خانه » سر تیتر خبرها » سمکو خورشیدی، زندانی سیاسی کرد اعدام شد

سمکو خورشیدی، زندانی سیاسی کرد اعدام شد

10264796_262176480632027_301010458_n
سمکو خورشیدی زندانی سیاسی کُرد روز ۲۸ فروردین‌ماه در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، سمکو خورشیدی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف حکومت و انجام عملیات مسلحانه از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز به اعدام محکوم شده بود.
بر پایه همین گزارش، سمکو خورشیدی در هشتم فروردین‌ماه ۱۳۹۰، در یکی از اتوبان‌های اطراف تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
شبکه پرس‌تی‌وی روز ۲۱ اردیبشت‌ماه سال ۹۰ اقدام به پخش اعتراف‌های این زندانی کرد.

تاکنون جنازه سمکو خورشیدی به خانواده‌ وی تحویل داده نشده است.
در سال‌های اخیر حکومت ایران چندین زندانی سیاسی کُرد را اعدام کرده است.
در رویدادی دیگر مرتبط با حقوق بشر در ایرانآرش محمدی و آیت مهرعلی‌بیگلو، زندانیان سیاسی زندان مرکزی تبریز، از روز سه‌شنبه ۲۶فروردین‌ماه در اعتراض به آزار و اذیت‌ خانواده‌های زندانیان سیاسی توسط نهادهای امنیتی اعتصاب غذا کرده‌اند.
به‌گزارش هرانا، این دو زندانی سیاسی در پیام مشترکی که نوشته‌اند: «ما در اعتراض به مجازات خانواده‌های زندانیان سیاسی از جمله تهدید خانواده‌ها، احضار خانواده‌ها به اداره اطلاعات، دستگیری اعضای خانواده‌ها، بازجویی از اعضای خانواده و شکنجه روانی در بازداشتگاه‌ها، تبعید زندانیان سیاسی، عدم موافقت با انتقال زندانیان سیاسی به محل سکونت خود، تفتیش منازل زندانیان سیاسی به‌صورت وحشیانه و ایجاد رعب و وحشت که همگی به نوعی مجازات خانواده‌ها بوده و از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است، دست به اعتصاب غذا می‌زنیم.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*