خانه » مقاله » درفشانیهای اقتصادی ولی فقیه

درفشانیهای اقتصادی ولی فقیه

ljk25522525

چنین پیدا است که آیت‌الله خامنه ای موضوع ” اقتصاد مقاومتی ” را خیلی جدی گرفته و تبلیعات گسترده رژیم دراین رابطه نیز گواه این جدیت و علاقمندی است. وی در سخنرانی اخیر خود درجمع صدها نفرازمسئولان در دستگاههای مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه ای، نظارتی»، با تبیین «مؤلفه های سیاستهای اقتصاد مقاومتی، عوامل و انگیزه های تدوین این سیاستها و الزامات و انتظاراتی که دراین زمینه ازمسئولین دارد رابیان کرد، تأکید نمود که باید با : «عزم جدی مسئولان»، «تبدیل سیاستها به برنامه های زمان بندی شده اجرایی»، «نظارت دقیق»، «رفع موانع حضور فعالان و مردم درعرصه اقتصادی» و «گفتمان سازی»، این امکان را فراهم ساخت تا که ثمرات شیرین و ملموس این الگوی بومی وعلمی، در مدت مناسب در زندگی مردم جلوه گر شود.

آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود، هدف از برگزاری جلسه ای با چنین ترکیبی از مسئولان نظام را ایجاد زمینه همدلی و همفکری برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شتاب بخشیدن به پیشرفت کشورو حرکت در مسیر تحقق آرمانهای بلند نظام اسلامی دانست و با اشاره به ابلاغ سیاستهای مختلف و متنوع درسالهای قبل، خاطرنشان کرد: هدف از ابلاغ این سیاستها، ارائه نقشه راه درهر بخش بود اما در موضوع سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، هدف از ابلاغ آن، تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخصهای لازم و صحیح برای پیمودن راه نیزمد نظر بوده است. مجموعه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، در واقع الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است. سیاستهای اقتصاد مقاومتی، فقط برای شرایط کنونی نیست بلکه یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور و رسیدن به اهداف بلند اقتصادیِ نظام اسلامی است. اقای خامنه ای خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگیهای مهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، وفاق همه قوا و دستگاههای مختلف درباره آن است زیرا این الگو با تلاش وهمفکری افراد صاحب نظر، و بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که رؤسای سه قوه و مسئولان مختلف حضوردارند، تدوین شده است.

او درسخنان خود “دشمن” را فراموش نکرده میگوید: البته نیاز ما به اقتصاد مقاومتی بیش از کشورهای دیگر است زیرا از یکطرف کشور ما همچون کشورهای دیگر مرتبط با اقتصاد جهانی و مصمم به ادامه این ارتباط است و طبیعتاً از مسائل اقتصادی جهان متأثر خواهد بود واز طرف دیگر نظام اسلامی، بدلیل استقلال خواهی وعزت مداری و تأکید بر تحت تأثیر قرار نگرفتن از سیاستهای قدرتهای جهانی، مورد تهاجم، سوء نیت و اخلال گری است . براساس این مبانی و دلائل منطقی، باید پایه های اقتصادی کشور را مستحکم و مقاوم سازی کنیم و نگذاریم حوادث و تکانه های اجتناب ناپذیر و همچنین سوء نیتها و اخلال گریهای قدرتها، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

او بعد از بیان جایگاه واهمیت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی وهمچنین دلایل و مبانی عقلانیِ مقاوم سازی اقتصاد کشور، ویژگیها و مؤلفه های دهگانه اقتصاد مقاومتی را بدین شرح تبیین کرد:

اولین مؤلفه، ایجاد تحرک و پویایی دراقتصاد کشور وبهبود شاخصهای کلان اقتصادی. با اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شاخصهایی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی بهبود خواهد یافت و رونق اقتصادی بوجود خواهد آمد. عدالت اجتماعی، مهمترین شاخص، در میان این شاخصها است زیرا نظام اسلامی رونق اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را قبول ندارد و در هرگونه پیشرفت اقتصادی کشور، باید وضع طبقات محروم به معنی واقعی کلمه، بهبود یابد.

