خانه » هنر و ادبیات » فیلم های ارزشی هم معترض پیدا کردند

فیلم های ارزشی هم معترض پیدا کردند

حضرت عباس را نشان ندهید!!!

Untitled-45

همزمان با اکران فیلم پرهزینه ی “رستاخیز” ساخته ی “احمد درویش” در جشنواره ی فیلم فجر، حاج منصور ارضی، عبدالرضا هلالی و مجید بنی فاطمه سه مداح معروف حکومتی  در موضع گیری‌های مختلف نسبت به فیلم سینمایی رستاخیز اعتراض کردند.

این اعتراض‌ها تا جایی پیش رفته است که عده‌ای ازهواداران این منتقدان مذهبی قصد دارند در اعتراض به آنچه  آنان ” تحریف و تقدس زدایی” خوانده اند در مراسمی در مسجد ارک تهران تجمع کنند.

نمایش تصویر برادر و پسر امام سوم شیعیان و همین طور داستان فیلم رستاخیز حاشیه‌هایی را پیرامون این فیلم پر جایزه جشنواره فیلم فجر امسال رقم زده است، حاشیه‌هایی که می‌تواند فضای را برای نمایش عمومی این فیلم سینمایی را تنگ کند. تا جایی که وزیر ارشاد ایران گفته است: اگر فیلم رستاخیز اکران عمومی شود، چهره حضرت ابوالفضل و حضرت علی اکبر باید به صورت هاله ای از نور نشان داده شود.

داستان با اعتراض مجتبی بنی فاطمه شروع شد ، او با انتشار یادداشتی با حمله به احمدرضا درویش کارگردان فیلم نوشت: “وقتی نمی‌توانیم اثری در خور شأن واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام حسین(ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام حسین(ع) خو گرفته اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ چطور جرات کردید تصویر حضرت عباس، حضرت علی اکبرو … را در فیلم خود نشان دهید؟ بالاتر از همه اینها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت زینبرا شبیه سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟”.

پس از آن حاج منصور ارضی در مراسم دعای کمیل با انتقاد شدید از این فیلم و مسئولان سینمایی کشور گفت: «مراجع تقلید درباره حرام بودن نشان دادن تصویر معصومان فتوا داده اند.اما نشان دادن عکس و صورت اینها تنها بخشی از مشکلات این فیلم است؛ حالا هر چقدر هم می‌خواهند به طراح و سازنده و هنرپیشه های داخلی و رقاصان خارجی آن جایزه بدهند».

ارضی در ادامه افزود: “در این جشنواره ها اینقدر خراب کاری صورت می‌گیرد که خود مسئولان بی مسئولیت شان هم صدایشان در می‌آید، طرف ده سال کار کرده است روی آن فیلم مسخره که هنرپیشه های آن جایزه بگیرند، اصل فیلم هم اهانت به امام حسین و حضرت زینب است”.

عبدالرضا هلالی هم در مراسم هفتگی خود در حمله ای شدید علیه فیلم رستاخیر و کارگردان آن گفت:” شما می‌خواهید مثال بزنید و از تخیلتان استفاده کنید، خب این همه سوژه تاریخی! اما شما حق ندارید در مورد مبدا تاریخی و تعامل و تعالی بشر نظر بدهید. چرا گیر دادید به امام حسین؟ آنقدر قشنگ به این مسائل وارد می‌شوند و تحریف می‌کنند!”

او خطاب به کارگردان فیلم گفت “آقای درویش مبنای تاریخی ساخت این فیلم کجاست؟ و از کجا در آمده است؟ شما یک سند آوردی که پسر حر در شام و کوفه بوده من دست شما را می‌بوسم!”.

فیلم رستاخیز ماجرای قیام عاشورا را بر محور شخصیت بکیر فرزند حر یزید ریاحی بازسازی کرده است.

این فیلم به سه زبان و با سه نام متفاوت به نمایش درخواهد آمد؛ “رستاخیز” نام فارسی فیلم است، “القربان” هم نام عربی و نام انگلیسی آن “حسین(ع) آنکه گفت نه”.

تمام مراحل فنی فیلم “رستاخیز” پس از فیلمبرداری طبق قرارداد با شرکت انگلیسی “مولینر” طی یک سال ونیم در استودیویی در لندن تحت نظارت احمدرضا درویش به سرانجام رسید.

“طارق انوار” تدوینگر معروف و نامزد دریافت “اسکار” برای فیلم “سخنرانی پادشاه”، “رستاخیز” را تدوین کرده و “استفن واربک” آهنگساز برجسته و برنده اسکار نیز برای آن موسیقی ساخته است.

این فیلم در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی موفق به دریافت جایزه شد.

این فیلم که در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شده بود ، انتقاد برخی از روحانیون حوزه ی علمیه ی قم را هم در پی داشته است.

از این جمله آیت الله علوی گرگانی در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این موضوع تاکید کرده است: “عدم توجه به نصایح علما موجب کمرنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه های فرهنگی شده و کمرنگ شدن عظمت امامزادگان، موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولان باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند”.

علی جنتی در واکنش به این اعتراضها گفت که این فیلم مورد تائید آیت الله سیستانی و نمایندگان ایشان قرار گرفته است؛ موضوعی که خیلی سریع توسط موسسسه تماشا تهیه کننده فیلم تکذیب شد.

با وجود این انتقادات و احتمال به وجود آمدن موج تازه علیه فیلم رستاخیز سرنوشت این فیلم در پرده ی ابهام قرار گرفته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*