خانه » آن سوی خبر » یک نماینده مجلس آمارهای تکان‌دهنده‌ای از وضعیت اقتصادی کردستان ارائه داد: بیکاری ۳۱ درصدی در کردستان

یک نماینده مجلس آمارهای تکان‌دهنده‌ای از وضعیت اقتصادی کردستان ارائه داد: بیکاری ۳۱ درصدی در کردستان

BIKARI-DAR-KORDESTAN

سالار مرادی، نماینده سنندج، کامیاران و دیوان‌دره با ارائه آمارهایی از وضعیت اقتصادی این استان به‌شدت انتقاد کرد و گفت کردستان نسبت به سایر استان‌ها از محرومیت‌های بیشتری رنج می‌برد. استان کردستان از منابع غنی برای توسعه اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات برخوردار است اما عقب‌ماندگی تاریخی این استان و عدم بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های انسانی، امکانات و طبیعت آن، جایگاه اقتصادی آن را در میان دیگر استان‌های ایران در رده‌های آخر قرار داده است.


به‌گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سالار مرادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ایران گفت: «در چند سال گذشته مطالبات و خواسته‌های مردم کردستان از تریبون‌های مختلفی طرح و پیگیری شده و اقدامات اندکی در راه توسعه کردستان انجام شده است.»
مرادی با بیان این‌که بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در شهرهای کردستان ۳۱ درصد و در روستاهای کردستان ۲۳ درصد است، افزود: نرخ ۲۸ درصدی بیکاری بدون احتساب‌ شغل‌های کاذب و بیکاران فصلی معضل بزرگی است که در کردستان با آن روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر میزان بیکاری و درخواست کار فارغ‌التحصلان دانشگاهی مشکل دیگر کردستان است که بدون سرمایه‌گذاری و صنایع عظیم دولتی این مشکلات حل نخواهد شد.
وی سهم بخش صنعت و معدن در تولید و اشتغال‌زایی کردستان را ۶.۳ درصد اعلام کرد در حالی که متوسط کشوری این سهم ۳۱.۳ درصد است.
این درحالی است که به‌گفته سالار مرادی، در کردستان حدود ۳۰۰ معدن فعال وجود دارد و ۱۸ نوع ماده معدنی استخراج می‌شود، اما به دلیل آن‌چه وی «خام‌فروشی، نبود کارگاه و صنایع تبدیلی تکمیلی، واگذاری معادن به‌صورت غیرکارشناسی و به‌وسیله رانت‌های آن‌چنانی» نامید، بخش صنعت و معدن کردستان رشد نکرده است.
به‌گفته این نماینده مجلس، میزان فعالیت بخش صنعت و کارگاه‌های ۱۰ نفره در کردستان رتبه ۲۵ کشور و کارگاه‌های ۵۰ نفر به بالا رتبه ۲۷ کشور را دارند و در کردستان بیشتر از ۱۹ واحد تولیدی فعالیت نمی‌کنند.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به این‌که ارزش افزوده بخش صنعت کردستان، رتبه ۲۹ و تولید ناخالص داخلی آن رتبه ۲۷ کشور داراست، گفت: درآمد سرانه استان ۴۰.۷ میلیون ریال است که درآمد سرانه متوسط کشوری ۸۲.۸ بوده و رتبه استان کردستان در این زمینه ۲۴ است.
مرادی با اشاره به این‌که شاخص بخش کشاورزی کردستان ۱۵.۵ و بخش خدمات ۷۸ درصد است، تأکید کرد: این ارقام نشان می‌دهد در کردستان نه صنعت، نه معدن و نه کشاورزی آن‌چنان مورد توجه و اقدام قرار نگرفته‌اند و در عوض بخش خدمات که هیچ‌گونه کمکی به توسعه پایدار، تولید و اشتغال نخواهد کرد توانسته است شاخص‌های متوسط کشوری را پشت سر گذاشته و رتبه بهتری داشته باشد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود هم با بیان این‌که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کردستان بیش از ۷۰ درصد به حسن روحانی رأی دادند، افزود مردم کردستان از دولت روحانی توقع و انتظار بیشتری دارند.
وی ضمن انتقاد از عمل نکردن به وعده‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری دولتی در کردستان، گفت: امروز که ۹ ماه از عمر دولت گذشته است از کدام یک نخبگان کُرد و مدیران اهل سنت در بدنه عریض و طویل دولت استفاده شده است؟… رییس جمهور قول داده بود کارگروه جبران عقب‌ماندگی کردستان راه‌اندازی شود پس چه شد؟ قول داده بودند در اولین فرصت به کردستان سفر کنند پس چه شد؟

کردستان اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و دامداری دارد و می‌توان گفت بیشترین نیروی انسانی این منطقە در این زمینە فعال است. هرچند که این بخش همچنان بە شیوەای نیمە‌سنتی ادارە می‌شود و دولت‌های مختلف در جهت مکانیزە کردن آن گامی برنداشته‌اند. همچنین ذخایر قابل توجهی در استان کردستان وجود دارد که آن را در زمره پنج استان برخوردار از کانسارهای غیرفلزی در ایران قرار داده است. این استان به لحاظ دارا بودن معادن نیز می‌تواند در زمینه تولیدات صنعتی رشد و توسعه یابد. در حال حاضر کردستان حدود ۱۳۸ معدن فعال دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*