دومین مولفه توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدید زا است. تکانه های اقتصادی دنیا، بلایای طبیعی و تکانه های تخاصمی همچون تحریم ها از جمله این عوامل تهدید زاست

سومین مؤلفه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیتهای داخلی است که شامل ظرفیتهای گسترده علمی، انسانی، طبیعی، مالی، جغرافیایی و اقلیمی میشود که باید برای اجرای سیاستها، بر آنها تکیه شود. تکیه بر ظرفیتهای داخلی بمعنای چشم بستن برامکانات کشورهای دیگر نیست بلکه نظام اسلامی در کنار اتکاء به داشته های داخلی، از امکانات دیگر کشورها نیزاستفاده حداکثری خواهد کرد.

وی در بیان چهارمین مؤلفه، به رویکرد جهادی اشاره کرد و افزود: اجرای این سیاستها، با حرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بدون حساسیت امکان پذیر نیست و نیازمند برنامه ریزی، حرکت علمی، همت و مدیریت جهادی است.

مردم محوری، پنجمین مؤلفه ای بود که خامنه ای به آن اشاره کرد و افزود: براساس معارف اسلامی و دینی و همچنین براساس تجربیات ۳۵ سال اخیر، درهرعرصه ای که مردم وارد میدان شوند، عنایت و پشتیبانی الهی نیز همراه می شود و کارها به پیش خواهد رفت. اوخاطرنشان کرد: تاکنون درعرصه های اقتصادی، کمتر به حضور وامکانات مردم بها داده شده است، در حالیکه باید زمینه استفاده از توان نیروهای بیپایان مردمی اعم از فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان سرمایه و افراد صاحب مهارت فراهم و از آنان حمایت شود و مسئولیت عمده در این خصوص برعهده دولت است. هدف از ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴، در چند سال قبل را استفاده از ظرفیت ها و امکانات مردمی در اقتصاد کشور بوده است که متأسفانه حق این سیاستها، ادا نشد.

آقای خامنه ای، تأمین امنیت اقلام راهبردی و اساسی بویژه غذا و دارو و خودکفایی دراین اقلام را ششمین مؤلفه سیاستهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و درخصوص هفتمین مؤلفه افزود: کاهش وابستگی به درآمد فروش نفت یکی از ویژگیهای اصلی این سیاستها است.

وی از اصلاح الگوی مصرف به عنوان هشتمین مؤلفه نام بردند و خاطرنشان کرد: خطاب اصلی من دراین موضوع متوجه مسئولان است که باید در درجه اول در حوزه مأموریتی خود، از اسراف و ریخت و پاش بطور جدی پرهیز و در درجه بعد، این موضوع را در زندگی های شخصی خود رعایت کنند. پایبندی مسئولان به پرهیز از ریخت و پاش، موجب تسری این روحیه به جامعه خواهد شد. منظور از اصلاح الگوی مصرف، سخت گیری و زندگی ریاضتی نیست بلکه هدف، مصرف براساس الگویی عاقلانه، مدبرانه، صحیح و اسلامی است. اقتصاد مقاومتی برعکس این شبهات، به رفاه و بهبود زندگی عموم مردم و بویژه طبقات ضعیف منجر خواهد شد.

فساد ستیزی نهمین مؤلفه ای بود که آقای خامنه ای به آن اشاره و تأکید کرد: لازمه فعالیت سالم و پرتحرک اقتصادی، امنیت است و لازمه امنیت اقتصادی نیز، برخورد با مفسدان اقتصادی و افرادی است که قانون را دور می زنند. شفاف سازی شرط اصلی مقابله با فساد اقتصادی است و باید فضای رقابتی و با ثبات اقتصادی بوجود آید زیرا در چنین فضای سالمی، فعال اقتصادی احساس امنیت خواهد کرد ضمن اینکه در چنین شرایطی، کسب ثروت با ابتکار و پشتکار، مباح و مورد تأیید نظام است.

