خانه » آن سوی خبر » یک نماینده مجلس: بیش از نیمی از متقاضیان یارانه اعلام کرده‌اند که درآمدشان کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است

یک نماینده مجلس: بیش از نیمی از متقاضیان یارانه اعلام کرده‌اند که درآمدشان کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است

SDF4854

در آستانه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یک نماینده مجلس از انصراف بیش از شش میلیون نفر از دریافت یارانه خبر داده و نماینده دیگری نیز گفته است که ۶۰ درصد متقاضیان دریافت یارانه اعلام کرده‌اند که درآمد ماهانه‌شان کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است. در همین راستا محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم گفته است بر اساس برآوردهای اولیه بیش از یک هزار میلیارد تومان از محل انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی درآمد نصیب دولت می‌شود.


به گزارش خبرگزاری «مجلس» ابراهیم نکو٬ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ گفت که ۷۱ میلیون نفر از ایرانیان داخل کشور برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از شش میلیون نفر از دریافت یارانه صرف نظر کرده‌اند.
به گفته او، کمتر از سه و نیم میلیون نفر در داخل ایران و کمتر از سه و نیم میلیون نفر از ایرانیان ساکن خارج از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.
در این خصوص عزت‌الله یوسفیان ملا٬ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس از درخواست بیش از ۷۰ میلیون نفر برای دریافت یارانه خبر داده و گفته است که طبق پیش‌بینی‌ها «درصد ناچیزی» از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.
وی در ادامه افزود که بیش از ۶۰ درصد ثبت‌نام کنندگان اعلام کرده‌اند که درآمدشان در ماه کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است و این آمار را در صورت صحت داشتن٬ «بسیار ناگوار» خواند.

در همین راستا سخنگوی دولت هم اعلام کرد که بر اساس برآوردهای اولیه بیش از یک هزار میلیارد تومان از محل انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی درآمد نصیب دولت خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محمد باقر نوبخت با بیان اینکه میزان سهمیه و سایر موارد مربوط به قیمت حامل های انرژی در گزارش آتی هیأت وزیران خواهد بود، درباره میزان انصراف دهندگان یارانه نقدی گفت: «جمع بندی درباره آمار انصراف دهندگان در حال انجام است و فردا در نشست خبری هیأت دولت به اطلاع رسانه ها خواهد رسید.»
نوبخت درباره پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پردرآمدهایی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده اند حذف می شوند یا خیر گفت: «دولت قطعا قانون را اجرا می کند و در این راستا قانون بودجه ۹۳ که درباره هدفمندی یارانه ها است تکالیفی برای دولت تعیین کرده که ما نیز بر اساس قانون امور را پیگیری می کنیم.»
سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمدی از محل انصراف از یارانه نقدی برای دولت تعیین نشده است، گفت: درآمدهای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از دو منبع که در تبصره ۲۱ قانون بودجه ذکر شده است تامین می شود به طوری که ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح و افزایش قیمت ها و ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور درآمد کسب می شود.
نوبخت افزود: به دلیل اینکه دولت در نظر دارد نرخ تورم را به کمتر از ۲۵ درصد تقلیل دهد از افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها استقبال نمی کند؛ از این جهت یک گزینه در فراروی مردم قرار دادیم که با انصراف برخی از دریافت یارانه نقدی فرصتی ایجاد شود تا از منابع حاصله از این بخش برای ارائه خدمات بهداشت و درمان و فعال کردن واحدهای تولیدی استفاده کنیم.
آقای نوبخت در پایان هم با بیان اینکه قیمت بنزین هنوز مشخص نشده است، گفت: هیأت وزیران تا پایان هفته در این باره تصمیم گیری می کند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در هفته جاری با اعلام قیمت جدید حامل‌های انرژی اجرایی خواهد شد. وی تاکید کرده است که افزایش قیمت ها با شیب ملایم پیش می‌رود و تورم کمی را به دنبال دارد. پیشتر دولت حسن روحانی از مردم خواسته بود تا در صورت عدم نیاز به یارانه نقدی٬ به میل شخصی از دریافت یارانه انصراف دهند که حال نمایندگان مجلس از استقبال کم مردم از این درخواست خبر داده‌اند. به گفته رییس جمهوری ایران٬ راه انصراف از دریافت یارانه تا پایان سال باز خواهد بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*