادق لاریجانی ضمن بیان این‌که هیچ خلافی در بازرسی مأموران امنیتی از بند ۳۵۰ این زندان رخ نداده است گفت دستور داده که به‌شدت با «فتنه‌گران» برخورد شود. رییس قوه قضائیه در اقدامی دیگر هم با صدور حکمی غلامحسین اسماعیلی را از سمت ریاست سازمان زندان‌ها برکنار و وی را به سمت رییس کل دادگستری استان تهران منصوب کرد. در همین حال موج همراهی فعالان سیاسی و حقوق بشری با زندانیان سیاسی ادامه دارد. در این خصوص ابوالفضل قدیانی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی گفته است که در همراهی با «برادران مجروح شده‌اش روزه‌ی سیاسی خواهد گرفت.»


به گزارش وب‌سایت «کلمه» ابوالفضال قدیانی، مسن‌ترین زندانی سیاسی با صدور بیانیه‌ای نوشت:‌ «تهاجم وحشیانه و خونین نیروهای امنیتی و عوامل استبداد دینی به زندانیان مظلوم سیاسی- عقیدتی در بند ۳۵۰ اوین و مضروب و مجروح و مصدوم کردن کثیری از آنان حاکی از ترس و وحشت جبهه استبداد از موقعیت متزلزل خود در بین مردم ایران و نیز کینه و انتقامجویی از زندانیان سیاسی – عقیدتی حقگو، مقاوم و سرافراز است.»
وی افزود: «این حمله بی سابقه و تحرکات فریبکارانه پس از آن در یک کلام نشانه ای از ورشکستگی همه جانبه تمامیت خواهان در این روزهاست.»
این زندانی سیاسی که هم اکنون در بیمارستان قلب بستری است نوشت: «گرچه وظیفه قانونی، اخلاقی و شرعی دستگاه قضایی است که مهاجمان را مورد پیگرد قرار داده و مجازات قانونی را در مورد آنان اعمال نماید اما انتظار از دستگاهی که قربانیان این تهاجم را خود قبلا به قربانگاه آورده، انتظاری بیهوده است. از قوه قضاییه ای که وابسته به قدرت و مفتخر به فرمانبرداری و کرنش در برابر مراکز قدرت است نمی توان انتظار رسیدگی قانونی به این فاجعه و اجرای عدالت را داشت چرا که انتصاب مسولان آن اساسا با هدف ماموریتی به نام سرکوب آزادی صورت پذیرفته است.»
قدیانی در پایان از روحانی خواست که همانطور که در انتخابات وعده داده از حقوق مردم دفاع کند نسبت به این «جنایت» موضع‌گیری کند.

در رویدادی دیگر صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفت: «دستگاه قضایی به خوبی تحرکات را رصد می‌کند و اجازه فتنه‌گری دوباره نخواهد داد.»
وی افزوده «همگان بدانند که نظام اسلامی ایران نظامی نیست که به بهانه‌های واهی در مقابل فتنه‌گران و اخلال‌گران و حامیان آنان به انفعال بیفتد.»
رییس قوه قضائیه به کسانی که آن‌ها را «فتنه‌گر» نامیده٬ گفته «اگر قوه قضائیه تاکنون تسامحی از خود نشان داده از این پس هیچ‌گونه تسامحی نخواهد داشت.»
وی همچنین گزارش درباره ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین و پیامدهای آن را «فضاسازی و نشر اکاذیب» دانسته است.

این اظهارات تند و هشدارآمیز لاریجانی در واکنش به انتقاد از عملکرد قوه قضائیه در حادثه پنجشنبه گذشته بند ۳۵۰ اوین ایراد شده است.
قوه قضائیه و نهاد‌های امنیتی در پی درگیری‌های رخ داده در بند ۳۵۰ اوین با فشار‌ها و انتقاد‌های زیادی مواجه شده‌اند و تلاش می‌کنند روایتی متفاوت از آنچه که در این بند رخ داده را به عنوان واقعیت نشان دهند.

در همین حال، دولت حسن روحانی خبر داده که هیاتی را مامور رسیدگی به حوادث بند ۳۵۰ زندان اوین کرده است.
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در این خصوص اظهار داشت: «رییس جمهوری در این باره طبق قانون اساسی و هیات وزیران بر اساس ماموریت و وظایفی که دارند در هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندان نادیده گرفته شود یا مخدوش شود سکوت نخواهند کرد».
وی گفت: «از زمانی که این خبر مطرح شد دولت برای این کار، تیمی را مامور کرد و جزییات این موضوع در حال بررسی و گزارش گیری است؛ قطعا دولت از ایفای وظایف قانونی خود در حمایت از شهروندان کوتاه نخواهد آمد».
نوبخت تاکید کرد: «افرادی که زندانی می‌شوند هم حقوقی دارند و اینکه طبق قانون مجازات شوند قانونی است اما حق نداریم هیچ اقدامی خلاف قانون نسبت به آن‌ها انجام دهیم به صرف اینکه آن‌ها زندانی هستند».

در رویدادی دیگر هم صادق لاریجانی با صدور حکمی غلامحسین اسماعیلی را از از سمت ریاست سازمان امور زندان‌ها برکنار و به سمت رییس کل دادگستری استان تهران منصوب کرد.
لاریجانی در حکم علی اصغر جهانگیر را به سمت رییس جدید سازمان زندان‌ها منصوب کرده است.
جهانگیری پیش‌تر رییس سابق مرکزحفاظت و اطلاعات و بازرس ویژه قوه قضائیه بود که گفته می‌شود سابقه برخورد‌های تند و خشنی در پرونده خود دارد.

به نظر می‌رسد انتصاب آقای اسماعیلی به سمت ریاست کل دادگستری استان تهران در واکنش به انتقاد‌هایی باشد که در چند روز گذشته متوجه عملکرد وی شده است. ترفیع وی٬ پیام مشخصی از سوی قوه قضائیه به زندانیان سیاسی٬ خانواده‌های آنها و منتقدان عملکرد این قوه به خصوص پس از وقایع بند ۳۵۰ اوین ارزیابی می‌شود. در این رابطه غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه نیز گفت که «اسماعیلی از مدیران خوب دستگاه قضایی است و ریاست دادگستری برای وی ارتقا محسوب می‌شود.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*