دانش محوری، آخرین مؤلفه ای بود که خامنه ای به آن اشاره کرد و گفت: امروز شرایط کشور از لحاظ پیشرفتهای علمی به گونه ای است که میتوانیم رسیدن به اقتصاد دانش بنیان را با بلندپروازی، جزو اهداف خود قرار دهیم و تأکید کردکه اقتصاد دانش بنیان ازمهمترین زیرساختهای اقتصادی هرکشور است و اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد، قطعاً چرخه علم تا ثروت تکمیل خواهد شد.

آقای خامنه ای بخش دوم سخنان خود را با طرح این سؤال شروع کرد: آیا سیاستهای اقتصاد مقاومتی، حرکتی مقطعی است که تحت فشار تحریمها شکل گرفته است؟ که پاسخ قاطعانه وی کاملاً منفی بود. اقتصاد مقاومتی بهیچوجه سیاستی مقطعی نیست بلکه تدبیری راهبردی است که برای همه دورانها – چه تحریم باشد و چه نباشد مفید وراهگشا و پیش برنده است.

وی در تشریح علل وانگیزه تدوین وابلاغ سیاستهای مقاومت اقتصادی به بیان چهارعامل اصلی پرداخت: ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور، حل مشکلات مزمن و دیرپای اقتصادی، مقابله با تحریمها وکاهش کامل تأثیرپذیری اقتصاد کشوراز بحرانهای اقتصاد جهانی. وی درخصوص نکته اول ظرفیتهای عالی انسانی، سرمایه های «معدنی، طبیعی و صنعتی» و نیز موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور انگیزه ای قوی برای طراحی الگوی پیشتاز اقتصادی یعنی اقتصاد مقاومتی بوده است. در تشریح دومین انگیزه ابلاغ سیاستهای مقاومت اقتصادی به ضرورت حل مشکلات موجود تکیه کردند. مشکلات مزمن و دیرپایی همچون تورم، بیکاری، وابستگی به نفت، واردات بیرویه، معیوب بودن برخی ساختارها، پایین بودن بهره وری والگوی ناصحیح مصرف، جز با یک حرکت برنامه ریزی شده برای مقاوم سازی اقتصاد برطرف نمی شود خامنه ای مقابله با جنگ تمام عیاراقتصادی دشمنان را سومین عامل تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزودند: تحریم ها قبل از موضوع انرژی هسته ای نیز وجود داشته و اگر مذاکرات هم انشاءالله به نقطه حل برسد وجود خواهد داشت چرا که هسته ای و حقوق بشرومسائل دیگر بهانه ای بیش نیست و زورگویان جهانی ازاستقلال طلبی و الگو شدن ملت ایران درهراسند . برای علاج قطعی فشارهای اقتصادی دشمنان، باید بگونه ای اقتصاد خودرا قوی ومستحکم کنیم که آنها از تأثیرگذاری فشارهای خود مأیوس شوند که این هدف با اجرای سیاستهای ابلاغ شده محقق خواهد شد. او چهارمین عامل تدوین سیاستهای مقاوم سازی اقتصاد کشور را ضرورت کاهش تأثیرپذیری از بحرانهای جهانی خواند و گفت: این عوامل چهارگانه باعث شد طراحی مدل اقتصاد مقاومتی در دستور کار نظام قرار گیرد.

سومین بخش سخنان آقای خامنه به بیان الزامات و انتظارات اختصاص داشت. وی عزم راسخ وجدی مسئولان سه قوه وبویژه قوه مجریه را عاملی بسیار مهم برای مقاوم سازی اقتصاد خواند وافزود: صرف مطرح شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مشکلی را حل نمی کند بلکه عزم و تلاش مسئولان همه بخشهای مرتبط با این سیاستها، زمینه ساز تحقق اهداف اعلام شده خواهد بود. رهبر حکومت اسلامی، ورود بمیدان عمل را دومین انتظار خود از مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند: این طرح و سیاستهای کلی باید به برنامه های گوناگون اجرایی تبدیل شود تا حماسه اقتصادی، واقعاً بوجود آید. باید سهم هر قوه و همچنین سهم هر دستگاه در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بطور دقیق مشخص شود. لازم است برنامه های اجرایی شفاف و با شاخص های زمانی، تدوین گردد تا پیگیری پیشرفت کارها امکان پذیر شود. اقدام سران سه قوه در تهیه ساز و کار هماهنگی دستگاهها و نیز نظارت در همه سطوح، چهارمین و پنجمین ضرورتی بود که رهبر انقلاب بر آنها تأکید کردند. برطرف کردن موانع «قانونی، اجرایی، حقوقی و قضایی» از سر راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ششمین وظیفه ای بود که خامنه ای متوجه سران قوا دانست و گفت: باید موانع مزاحم برداشته شود تا فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران و دانشمندان، با آرامش به این میدان روی آورند و احساس کنند با موانع غیرمعقول روبرو نیستند.

گویا آیت الله خامنه ای ناگهان خوابنما شده ودرخواب به وی الهام گردیده چه نشسته ای که اقتصاد کشور برباد رفته و بشتاب که وقت تنگ است . چون ورود این چنین پر سروصدای وی به اقتصاد کشور و دادن نسخه های آبکی اقتصادی و یک سری توضیح واضحات نه از سر دلسوزی، بلکه باید حکمت دیگری در کار باشد. آقای خامنه ای قطعا با قصد و منظور خاصی ، اینگونه بقول معروف پا برهنه وسط اقتصاد کشور پریده ومیگوید برای حل مشگلات اقتصادی کشور کشتیبان را سیاستی دگر آمده است . معلوم نیست آقای خامنه ای هشت سال گذشته که دردانه ایشان ۷۰۰ میلیارد دلار درامدهای نفتی را برباد داد کجا بود تا با رهنمودهایش جلوی این تاراج ملی را بگیرد.

این نسخه اقتصادی فاقد ارزش کارشناسانه و عملیاتی آقای خامنه ای در واقع استفاده از تاکتیک “بهترین دفاع حمله است” میباشد. او با این ترفند میخواهد اولا خرج خود را از کثافتکاریهای مالی احمدی نژاد سوا کند، دوم اینکه امیدوار است که دولت روحانی بتواند موضوع تحریمها را فیصله دهد که در آنصورت این امید وجود دارد که تیم اقتصادی نسبتا قوی دولت بتواند اوضاع بهمریخته اقتصادی کشور را تا حدودی سامان دهد که در آنصورت مدال آن نبایستی نصیب دولت روحانی گردد، بلکه بایستی نتیجه “رهنمودهای داهیانه رهبرانقلاب” تلقی شود.

متاسفانه آقای خامنه ای این بارهم باز بدون توجه به خطرناک بودن بازی با اقتصاد کشور بدنبال تزویر و ریا است و نه حل بنیادی مشگلات اقتصادی کشور. همینکه وی صحبت از یک مدل اقتصادی “بومی، اسلامی” میکند یک فریب بزرگ است. نظام اقتصادی کشور یا بر پایه اقتصاد آزاد استوار است یا نیست . اگر براین پایه استوار است که هست پس باید مکانیسم اجرایی آن هم بدقت رعایت شود. یعنی در درجه اول از شخص آقای خامنه ای تا آخرین فرد در جامعه دارای کارنامه شفاف و بدون غل و غش مالیاتی باشند. مادامیکه نظام مالیاتی کشور براساس ضوابط ومقررات نظام اقتصاد آزاد، آنگونه که در کشورهای پیشرفته جریان دارد به اجرا گذارده نشود، اقتصاد کشور اصلاح نمیگردد. حدود نیمی از اقتصاد کشور در کنترل ولی فقیه است که خارج از هرگونه کنترل ملی است . تا این سرمایه عظیم ملی که ولی فقیه آنرا به غنیمت گرفته به خزانه ملت باز نگردد اقتصاد کشور نظم پیدا نمیکند. کشور نیاز به پیاده کردن الگوی اقتصادی من درآوردی رهبری ندارد. آنچه که اقتصاد کشور نیازدارد شفاف سازی، جلوگیری از رانتخواری، جلوگیری از بازار عظیم قاچاق و خاصه خرجیهای حکومتی والبته رعایت دقیق مکانیسم یک اقتصاد آزاد است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*